fredag 31 maj 2013

Klädsömnad och långa frukostar

Sandra var fortsatt glad igår morse, och kom iväg bra till skolan, trots en väldigt långdragen frukost. ”Välja-frukost-schemat” funkar jättebra och har fått Sandra att faktiskt äta frukost. Men ibland väljer hon nästan alla bilder, vilket innebär en väldigt stor frukost, även fast jag anpassar och tar mindre mängd av varje val. Igår morse var en sån morgon, och då tar det så klart längre tid att få i sig allt.

Frukostschemat på väggen där Sandra sätter upp vad hon vill ha till frukost

Men det är olika, annars hade det varit enkelt att åtgärda med att minska ner antalet bilder, som kanske blir för många val. Vi har ju utökat det vartefter Sandra har velat det, så det känns inte riktigt rätt att minska det igen.

Fil och flingor bad hon om för ett tag sen, så jag vill ju gärna erbjuda det då, och ibland väljer hon bara macka och pålägg. Det känns inte som det går att ta bort nånting utan att bromsa utvecklingen och minska hennes möjlighet att få påverka sitt liv lite själv. Så länge hon inte verkar stressad över valmöjligheterna så vill man ju ge henne dom, på nåt sätt.

Frukostpärmen, med bilder att välja på

Nåja, jag häller ju inte skålen full med fil, och mackorna är halva, så det blir inte för mycket, egentligen. Men eftersom hon har lite svårt att få i sig nåt på morgnarna så tar det en väldig tid ibland, om hon väljer både macka, ägg och fil. Så det är inget stort problem för det mesta, utan det fungerar oftast väldigt bra så som vi gör.

När Sandra hade kommit iväg med taxin igår, så blev det inte så mycket nytta gjord här. Jag förberedde det som alltid måste förberedas inför eftermiddagen och kvällen, och sen hade jag ett frissabesök. Göran småpysslade med lite sånt som vi inte kan småpyssla med när Sandra är hemma och dagen var ganska lugn och skön.

Hem kom en tjej som fortfarande var lika glad, och sprudlade av bus. Hon talade om att hon ville sy hängselbyxor i skolan som idag. Haha, jag säger lycka till åt läraren då.. Man kanske kan lägga in en beställning? Jag skulle väl tro att hon övertalar Sandra att sy nåt annat minst lika skoj, och väldigt mycket enklare ;)



Idag ska jag först ringa tandläkaren igen, för jag tror allt att den lagade tanden behöver slipas ner lite till, och sen hasta iväg och få naglarna fixade. Ja sen är det ju helg igen, minsann. Ni får ha en trevlig sån, helt enkelt!
♥ Kram ♥

2 kommentarer:

Bellan sa...

Oj, vad du springer till alla möjliga ställen nuförtiden! Du blir bara snyggare och snyggare :)


Kramar om dig finaste Ninaste ♥
//Bellan

mariellejohnsson sa...

synd att det inte finns nån gilla-knapp för jag gillar Bellans mening här uppe :-)

Vilka fina dockor! Och kram på dej! Tänker inte ge mig ut på cykeltur där ni cyklade i alla fall. Döda vildsvin!!! Fy sjutton!