onsdag 19 maj 2010

Egentligen en rätt vanlig dag

Förmiddagen var ganska lugn. Lite ärenden, några inköp, bankomaten, apoteket, dammsuga, käka å förbereda eftermiddagen.

Göran åkte vid tvåtiden och då satte jag mig på trappan och kopplade av med musik i örona. Lite sol blev det också, minsann, efter en ganska mulen förmiddag. Strax före tre kom Sandra hem och då var det full fart, kan man säga. Alltså, det är en viss skillnad på att vara två assistenter/föräldrar på att vara en… Pjuh! Ni ensamstående, fantastiska föräldrar till funktionshindrade barn, hur fixar ni det varje dag? Jag beundrar er!


En liten låsning i taxin, men när jag sa att vi skulle ändra schemat lite så blev det fart på damen. In å byta ut ”pappa borstar tänderna på kvällen” mot ”mamma borstar tänderna på kvällen” och förklara att pappa inte var hemma. Sandra kom genast på att vi måste byta ut bilden på ”pappas klocka” mot en bild på ”mammas klocka” för det är ett viktigt inslag i kvällsrutinerna och en lång och alldeles egen historia som jag tar en annan gång.


Bytte klock-bilden och sen visa en ändring på onsdagsschemat också, Sandra ska få göra den där utflykten idag, som hon missade förra veckan när hon blev sjuk. Byte av den bilden med, schemat i sin ordning och Sandra helnöjd! :)

Sen mellis, medan jag kolla i kontaktboken, och så medicin och allt vad det innebär (en väldig procedur som jag inte vill skriva om här, men som tar massa tid) sen ner med Sandra i badet. Medan hon badade fixade jag efter medicinen och gjorde ordning inför kvällen med kvällsschema och kläder för nästa dag och ”allt på rätt plats” innan det var dags å duscha damen, torka hår och fixa myskläder, men hon klär sig själv om man lämnar henne ifred så det gjorde jag.

Satte på en tvätt också ja… Å passade på att släppa ut katterna från respektive rum så dom skulle hinna få lite sällskap och träffa Sandra lite.


När damen var påklädd var det dags att laga middag å käka. Så in med Sune i sitt rum igen och ge Åke medicin medan Sandra åt klart. Sen in med Åke och ta hand om disken å förbereda schemat för nästa dag samt frukt till Bolibompa (Sandra lekte i sitt rum en stund, yes!)

På med timstocken så den skulle pipa lagom innan Bolibompa och jag hann precis på toa innan Sandra kom ner, pjuh! (Sandra får spel om man går på toa så det gör vi liksom i smyg i den här familjen, annars gäller det å kissa fort! ;)) Innan Bolibompa började sprang jag upp och fixade hennes rum så allt var klart där.

Det är ju intensivt alla dagar, men i vanliga fall hjälps vi åt. Man måste ha allt förberett noga så man kan ägna sig åt Sandra till 100% när hon är hemma. Det syns inte när man har gjort ett bra jobb, men jag lovar att det skulle märkas om jag inte gjorde det.


När damen väl var nattad och i säng så tog jag mig faktiskt en kall öl och det var gott må ni tro! Duscha hann jag inte men jag är innerligt tacksam över att Sandra mår bra igen! Det underlättar enormt att slippa tjafs och låsningar. Duscha hinner jag väl förresten idag, om jag planerar ordentligt, och planera är jag ju rätt bra på, om jag får säga det själv… :)

Jag tänkte försöka hinna baka lite matbröd också, medan Sandra är i skolan. Inga andra måsten idag, förutom det vanliga då… samma som igår… som alla dagar. Sen längtar jag nog efter Göran, skulle jag tro ;)

5 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Det är ju då det märks, att du gjort ett bra jobb, när allt flyter på :-) Ja du har ju så klart gjort ett bra jobb även om det inte alltid flyter på förstås..

Ha nu en bra dag med dusch och bakning..

Kram Mia

Iris sa...

Puh...!!
Låter stressat, hur har Ni,fantastiska människor, kommit på allt med bilder, klockor, scheman m m, vilket team ni är, man kan inte annat än beundra er, i mig har ni ett stoooort fans.
Din blogg har ger mig en inblick i en värld som jag inte visste någonting om och jag är väldigt tacksam för det.
Kram till er.
Iris (den trogne läsare

Mia sa...

Ja vore man ensamstående skulle man nog bryta ihop. eller inte va så pigg i alla fall. Suck, det räcker med två dagar för mig. Gott med en kall öl:-)) det blir lite vin för mig i helgen tror jag. Kram

Anonym sa...

Oj vilket schema...Puh !!! Men du fixade det galant ju...Du är toppen Nina :-) Sandra kan vara glad åt en sådan fin och duktig Mamma som du !!! Ja Göran är säkert duktig också, men du tar det tyngsta lasset. Gott du hann med lite guldkant på vardagen med, en go kall öl :-)

Ha det så gott !!! Kram Annika

Maritha sa...

Vad du är fantastisk på att fixa allt så det stämmer för Sandra!
Beundransvärt!

Visst längtar du efter Göran, ölen hade säker varit ännu godare i hans sällskap!

Kram Maritha