onsdag 28 juli 2010

Ett vanligt jobb


Förut, när vi hade vanliga jobb, Göran och jag, så brukade den här veckan vara vår sista semestervecka. Det brukade kännas lite vemodigt.

Nu kan jag ibland längta efter ett vanligt jobb. Att gå hemifrån, till något eget, och få annat att tänka på för en stund… Det skulle vara som semester, faktiskt. Jag skulle få vila från alla rutiner och schemabilder, all planering och anpassning och jag skulle få ett eget liv, utanför familjen, liksom. Jag saknar det ibland.

Nu har jag ju ett fantastiskt jobb och jag har möjlighet vara tillsammans med Sandra jättemycket, vilket jag är enormt tacksam över. Jag vill absolut inte byta bort det!

Men ibland saknar jag att ha något eget. Att kunna gå hemifrån. Att ha arbetskamrater. Att ha arbetstider. Att vara ledig när jag inte är på jobbet. Att ha en hel semester. Att komma ifrån vardagen hemma bara lite, ibland…

Tanken har slagit oss, när det har varit lite krisigt med ekonomin och så, att jag skulle kunna söka ett vanligt jobb. Göran skulle kunna ta mer assistanstid och jag skulle kunna ta ett halvtidsjobb. Jag är bra sugen på det ibland, faktiskt.

Men det ska funka också, rent praktiskt. Sandra får inte bli lidande. Jag ska orka. Göran ska kunna ta över mina arbetsuppgifter. Jag ska inte behöva ha all planering och all schemafix när jag kommer hem från jobbet. Det är jag som kan det här hemma och det är inget man bara kan ta över hursomhelst när man aldrig har haft det ansvaret. Det är inte bara att lämna hemmet för mig. Så, än så länge får det gå på det här viset, och det går ju ingen nöd på oss. Vi har det ju faktiskt väldigt bra! Ett vanligt jobb vore skönt ibland, men man kan ju inte få allt här i världen :)

2 kommentarer:

Mia sa...

Visst är det skönt med ett vanligt jobb. Jag längtar till jag ska börja jobba igen. Men precis som du skriver så ska man orka också. Om det blir för mycket kan man inte glädjas åt något tillslut. Men snart kanske? Kram

Maritha sa...

Tänk när jag var dagmamma och hade 6 barn i mitt hem så frågade de ibland när jag skulle börja jobba :-))

När jag slutade som dagmamma tyckte jag det var så skönt att gå till jobbet och ha arbetskamrater så jag kan förstå hur du känner ibland.

Kram Maritha