Den
här veckan har Neurobloggarna tema om anpassning. Vill ni läsa mitt vanliga
inlägg så scrollar ni vidare. Gå in HÄR och läs andra temabidrag under veckan,
gilla och sprid sidan. Det går bra att lämna bidrag som meddelande till oss
också.
När
jag ser en film från Sandras förra skola (en bra särskola för dom flesta, men
kunskap och förståelse om autism saknades) så ser jag hur viktigt det är att
bli sedd och lyssnad på.
Att
Sandra räknar till tio, betyder inte att hon förstår antalet och faktiskt kan
räkna till tio, på riktigt. Det är över tio år sen, och hon räknar precis på
samma sätt fortfarande. Hon har lärt sig ramsan.
När
en lärare står bredvid Sandra, på gymnastiken, och peppar (hetsar) henne att
klättra upp i en ribbstol ”Upp med foten då! Ta upp foten! Klättra upp då!
Sandra, ta upp foten då!” så betyder det inte att Sandra vågar, vill eller ens
klarar att klättra där. Hon kan fortfarande inte klättra i en ribbstol, och har
t.o.m. mycket svårt att gå i trappor.
När
dom dansar ringdans med alla andra elever och lärare, hög musik och tillhörande
rörelser, och Sandra skrattar hysteriskt så betyder det inte att hon tycker det
är roligt, utan att hon har panik och helst vill därifrån. Ingen såg att hon
samtidigt bet sig i handen så fort hon kom åt den.
När
läraren säger ”Sätt på dig mössan” och Sandra skriker ”Vill inte ha vantar” och
läraren svarar med ”Mössan!” om och om igen tills Sandra får ett utbrott över
vantarna, så lyssnar man inte, och man förstår inte att Sandra inte kan byta
tänk, utan måste få svar om vantarna först, innan hon kan börja fundera på den
där mössan.
Man
agerar som man har lärt sig. Som det står i boken att man ska agera mot ”trotsiga
barn” utan att se individen. Utan att förstå att det är bättre att lyssna, och
få eleven att växa, må bra och fungera.
Om
man ser eleven, och jobbar ”där eleven är” så kanske det finns en möjlighet för
eleven att så småningom lära sig räkna eller klättra i ribbstolen. Om man löser
problemet med vantarna först, så går det lättare att sätta på sig mössan sen.
Och man måste ju inte tycka att ringdans är roligt bara för att alla andra
tycker det.
Jag
har ett typexempel, också från förra skolan, men som inte är med på filmen. Där
man gör så som man gör med ”vanliga barn” men där man har missat ”autismtänket”
(Jag har nog berättat det för länge sen, men tar det igen)
Varje
gång dom gick på utflykt och korsade en väg (en nästan otrafikerad väg) så
stannade dom vid trottoarkanten, tittade åt båda hållen och sa ”Ingen bil där,
ingen bil där, nu går vi”
Alltså,
jag klandrar ingen. Vanliga sjuåringar ser ju om det kommer bilar och förstår
varför man stannar och kollar innan man går över… Men har man autism så behöver
man få förklarat på rätt sätt. Det är så viktigt att den som lär ut kan se om
den som ska lära sig förstår.
Det
tog oss flera år att jobba bort ett ganska farligt beteende Sandra lärde sig av
det där. För varje gång vi kom till en trottoarkant så stannade hon, sa ”Ingen
bil där, ingen bil där, nu gå” och sen knatade hon ut i gatan, oavsett om det
fanns bilar eller inte. Hon hade ju inte alls förstått det där, utan bara lärt
sig ramsan.
Vi
gick till affären en gång, och en släkting följde med. När Sandra stannade och
läste sin ramsa så tyckte släktingen att Sandra var så duktig i trafiken…
Sandra läste en ramsa och tittade oftare på sina egna skor än efter bilar, och
hon skulle fortfarande kunna kliva rakt ut framför en långtradare på en
motorväg utan att förstå faran.
Bildkälla - Amatörfotografen på Facebook |
.
1 kommentar:
Så bra beskrivet ! Tack ! Sånt behöver alla höra och läsa. Du gör det tydligt och enkelt. Även om de där och då gjorde vad de trodde var rätt så ser man hur mycket svårare det kan bli att få rätt förståelse sen. Kramar
Skicka en kommentar