måndag 15 februari 2010

Det förklarar saken

Det var inte uttråkad Sandra var igår… Hon är sjuk!

Åhejåhå vad med tålamod det behövs ibland. Tålamod som inte finns… Hujedamej! Men när hon väl insåg att hon var sjuk, och accepterade det, så lugnade det sig. Skör och nära till utbrott, mycket tjafs om det mesta, men ändå okay mellan varven.

Synd att det inte kunde vänta en vecka… Inte för att det är roligare att vara sjuk nästa vecka, men då hade hon iaf inte missat skolan. Hon längtar lixom dit, jue… Fick stora utbrottet igår, när hon insåg att det inte skulle bli nån skola som idag.

Så missar vi ju korttids, vilket iofs inte är hela världen, men nu har vi inte korttids förrän 8-9 mars! Det är ju rätt länge när det bara är då vi kan handla, dammsuga, fixa å ringa samtal. Skulle förresten ha ringt om en läkartid idag, men det får vänta. Igen… Det är ett återbesök och jag skulle ha ringt i december! Nåja, inget livsviktigt, men det är ju bra om det blir gjort nån gång.

Nu behöver vi ju inte ha korttids för att jag ska hinna ringa ett samtal, men jag vill helst att Sandra är i skolan om jag ska prata i telefon. Iaf när jag pratar med såna som man inte bara kan slänga på luren i örat till om det händer nåt…

Först hade jag ryggskott, sen blev vi sjuka allihop, sen var det jullov å sen semester och så sjuk igen nu då… Jag önskar att det fick vara vardag ett tag, så man hinner ifatt. Man kommer lixom lite efter med annat när Sandra är hemma. Men det ordnar sig så småningom. Värre saker kan man ju råka ut för.

Nu till nåt roligare. Det hände nåt fantastiskt igår också, innan tröttheten kom ifatt och förkylningen var ett faktum.

Det första Sandra sa när hon vaknade, var att hon hade ont i magen, och ville ha medicin! Alltså, det är hur stort som helst! Från att ha varit livrädd för toaletten, hatat att få medicinen… och inte kunnat förklara när nåt är fel/gör ont, till att säga ”Jag har ont i magen, jag vill ha medicin” Heeeelt oootrooligt!!! Bara att göra kopplingen "ont i magen - medicin" är otroligt!

Så vi fixade förstås det direkt på morgonen, medicin, bad och dusch, före frukost! För att lilla damen själv ville. Det gick så otroligt smidigt så jag var bara tvungen att berätta det. Annars är det en av de bitar jag helst inte skriver om här. Men nu var det stort! Det är vid såna tillfällen man bara vill öppna fönstret och skrika till hela världen vilken fantastisk duktig tjej man har! En sån enorm lycka som man bara känner om det inte är självklart att det ska hända, liksom… Så jag kunde bara inte låta bli att berätta det :)

Visserligen är jag inte helt säker på att hon hade ont i magen. Eftersom hon blev sjuk, så kan det lika gärna ha varit det hon kände. Att nåt var fel i kroppen, liksom, sen var det ”ont i magen” hon kunde säga. Men det är ändå stort, förut har hon bara förnekat och skrikit att det är bra, när nåt har varit fel.

Tur i oturen att det råkade bli medicin och bad-rutiner redan på morgonen, för sen kom ju förkylning och trötthet ikapp så det var ju bra att vi hann det trista medan damen orkade.

Jag fick en kommentar igår, från min goa vän Mona. Hon påminde om en sommar för några år sen, när Sandra, tillsammans med hennes tre fantastiskt goa ungar *me like* lekte med såpbubblor. Jag skriver lekte, för Sandra hade inte lärt sig blåsa än. (Det var förresten en sak som vi fick bra tips om, från pedagogen jag skrev om igår, att öva blåsteknik med olika lekar, för att blåsa är bra att kunna när man ska lära sig forma munnen och uttala ord…)

Iallafall så var det så härligt att se Sandra den där sommaren. Hur hon var med i leken och hur lycklig hon var för att hon också kunde göra bubblor! Jo, för Mona kom på idén att föra ringen genom luften. Då kunde plötsligt Sandra göra egna bubblor! Och hon hade så kul tillsammans med vänner!!! Det var så härligt alltihop! :)

Nu har hon lärt sig tekniken och älskar att blåsa såpbubblor, fast på bilden har hon hjälp av en apparat hon fick av grannen, den var kul för den gör måååånga bubblor.


Ja, igår blev det ju två inlägg. Länken jag delade med mig av… Jag hittar inte ord! Men om ni missade den igår så kolla den. Det är tamejsjutton inte klokt! Och inget sa dom på nyheterna ens!!! Så jag vill göra mitt bästa för att sprida det för det måste komma fram!

Vi har ett mycket bra korttids och jag är inte ett dugg orolig för Sandra när hon är där, men att det alls förekommer i Sverige idag är skrämmande! Det är sånt som gör att man oroas inför framtiden. För kan det hända på ett korttidsboende så kan det hända på ett annat boende med. Och vem ska då skydda dom drabbade??? Jag brukar inte svära, men nu måste jag Fy faan! Hoppas dom får fängelse!

Nåja, det blev ju ett trist slut på det här inlägget, men det är så viktigt att sånt här kommer fram. Idag blir det en lugn dag. Ja, vi ska iaf ta det lugnt, sen vad Sandra tycker om den saken återstår att se ;) Men igår kväll var hon trött och sa att hon ville vila och lyssna på musik idag. Ja, vi får väl se, som sagt… Hon måste vara bra trött för att tycka om att vila, lilla damen. Det var ingen större fara med henne igår em, men vilket håll det går åt märker vi väl under dagen.

Oj vad långt det blev… Hoppas ni inte tröttnade på vägen.
Ha det så bra hela härliga dagen!

5 kommentarer:

Mona sa...

Gulledej!!!!! Du är så klok, så förutseende o delar med dej i både glädje o ilska. Du förstår nog inte hur mycket du lär oss andra! O visst är det häftigt att hon själv säger ifrån! Jag blir så LYYYYYYCKLIG när det funkar för er!
O bara för det, så ska jag också lägga in länken från dej igår. KRAMEN

Anonym sa...

Nina jag tröttnar aldrig att läsa din blogg, är bara dålig på att kommentera. Tråkigt att Sandra blivit sjuk men vi får hoppas att det går över snart. Ni får ha det så bra det går och det fixar ju du och Göran suveränt bra tycker jag.
Kramar till Er alla tre.
Agneta W

Anonym sa...

hoppas de blir bra snart hos er jag villoxå bli bra, så de är bara att vänta o se tiden ann, sänder kramar till er. från annelie b

Photo by Maria sa...

Hade jag bott närmre så hade jag gärna gjort de ärenden som behövs typ handlat till er men nu går ju inte det :-(
Lilla Sandra, blivit sjuk är inte kul, hoppas hon snart mår bra..

Åh vad kul att hon kan säga ifrån, även om det kanske inte var magen så kunde hon ju säga att något var fel.. Bravo Sandra!!

Kram Mia

Maritha sa...

Ja vad ska man säga......
Trodde inte att det var så illa i vårt land men man är väl godtrogen.

Vad synd att hon blev sjuk igen, hoppas det går över fort!
Säger som Mia om man hade kunnat hjälpa.....

Goakramar till er ! Maritha