söndag 15 mars 2015

Full rulle hela dan

Så bra att jag vaknar i ottan, så jag hinner blogga ;)

Efter en planeringsdag är det ju en hel del fix att fixa, så det ägnade jag dom lediga stunderna åt igår, mellan pärlplattor och frysbara portionsluncher.


Bl.a. gjorde jag klart det skrivna schemat som assistenterna ska ha för att veta hur veckan ser ut. Nu kan jag svara lite mer på den frågan, som jag fick för ett bra tag sen, hur dagarna på dv är planerade så här långt.

I dagsläget är vårt mål att alla ska lära känna varandra, och hitta rätt i allt nytt. Så vi har ett väldigt avskalat schema nu till en början, med mål att lägga till saker längre fram. Vi har ingen tidsplan för det, utan vi får bygga på när det är läge för det, helt enkelt.

Alla dagar, utom torsdagar ser likadana ut på Sandras schema nu, men aktiviteterna varierar efter hennes ork. På förmiddagarna har hon ”Jobba i bänken” och det har vi tagit med oss från skoltiden där hon hade det på sitt schema.

”Jobba i bänken” kan man variera ganska mycket med olika uppgifter. Det finns pedagogiskt material, liknande det hon hade i skolan. Lika på lika-övningar, matcha, para ihop, sortera och lite sånt. Hur vi lägger upp det får växa fram, men vi har en grundplan att gå efter.

Sandra gillar när det är lite nytt och spännande, bara grunden är trygg, så vi tror att hon kommer tycka att det är roligt. För det är ju det viktigaste, annars får vi tänka om.

På det skrivna schemat har vi ”Spel” efter ”Jobba i bänken” men inte på det som Sandra sätter upp. Det tänkte vi ta till om det finns ork och tid över efter jobben hon har gjort. Det finns spel som har lite olika energiåtgång, så det går att anpassa efter Sandras dagsform. Dom flesta spelen som jag har gjort går det dessutom att variera svårighetsgrad på. Allt från att titta på bilder eller hitta par till att spela memory med turtagning som kräver mer ork.

Efter det står det ”Kök” på det skrivna schemat. Till Sandra börjar vi med ”Duka” och som mål längre fram har vi att hon ska vara med att laga lite av sin mat. Efter dukningen är det lunch och sen rast. Rast för Sandra just nu är väl att klippa i kataloger, så vi börjar där. Det saknas en ”rast-hörna” med nåt skönare att sitta på i hennes rum, och även en CD-spelare hoppas jag att hon kan få in där snart.

Efter rasten står det ”Diska” på schemat. Vi får se hur mycket ork Sandra har kvar och hur mycket hon är med på det, jag gissar att det kommer variera en del. Anledningen till att hon har rast först är inte bara för att orka mer, utan även för att det finns en till person i lokalerna, och h*n äter sin lunch i köket. Vi har planerat tiderna så dom inte ska oroa varandra.

Efter disken hade vi från början ”Skapande” på schemat. Det har vi nu istället som mål att lägga in på nån, eller ett par förmiddagar, då Sandra är piggare. Det blir nog den första förändringen vi gör på schemat när rutinerna börjar sätta sig, så det blir "Jobba i bänken" kanske varannan dag, och skapande varannan. Eller nåt?!

Istället la vi in lite enklare aktiviteter på eftermiddagen, för vid den tiden är Sandra oftast trött. Vi hade ingen schemabild för sånt så det fick bli en ny som vi kallar för ”Plock och lek” där man kan variera efter orken mellan pussel, lego, halsband, leka med gosedjur och sånt som inte kräver så mycket av henne.

Fotot är på dom lådor där en del av det materialet för plock o lek finns.

Efter det är det bara avslutet kvar och sen är dagen slut. På torsdagar har hon gymnastik på fm, och det är den aktivitet hon har haft sedan förra terminen. Gympan älskar hon, så den fick så klart vara kvar. Vi tror hon orkar, eftersom hon har varit där flera gånger och vet hur det går till, och eftersom resten av veckan är lugn.

Kommande mål, eller iallafall tankar om att föra in lite mer framöver (ingen vet ju hur långt orken kommer räcka, hon klarar inte så mycket aktiviteter) är att handla, städa, tvätta, rida och stallaktiviteter. Vi får se vad det blir av det hela så småningom.

