lördag 17 juli 2010

Döden

Sandra vaknade utan tröttsjuka, vilket vi tackar för. Men så vidare värst pigg var hon ju inte, så det blev en gnällig morgon och våra fulladdade batterier behövdes mer än väl.

Vi klarade av medicin och badrutiner utan några större utbrott iaf, men sen fick det bli film i soffan resten av förmiddagen. Grillningen skippade vi och inga onödiga krav ställdes på damen. Det är ett måste om man ska orka hela dagen… Och, för den delen, för Sandras skull!

Men efter lunch funkade det ganska bra och vi tog oss ett dopp i poolen. Sen stannade resten av familjen ute ett bra tag och jag fick lite tid för mig själv. Ja, efter det var allt frid och fröjd igen :)


Sune fick också komma ut en sväng och han njöt av skuggan.


Igår kom det lite funderingar kring döden. Något påminde henne om farfar och förutom farfar så är det Åke som har dött och försvunnit ur hennes liv, så det är ju naturligt för henne att prata om både farfar och Åke när döden nämns.

På kvällen ritade hon den här fina teckningen.


Hon saknar både sin farfar och Åke, förstås, och förstår inte vad död är, men vet ju att hon aldrig mer får träffa dom som har dött. Vi gör vårt bästa för att tillmötesgå det genom att prata om det och även fast det är sorgligt så känns det bra att hon kan förmedla känslorna och bearbeta det på sitt sätt.

Idag har dom lovat åska till kvällen, men fint på dan, så vi passar nog på att njuta av sol och bad under dagen, gissar jag.

Ha det nu så bra, alla läsare som hittat hit, och extra tack till er som skriver en kommentar!

3 kommentarer:

Maritha sa...

Ja det är såna funderingar som kommer och i Sandras afll får ni nog förklara på ett bra sätt men hon ritar sina funderingar så ni kan prata om det.

Hoppas ni får en fin dag, här är mulet än så länge men det är bra arbetsväder.

Ha det bäst vännen!
Kram Maritha

Anonym sa...

Hej! Även här har det lovats åska och regn idag! Nu regnar visst redan, men morgonpromenaden är avklarad så det blir väl lite "innemys" idag då. Hoppas bara åskan håller sig på avstånd! Ha en bra dag/helg och hälsa "damen" så gott! Kram Agneta F

Mib sa...

Hej och jag är här också :-)
Vilken jättefin teckning hon har gjort och ändå fint på nåt sätt att hon har alla de här tankarna och man kan prata om det. Även om hon inte förstår så förstår hon ju väldigt mycket tycker jag det låter som. Och vem förstår döden egentligen? Det tycker jag inte att jag gör heller måste jag säga.
Kram från Mib.