måndag 30 december 2013

Imorrn smäller det

Igår tog Sandra en välbehövlig sovmorgon, men det hjälpte inte ett dugg. Hon var grinig (stressad) redan när hon klev ur sängen och började tjata om schemat och blåa dagen (blå dag = tisdag = nyårsafton).

Jag skyller det på Bolibompa och tycker fortfarande att det är onödigt att dom måste sjåsa upp allt så mycket. Jag tycker vare familj kan få göra på sitt sätt utan att dom lägger sig i det. För oss är det förödande med deras nedräkningar och firanden!


Jag skrev igår att det inte är själva firandet som är jobbigt för oss, eftersom vi inte gör så mycket mer än myser lite extra (i den mån det går mellan utbrotten) utan att det är raketerna som oroar.

Sandra är inte rädd för raketerna, men dom skapar en oro och en förväntan som hon inte kan hantera. Dels förstår hon inte vad det är, när det kommer och varför. I vilket fönster och att den redan har synts klart när man hör den och hon vill se den.

Så tolvslaget är inga problem, när vi väl är där. För då ser hon dom överallt helatiden. Det är allt smällande före tolvslaget som är värst för varje gång hon hör en raket blir det mer eller mindre utbrott för att hon inte ser den.

Man har lite lust att lämpa över henne till dom som skiter i att ta hänsyn dagarna före nyårsafton, och timmarna före tolvslaget. Faktiskt.

Eftersom nyårsstressen har börjat så blir det mesta fel redan från start och gårdagen var inget undantag. När jag vet att jag gör fel, men inte klarar att göra rätt, då blir det jobbigt. Och utbrott som startas av att jag gör fel.

Men, frampå dagen blev det iaf ganska lugnt och vi ställer ju inga krav nu. Mer än dom absolut nödvändiga då, förstås. Vi pusslade mest, och Sandra såg film mellan varven när orken inte räckte till mer.


Kvällen gick bra och jag tror Sandra hann somna innan smällandet började. Iaf så verkade det lugnt från hennes rum och det var ju skönt, fast jag låg mest och lyssnade så jag hann inte sova så mycket.

Det krävs faktiskt tillstånd om man ska skjuta raketer i tätbebyggt område på andra tider än nyårsnatten! Sorry, jag känner mig som en surkärring, men dom som vet konsekvenserna förstår mig säkert…

Idag ska vi väl försöka ta det lika lugnt som igår, på gränsen till tråkigt. Allt för att spara ork och energi till imorgon. Det ska nog gå bra J Och det bästa av allt, sen är det över för denna gång!


Må så gott, och skjut inte iväg era besparingar, sätt in dom på nån hjälporganisation istället!

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med angående nedräkning och raketer
Min bror med diagnosen ADHD blir ju stressad av det
och det hela blir ju inte bättre av det har varit en julafton innan
För min bror ska alla dagar vara exakt enligt fast schema och inga avvikelser som storhelger ,semester osv