Det var det om det för nu. Jag sammanställde det vi gick igenom på planeringen och skrev protokoll. Sen var det ju en del att åtgärda av det vi kom fram till. Lite nya schemabilder, bl.a. Och en smart ”kom-ihåg-lösning” till Sandras medicin, som en av assistenterna kom på när vi planerade.


Sandra var skör, och det började förresten redan i fredags. Göran trodde att hon skulle bli sjuk för hon hade vaknat alldeles gråblek efter en ganska lång sovmorgon. Färgen kom tillbaks under förmiddagen men skörheten har suttit i sen dess. Vi får väl se vilket håll det går åt, oftast blir det inga sjukor av svackorna.

Jag har fått några kommentarer om att jag jobbar lite mycket just nu, och om jag får betalt för det. Jadå, jag får betalt. För mitt assistansjobb, och det administrativa som är assistans-ansvar. Dock får man ju inte jobba mer än 48 timmar i veckan, så mer betalt än så kan jag inte få. Det jobbet gör jag för att det inte finns nån annan väg innan allt är på plats, och nya assistenter har fått handledning. Men jag gör väl det som mamma då, eftersom jag skulle bryta mot lagen annars ;) Huvudsaken det blir bra för Sandra, och hennes assistenter.

Det jobb jag har lagt ner för daglig verksamhets räkning får jag inte betalt för, jag har inte ens frågat. Jag har bara krävt att kommunen ska ta över det ansvaret, och det är ju meningen att det ska bli så nu. Bara dv-ansvarig har lärt känna Sandra, och kan anpassa rätt, så lämnar jag gärna över. Det är ju viktigt att anpassningarna anpassas efter Sandras behov, och än så länge är det bara jag och en till assistent som vet behoven. Men, det går framåt nu, så det blir säkert bra snart.

Göran vet förstås också Sandras behov, men är inte insatt i den dagliga verksamheten och alla schema-anpassningarna. Om ni undrade varför jag inte räknade med honom.

Marielle undrar om det är okay att rekommendera min blogg till andra. Självklart! Ingen blir gladare än jag om det sprids. Tack!

Idag ville Sandra pussla, så det har jag lovat henne att vi gör på fm, innan jag ska laga mat. På em hoppas vi på uteväder, så Göran och Sandra kan gå ut medan jag får undan disken, packar korttidsväskan och förbereder det som ska med till dv imorgon. Jag är så nyfiken på att se vad Sandra tycker, hon har ingen aning än. Jag måste komma ihåg kameran.


Jag önskar er en fin söndag. Må gott!

.

3 kommentarer:

Lena sa...

Åh vad det låter härligt, att ni kommit så pass långt och att det verkar lösa sig så fint nu. Håller alla tummarna att det blir bra nu och att alla är med på tåget och gör det bra. Och så hoppas jag att du orkar.
Så spännande att följa er nu med allt.
Största saknakramen ♡♡♡♡♡

L8 sa...

Nu har jag läst lite igen och återigen tackar jag gör alla insikter och kunskap du ger mig. Du är lite idol för mig <3
Kraaam jobbarvännen L8

Anonym sa...

Härligt att läsa och det blir spännande att följa fortsättningen sedan.Som du skriver,det viktiga i nuläget är Sandras välmående och såklart även ditt även om du får gå 'på reserven' ett tag.

Ser att dagsschemat är ganska likt Hannas,den största skillnaden är att Hanna alltid är hemma.Sedan behöver vi också fylla på med fler saker men det gäller att komma på dem först.
Jobba i bänken förresten,för Hanna var det en trygghet att göra samma sak varje gång hon kom till skolan så det har jag nu sagt till om inför Hannas ev DVstart som blir tidigast i höst om allt passar in (Hannas hälsa,ett anpassat bra ställe osv).
Hannas hemmaschema:
Pyssellåda,
Duktiglåda (hon byter handdukar o disktrasa varje dag),
Laga mat (hon kan t ex hälla i ingredienser i en skål)
Städa (hon kan t ex spraya spegeln så torkar assistenten)/tvätta (hon trycker på knapparna)
Gå ut med sopor
Hanna kopplar av med att se på film.
Utmaningen är att hitta lagom och rätt aktiviteter.DV för Hannas del tänker jag mig för att jag antar att även hon mår bra av lite omväxling,att även hon ska kunna känna att det är skönt att komma hem.

Himla bra idé med påfyllningen av medicin!
Ha en skön söndag och en bra måndag!
Annette