tisdag 9 februari 2010

Ensam

Jaha ja… Tog mig lite sovmorgon imorse och det var ju skönt att jag kunde passa på när jag hade möjlighet. Ibland när vi har korttids går musten ur och då kan man sova, men oftast sitter ju vanorna i oavsett om vi är lediga eller inte.

Nu har Göran åkt iväg på jobb och han kommer hem tidigast imorgon kväll, beroende på hur bra det går. Men inte gör det mig nåt att vara själv ett par nätter. Ja, själv och själv, Sandra kommer ju imorron, så såå långvarigt blir det ju inte. Jag är så sällan själv så jag kan tycka att det är lite skönt, faktiskt. Men jag hinner nog börja längta efter familjen, skulle jag tro :) Just nu har jag iaf bara mig själv att ta hänsyn till, och det är inte så dumt ibland. Ja, kissarna är ju här oxå, förstås!

Jag fick ett par frågor igår, som jag tänkte besvara nu. Annelie undrade lite över korttids och Sandra är där 6 dygn/månad, om hon orkar och mår bra. Vilket hon oftast gör nuförtiden. Hon gillar sitt korttids och får möjlighet att träffa kompisar på hennes villkor. Det är ju också bra träning inför framtiden, att vara ifrån mamma och pappa lite.

Och, ja, vi behöver det! Det är då vi har möjlighet att göra annat än att vara assistenter, så det är helt nödvändigt för att få livet att funka. Men det är också skönt att ”bara vara” lite ibland. Att få vara fri och göra vad man vill, när man vill. Och hinna med varandra lite… Det varierar vilka dagar i veckan, och hur många dagar i rad, vi har.

Så en fråga från Annika. Jo, Sandra är stabilare nu än för några år sen. Hon mår mycket bättre nu!

Och Mona, du får gärna kasta ett par snöbollar på Richard från mig! Jag känner mig på tryggt avstånd för det! ;) Men ge honom en grattiskram oxå!

Ang. en annan kommentar jag fick häromdagen. Jag bloggade inte på den tiden då det var som jobbigast, men berättar om det lite nu och då, när andan faller på. Däremot skrev jag väldigt mycket då, och har allt kvar i datorn. Jag hade väl tänkt att det skulle bli en bok, men så långt har jag inte kommit…

Det var det om det. Så till gårdagen då. Sandra kom iväg med taxin utan oro på morgonen. Dom ringde från skolan och meddelade om personaländringar, men det var inga som helst problem för Sandra. Det kändes som hon var ikapp sig själv igen. Skönt! :)

I julas fick vi varsin julklapp från vår arbetsgivare, ett presentkort där man fick välja mellan olika gåvor och vi valde bestick, både Göran och jag. Ja, eftersom vi ville ha 12 av varje sort… (Eller… det var väl jag som ville, snarare, så jag övertalade Göran om att det bara var besticken som var nåt att ha… *flinar*) Tack för den fina julklappen Amelia!



Vi skickade inte in det direkt, eftersom vi skulle resa bort, men igår kom dom, så då blev det ommöblering i kökslådorna. När vi ändå höll på, så diskade vi ur och torkade rent oxå. Ja, varför ska man storstäda just till jul? Varför inte till den 9:e februari??? Om inte annat hinner vi kanske klart lagom till jul nu?… Vi fick förstås lite hjälp också…

Fina var dom iaf, besticken, och vi invigde dom senare, framför tv:n, med varsin lyxig pizza från frysdisken! ;) Det var väl inte det mest avancerade så där på vår korttidskväll, men med lite gott vin så blev det riktigt mysigt ändå!

Innan vi kom så långt hade vi faktiskt hunnit med en prommis också! Kallt i början, men skönt efter ett tag. Sen en varm soppa när vi kom hem, och innan tv:n blev det bastu.

Ja, det var väl vad vi hann med igår. En skön ”bara-vara-dag” utan några måsten och tider! Idag tog vi också en prommis på fm, och nu har ju, som sagt, Göran åkt. Vad resten av den här dagen har att erbjuda vet jag inte men jag funderar på att fixa ett litet hemma-spa i källaren och bara njuta av mitt eget sällskap för en stund. Låter väl som en bra idé va?!! :)

Ha det skönt och ta hand om er!

4 kommentarer:

Annelie L sa...

Hej Nina,
Jag tycker det låter som en alldeles ypperlig ide att ta en liten spå kväll med dig själv,( finare sälskap får man leta efter) Pyssla om dig själv och njut av lugnet som finns runt dig, lagra lite tålamod och annat som kan behövas under vardagarna.
Kram tilll dig,
Annelie

Maritha sa...

Låter väl som en underbar idé att njuta av ditt eget sällskap. Det är en trevlig kvinna har jag hört!

Ha det sö skönt vännen!
Kram Maritha

Ingvi sa...

Njut av livet och ta hand om dej.Det är du värd och imogom kommer en ny dag som behöver nya krafter.Kramis från Ingvi

Photo by Maria sa...

Att få vara ensam hemma ibland är urskönt.. Inte för ofta men så där ibland så man kan göra vad man vill, kolla på vilka program man vill eller bara zappa runt som en galning mellan alla kanaler ;-)

Bra städhjälp du hade, känner igen den där hjälpen hemifrån..

Ha nu en bra onsdag..

Kram Mia