tisdag 27 augusti 2013

Tema – Styrkor o förmågor – Rolig gratisträning

(Ni som vill läsa dagens vanliga inlägg, om mötet igår, scrollar vidare)

Jag ska försöka mig på ett tema-inlägg, tänkte jag. Det var ju ett tag sen, och det beror på att det har varit teman som inte riktigt har berört oss. Sen har det varit semestertider också, så jag har inte varit ensam om att inte skriva nåt tema-inlägg. Men vi kanske återkommer med sommarens teman längre fram igen.

Det går jättebra att bidra med ett tema-inlägg om man vill. Då kan man antingen skicka en länk till oss på ”Neurobloggarna” eller gästblogga hos mig. Väljer man att gästblogga så är det bara att skriva mailadressen i en kommentar så hör jag av mig. Den kommentaren publicerar jag förstås inte och man kan vara anonym om man vill.

Hursomhelst så är veckans tema ”Styrkor o förmågor” och det har vi ju alla på ett eller annat sätt. Det gäller att man hittar dom, och fokuserar på dom, vilket inte alltid är så lätt, kanske.

Sandra har många styrkor och förmågor och genom att jobba med dom så utvecklar hon ju även andra talanger. Det är lättare att anta en utmaning på sånt man är bra på och tycker är roligt, och väldigt ofta får man så mycket annat på köpet.

Jag tänkte ta en utflykt som exempel. En gång i månaden har Sandra och hennes lärare (och även assistent) Maria åkt hem till hennes gård och haft en heldag där.


Sandra har svårt för att ta egna initiativ, hon är inte självgående, hon blir väldigt rädd om marken är ojämn. Men hos Maria har hon så roligt, för hon älskar djur och att få små uppgifter. Där kan hon ta en hink med vatten och knata över ojämnheter fram till hästarna för att ge dom att dricka!





Skulle vi gå på sånt underlag utan fokus på styrkor och förmågor, så hade Sandra tvärstannat och skrikit av rädsla att ramla.

Hon klarar en hel massa moment som hon har jättesvårt för, och hon gör det med ett leende på läpparna och fullt fokus på hästarna.


Och här hämtar hon hö. Gratis balansövning på ojämn mark utan att hon är medveten om det, och lycka över att få ge hästarna hö.


En annan sak som Sandra får rysningar av är svampar. Men att få gå ut i skogen med hundarna och plocka svamp är roligt. Återigen gratis träning på ojämnheter och rädslor, med fokus på styrkor och förmågor. Och roligheterna, inte att förglömma J

.

2 kommentarer:

Tina sa...

Underbart ! Men samtidigt galet att det måste vara så svårt annars... Kramar

Bellan sa...

Underbart!
Kramar om <3
//Bellan