söndag 18 mars 2012

Avlastning och nytt schema

Jag har gjort ett toaschema som förhoppningsvis ska hjälpa Sandra att komma ihåg alla moment när hon går på toa. Vi har ju haft lite fokus på andra saker så det där med att spola och tvätta händerna har fått stå åt sidan lite. Man kan ju inte träna allt på en gång…


Vi får väl se om det här hjälper. Det är också så att hon inte förstår skillnaden på att tända eller släcka lampan, så vi klurar lite på hur vi ska göra där. Kanske nån färgmarkering på lysknappen eller nåt. För om Sandra inte tänder när hon går in på toan (vi har fönster på två av våra toaletter, nämligen) så tänds ju lampan när hon trycker på knappen innan hon går ut därifrån.

Men nu är toaschemat nytt, och en sak i taget är det som gäller. Vi får gå in och kolla läget efter hennes besök hursomhelst. Sandra klarar inte ett toabesök självständigt, men det här hjälper henne iaf att bli så självständig det går, så småningom. Vi strävar ju framåt hela tiden :)

Igår morse testade jag Sandra lite när hon ville att vi skulle räkna dagarna till måndag och skoldag. Och vet ni vad! Hon kan bannemej alla dagarnas namn i rätt ordning nu! Jag vet inte vem av oss som blev malligast :)


Dagarnas färger i rätt ordning har hon kunnat länge (grön, blå, vit, brun, gul, rosa, röd) och även vad dom flesta dagarna heter om hon har haft färgen som stöd. Men nu räknade vi upp veckans dagar rakt av, utan färgstöd!

I övrigt var gårdagen som lördagar brukar vara. Vi tar det lugnt och har att göra ändå med alla lördagsrutiner och chipsmys i tv-soffan. Göran och Sandra tog en biltur efter maten så jag hann packa korttidsväskan in lugn och ro. Sen passade jag på att njuta av kaffe och mig själv en stund innan dom kom tillbaks igen.

Till mellis blev jag akut sugen på choklad, så jag gjorde världens enklaste och godaste chokladsås och så mumsade vi glass, banan, pannkaka och chokladsås, hur onyttigt som helst :)


Om nån undrar hur man gör världens enklaste och godaste chokladsås så är det bara att smälta lite smör (inte margarin utan smör!) i en kastrull, vispa i kakao och socker efter smak och spä med lite mjölk. Låt småkoka under omrörning tills det tjocknar lite. Sen när det svalnar tjocknar det förstås lite till, beroende på hur varm/kall man vill ha såsen. Den är himelskt god lite varm…

Idag har vi inga planer, utan tänker väl ha en lugn vanlig söndag hela dagen. Vi ska nog försöka skriva lite på datorn, senare. Det känns som evigheter sen nu när vi har sjukat oss och inte orkat så mycket annat.


Avslutar med ett par frågor från Birgitta som undrar hur ofta vi är lediga och om vi kan koppla av då.

Vi är ”helg-lediga” varje måndag-onsdag då Sandra är på korttids och så har vi ”rast-ledigt” när hon är i skolan eller på fritids. Fritids är samma ställe som korttids och där är Sandra när det är lov i skolan, för att hon behöver åka iväg och ha lite sysselsättning på vardagarna.

Är hon sjuk, trött eller ledig så har vi inget ledigt alls och det är väl då vi kan känna att vi kommer efter med sånt som vi måste passa på att göra på ledigheterna. Men flyter det bara på så är det perfekt avvägning med ledigheten vi har.

Och ja, vi kan koppla av. Om Sandra bara är pigg så kan vi njuta av ledigheten, tack vare att vi vet att Sandra har det bra där hon är. Och är vi bara ikapp med måstena så har vi mycket tid för ”må-bra-saker”


Helene skrev att hon jobbade heltid och sen var mamma och assistent utöver det, fast obetalt assistent då. Ja, huja, säger jag bara! Hade vi inte haft assistans och avlastning så hade jag inte orkat! Jag hade hamnat i väggen för länge sen och vårt förhållande hade inte hållit. Jag önskar att alla som kämpar kunde få den här hjälpen, för den är vi alla värda och den har räddat oss. Jag vet att det finns många som kämpar där ute… Styrkekram till er!

Annelie L tycker att Sandra ser lugn och harmonisk ut i flygplanet, men att skenet kanske bedrar. Jo, det gör det kanske på sätt och vis… Hon är lugn mellan varven när vi flyger, men har väldigt nära till stress och oro. När det inte är lugnt har vi inte tid att fota ;) Det vi har till hands (musik, gosedjur och papper o penna) är sånt som hon blir lugn av, så länge det varar, så det gäller att vi försöker hålla hennes lugn hela resan.


Jag får önska er en skön söndag, var rädda om er!

♥ Kram ♥

5 kommentarer:

Annelie L sa...

Önskar er en skön söndag också och ska snarast försöka glömma receptet på den supergoda chokladsåsen..... ;)
Go kram till dig du fina // Annelie

Maritha sa...

Hoppas det nya schemat fungerar för Sandra!

Oj vad gott det lät, super duper mellis på en lördag :o))

Hoppas ni får en fin dag!
Kram Maritha

Susanne sa...

Ni är helt FANTASTISKA Du och Göran som orkar!!!
Har man mycket kring sej så orkar man mera förstås. Desto viktigare är det att ta tillvara på ledigheten...och det verkar ni ju göra.

Kramar/Susanne

Photo by Maria sa...

Hoppas er söndag varit härlig så här långt och att det fortsätter så..

Kram Mia

agneta sa...

Vad glad jag blir när jag läser om Sandras framsteg! Ni har mycket att klura på, men skönt när det ger resultat!
Vad gottit ni åt igår!Ska prova det någon gång, men gissa vad jag åt? Först en halv chokladkaka.....och sedan en halva till, men säg det inte till någon är du snäll! Ha en bra kommande vecka!

Kram Agneta