söndag 15 juni 2014

Dolda talanger

Det är helt otroligt vad duktig Sandra är när hon spelar på sin padda. I det här spelet kan man gå in i olika hus och göra en hel massa olika saker.


Bl.a. finns en restaurang och Sandra sätter gästerna på stolarna, sen tar hon en av figurerna och ”går” till köket. Ger figuren en tallrik, lägger på mat och går till gästen som får maten. Sen ger hon tillbaks tallriken till figuren och ”går” ut i köket och hämtar mer mat. Eller så ger hon gästerna en flaska med läsk, och sen, när den är tom, diskar hon flaskan och ställer in den i skåpet.

Här diskar Sandra en flaska, i skåpet har hon ställt sånt som är klart

Alltså, jag blir alldeles imponerad! Det är ju en hel ordningsföljd hon klarar, och ett sammanhang hon får ihop. Det är fantastiskt med tanke på hennes begränsningar i just det. Köket och borden där gästerna sitter syns inte ens samtidigt på skärmen.

När hon hade spelat en stund så följde hon med Göran ut i blåsten och skrapade potatis och sen grillade vi äntligen tillsammans.


Första gången för Sandra i år. Så kan det bli ibland, men nu blev det av och gott var det, även om det blåste friska vindar.

När det var dags för lördagsrutinerna med chips och musik så valde Sandra spellista med hjälp av sina musik-bilder och lyssnade på sin alldeles egna ”musikapparat”


Gissa en som var lite mallig, hon hade knappt tid att se på tv sen J Himla bra blev det, med paddan och bilderna!


Om nån undrar varför vi avbröt för tv-tittande så är det för att det tillhör kvällsrutinerna och liksom måste följas för att bli rätt för Sandra. Hon fixar visserligen att vi ändrar det ibland, om det finns orsak till det, men vi gör bäst i att följa rutinerna i den mån det går.

Och rutinerna gick lika bra som hela dagen gjorde. Det var en pigg och glad tjej igår och vi hade inga problem eller låsningar om nånting på hela dagen. Det var t.o.m. mysigt under hela måltiden, och vi kunde sitta tillsammans alla tre. En sån där härlig familje-lördag som vi njuter lite extra av när dom kommer.


Idag ville Sandra spela på paddan, så det ska hon få göra en stund. Blir vädret okay så blir det nog lite såpbubblor också, antar jag. Några andra planer för dagen har vi inte och korttidsväskan packade jag redan igår. Imorrn är det vardag igen, dv för Sandras del och ledigt för oss. Det blir bra det J

Må fint!

.

5 kommentarer:

Maria sa...

Ser mysigt ut! Njut av ledigheten imorgon. Ha det bäst!

Lena sa...

Det är ju nåt med datorer och spel som verkligen slår an någonting när det gäller personer med autism. Det visuella förstås, men jag undrar om det inte är nåt mer? Logiken kanske? Häftigt är det iallafall. Härligt att ni fick grilla. Hoppas det blir en lika bra dag idag. Saknakramarrrrrrr <3

Bellan sa...

Vad glad jag blir över läsningen härinne! En ny värld verkar ha öppnat sig för Sandra (och hennes mamma ;) ). Underbart att se att Sandra gillar det så mycket och att hon behärskar spelen så bra! Utvecklande för henne!

Önskar er en lugn och fin söndag! Kramar om massor ❤️
//Bellan

Anonym sa...

Ja det är nåt med datorer som tydligen är mycket lättare att förstå än människor.
Jag kommer ihåg när jag blev himla förvånad en gång när jag såg hur bra Hanna klarade att spela Super Mario på sitt Gameboy.Hon hade haft det ett bra tag och fått spela själv (liten skärm så svårt att se om man sitter bredvid),i början började hon om och om och om..plötsligt klarade hon en jättesvår bana (jag har provat själv för himla längesen när det var nytt).
Det funkar lika bra utan ljud på vilket jag gillar för det blir tjatigt höra spel-ljuden länge tycker jag (jag upptäckte det när Gameboy-spelet tappade ljudet efter att ha hamnat i toastolen).

Har ni tittat på Handifon som hjälpmedel?Tror en sån blir bra för Hanna (hon står i kö) för schemat är lätt att ta med och den fungerar som telefon också.
Ha en fortsatt trevlig helg!
Annette

Troy sa...

En fråga mitt i alltihopa? Har Sandra någonsin testat att pärla med nabbi/hamapärlor eller är det något som skulle vara för jobbigt för henne att hålla på med?