onsdag 4 mars 2015

Matplanering och viktiga glömskor

Jag har alltid en oro över att missa nåt viktigt som påverkar Sandras trygghet, eftersom konsekvenserna kan bli så stora. Igår hände det. Jag har för mycket i huvet nu, men så tacksam över att Sandra har folk runt sig som tar hänsyn till det, och reder ut det ändå.

Det var en viktig information som jag skulle lämna till korttids på förmiddagen igår. Det kom jag på 16.30… Jag vet ju att Sandra behöver veta vissa saker för att vara lugn, så just det får man liksom inte glömma. Oviktiga saker kan falla bort ur minnet, men det viktiga måste jag ha koll på. Det bara är så. Men, gjort är gjort och jag hoppas att det redde ut sig ändå.


Inatt vaknade jag två och hann få igång en massa snurrande planeringar i huvet, så tillslut gick jag upp och satte på kaffet. Jag sover för det mesta tillräckligt, så det är inget bekymmer utan brukar gå alldeles utmärkt ändå.

Igår blev det en del frysbara matlådor som kommer gå åt både hemma och på dv framöver. Köttfärssås och lasagne blev det den här gången.


Fler mindre frysburkar ska köpas inför nästa ledighet då jag ska fylla på med lite korvstroganoff, bl.a. Potatisgratäng testade jag att frysa efter helgens rester, och det gick bra så det ska jag göra några burkar, tänkte jag. Det blir nog ordning på matplaneringen också, vad det lider.

Vi äter nämligen inte middag som ”vanligt folk” i den här familjen, utan dom gånger jag lagar en riktig måltid till hela familjen är till lunch på lediga dagar. På kvällarna är Sandra för trött för att klara av det där med middag, och det finns ingen tid att laga mat mitt i alla kvällsbestyr. Då har vi alltid rester, eller nåt färdigt i frysen åt henne. Göran och jag äter liksom när vi får tid, om vi är hungriga.

Så därför funkar det inte riktigt att Sandra tar med sig ”vanliga matlådor” från kvällen före, eftersom det inte finns nåt att göra matlådor av. Förutom på måndagar då, eftersom vi äter en ”vanlig måltid” till lunch på söndagar.

Dessutom är ju Sandra på korttids måndag-onsdag, och då kan jag inte skicka med några matlådor hursomhelst. Så jag får fundera lite extra för att få till det, men det är man ju ganska van vid ;)

Det som är bra på nya stället så småningom, är att det finns möjlighet att laga mat där. Så då funkar våra vanliga matportioner från frysen, och tillbehören som potatis och sånt, lagas på plats. Men vi kör med matlådor så här i början, tills vi hittar rätt i alla nya rutiner, både här och där.


När lasagnen var klar i sina frysburkar så var det meningen att jag skulle städa lite, tänkte jag. Men, det får bli en annan gång… Göran dammsög huset iallafall, så lite städat blev det. Sen tog vi en prommis, och det var skönare än att städa för tillfället.

Idag måste jag nog ta lite tag i röran på kontoret iallafall. Imorgon lär jag inte hinna så mycket här hemma, för då ska jag till dv och märka Sandras privata saker medan hon är på gympa, och efter det har vi ett möte att klara av här hemma innan jag ska tillbaks till dv och hämta hem damen. På fredag är hon ledig och sen har vi en korttidsledighet kvar innan jag kommer jobba dygnet runt ett tag.


Men nu önskar jag er en fin dag!

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ojoj, lätt att glömma när det blir för mycket viktigheter på en och samma gång.
Vilka fantastiska bilder på Sune!!
Hoppas ni får en bra dag nu.
Saknakramar 💟💟💟 ( <3 <3 <3 )
//Lena