(Vill
ni läsa mitt vanliga inlägg så är det bara att scrolla vidare)
Ibland
låser det sig. Sandra fastnar i nåt och kan inte ”gå vidare” förrän det är
uppklarat. Ibland kan man inte åtgärda det på en gång, så jag försöker hjälpa
henne att vara ”här och nu” och göra klart det vi gör nu först.
Det
är inte lätt och jag känner igen tankarna från ett barn jag hade i min närhet
för många år sen, då jag jobbade på förskola. H*n kunde inte njuta av stunden
när vi gjorde utflykter, t.ex. Det var hela tiden tjat om ”sen” och h*n låg ett
steg före oss andra hela tiden.
Då
visste jag ingenting om autism/Aspergers och blev nog mest trött av tjatet. För
även när vi gjorde nånting som h*n älskade att göra, så var tankarna på nästa
moment. Hela tiden.
Jag
tänker ofta på det barnet, som aldrig fick någon diagnos, och därmed inte
heller rätt förståelse och hjälp. Jag tänker att frågorna var stress och oro
för hur dagen såg ut och hur det skulle bli efter det vi gjorde just nu.
Dom
andra barnen visste vad vi skulle göra, för vi hade gått igenom det. Vi hade
berättat för alla om utflykten vi skulle göra, och dom andra barnen kunde
själva lägga till och måla upp bilden i sina huvuden. Det räckte att säga vart
vi skulle åka, så förstod dom hur resan dit skulle se ut. Iaf ungefär, och det
räckte för dom.
Ett
schema över utflyktens alla moment i detalj hade lugnat det här barnet så h*n
hade kunnat slappna av och njuta av ”här och nu” tillsammans med oss andra. H*n
behövde hjälp med att måla upp utflykten i sitt huvud, och vi gav inte barnet
verktygen. Av okunskap.
Det här
barnet slog ofta som andra barnen och vi blev arga. Man får ju förstås inte
slåss! Vi var tvungna att skydda dom andra barnen och alltid vara en vuxen i
närheten. Men vi tyckte om barnet väldigt mycket och blev glada när det
funkade. Korta stunder gick det bra, om en vuxen var med.
Men vi
strukturerade inte upp. Vi tog inte reda på varför h*n blev så arg, för vi såg
ingen orsak. Vi gav inte barnet rätt verktyg för att klara av att vara på
gården med sina kompisar, och vi såg aldrig att h*n var stressad av
situationen, och inte hade några andra redskap än knytnävarna.
Vi
visste inte vad autism var på den tiden och därför är det så oerhört viktigt
att vi sprider kunskapen! Så vi kan hjälpa barnen att fungera och förstå.
Vad
betyder inkludering? Att alla ska vara med på lika villkor? Ska man inkludera
så krävs det redskap för det. Förståelse, kunskap, anpassning och rätt pedagogik. Hur många
lärare, pedagoger och förskolepersonal har rätt redskap, kunskap och förståelse
idag? Hur mycket får man lära sig om npf i dagens lärarutbildningar?
Man
måste se individen och sluta tro att rättvisa är det samma som lika för alla.
Det krävs anpassning, och det är
inte barnet som ska anpassa sig!
3 kommentarer:
Så sant! Jag håller med om varenda ord!
Kram!
Oj, jag fick ståpäls på armarna när jag läste. Så bra skrivet ! Kanske vore det inte fel med dig som föreläsare på lärarlinjen, förskolor, skolor och ja överallt !!! Du har förmågan att uttrycka dig så det är lätt att förstå , jag säger bara wow igen och snälla försök att berika fler med din fantastiska kunskap <3 kramar från mig i massor
Jag ryste när jag läste inlägget här! Det påminde mig om när äldste sonen var liten. En av hans klasskamrater fick diagnos först när han gick i femman och jag kommer ihåg hur "fel" personalen bemötte honom under alla dessa år. Säkert i okunskap, men iaf.... Det gäller ju att se individen och den enskildes behov överallt och med din kunskap så har du mycket du skulle kunna lära många!
Kram på dig finaste ♥
//Bellan
Skicka en kommentar