På bild nummer 1 är Sandra helt
lugn, även om hon rynkar på ögonbrynen. Hon sitter och tittar på nåt, och
funderar, men är lugn och tillfreds.
På bild nummer 2 är hon stressad
och det syns på både munnen och ögonen om man känner henne. Händerna har
däremot inte med stressen att göra, för så kan hon hålla även när hon är nöjd.
När Sandra är stressad så hörs det
oftast också på hennes sätt att prata, eller låta. Rösten blir gäll och hon kan
prata stressat och forserat. Men för det mesta syns tecknen först som på fotot,
och känner man henne tillräckligt väl så kan man hinna bryta i tid, och slippa
låsningar och utbrott.
Gårdagens besök i skolan då. Jag börjar med att svara på
Bellans fråga, hur Sandra fixar att vi rör om i rutinerna och att jag kommer
och stör i skolan. Det går faktiskt otroligt bra, och det är så roligt. Sandra
reagerar väl inte värre än vad barn brukar göra när nån förälder kommer och
stör där föräldrar vanligtvis inte håller till.
Visst får man gå ifrån lite då och då, för att behålla
lugnet, men inte särskilt många gånger, faktiskt. Sandra tyckte att det var
jätteroligt att jag var där och hon jobbade på som aldrig förr. Hon ville visa
alla sina jobb, tror jag, så läraren hade fullt sjå att hinna med att fylla på
med nya uppgifter vartefter Sandra blev klar :)
En liten fikapaus hade vi på förmiddagen, och då brukar
Sandra äta lite frukt för att varva ner och få i sig nåt så hon orkar fram till
lunch.
Jag ska väl berätta att skolan är en träningsskola för
elever med autism och begåvningshandikapp. Jag vet inte hur många elever och
lärare det finns, men Sandra har behov av att ha en lärare på sig, och det är
nog ungefär lika många lärare som elever, gissar jag. Det är iaf anpassat efter
elevernas behov.
Dom flesta eleverna har egna klassrum, och Sandra är
en av dom, eftersom hon inte skulle klara att dela rum med någon annan. I sitt
rum är hon trygg och där väljer hon att vara oftast, även om möjligheten att
röra sig utanför rummet också finns. Men hon kan alltid välja att vara i sitt rum,
och det är bra för det är olika vad hon fixar olika dagar.
Precis innan lunch såg man att orken tog slut. Det berodde
säkert på att hon hade jobbat i raketfart, och att jag var där, men också på
att hon behövde fylla på med lite energi.
Dom andra eleverna, utom nån till tror jag, går till en
matsal och äter, men Sandra stannar kvar och äter i lugn och ro, vilket är bra.
Hon fixar ju inte alla intryck och annat folk, så hon skulle bara bli stressad
och inte äta nåt i en matsal.
Här får hon egna skålar, med lagom mängd mat i, och då
klarar hon för det mesta att ta mat själv. Hade hon inte egna skålar så skulle
hon inte veta hur mycket mat hon ska ta.
Så långt har vi inte kommit hemma, men eftersom Sandra är
otroligt kravkänslig så har vi inte heller tränat på det. Hon känner krav på sig i stort sett så fort hon inte är ensam, så det räcker med att nån mer sitter med vid bordet när hon ska
ta mat, så låser det sig. Hemma lägger vi därför upp lagom mat åt henne, men det är jätteroligt
att hon kan i skolan :)
Igår var vi ju dessutom en person till runt bordet, eftersom
jag var där. Men det gick jättebra och jag kunde sitta kvar under hela måltiden
utan att Sandra blev stressad.
Helt otroligt egentligen, så bra det gick alltihop!
Efter maten hade Sandra rast på ”Sandra-vis” och då satt hon
i sitt rum och lyssnade på musik. Igår fick hon sällskap av mig, annars brukar
hon sitta själv den stunden, med en ”rastvakt” i närheten.
Efter det kom en annan lärare, som skulle vara med Sandra på
eftermiddagen. Sandra har fasta lärare enligt ett schema, så hon vet alltid vem
som ska jobba med henne. För Sandra är det just det som är viktigast, så det är
det enda som behöver finnas på hennes schema i skolan.
Nu var det dags att röra lite på sig, och det blev en
bandymatch i källaren.
En perfekt korridor där man kan skjuta bollen så hårt man
bara orkar så den flyger upp och fastnar i rören i taket, jätteskoj tycker
Sandra. Men här slog det över lite så jag smet iväg och väntade i hennes rum
tills dom hade spelat klart.
Eftersom Sandra inte kan vara med när dom andra eleverna har
gymnastik, eller går till badhuset, så har hon egna ”gymnastik-stunder” som
bakas in i det vanliga schemat. Det är bl.a. bandy eller lite rörelse till
musik, men kan också vara promenad eller trapp-träning beroende på Sandras ork
och lust för dagen.
Personalen läser alltid av Sandra och kollar var dom kan
lägga ribban så alla aktiviteter anpassas efter hennes ork. Ork och lust/mående
varierar nämligen från dag till dag.
Dagen avslutades med lite ”klippa i kataloger” som är en
lagom aktivitet när orken är slut, och det var den. Vi gör lika hemma eftersom
Sandra varvar ner väldigt bra då.
När vi kom hem hade Göran köpt wienerbröd åt oss, så det
blev lite gott fika som mellis, och den energin behövde vi nog båda två efter
en intensiv och rolig dag.
Göran är ju förkyld så jag tog över kvällsrutinerna och vi
hoppas att han inte smittar ner Sandra om han håller sig lite på avstånd. Vi
har roligheter som väntar på nästa korttidsledighet så det vore lite oturligt om det
kom sjukor i vägen just nu, men det blir som det blir med den saken.
Jag önskar er en fortsatt skön helg, vad ni än tar er för!
♥ Kram ♥
7 kommentarer:
Härligt att kunna vara med i skolan och att det funkade så bra.. Kul att se bilder från er skoldag..
Ha nu en fortsatt bra lördag..
Kram Mia
Tack för titten i i Sandras skolmiljö! Känns bra att det fungerar så bra för henne där!
Ha en fin helg!
Kram <3
Birgitta
Verkar vara ett bra upplägg och genomtänkt på alla sätt ! Så underbart när det fungerar som det ska ! Roligt att se henne jobba ! Hade visst gissat rätt på bilden, men inte är det lätt när man inte känner nån att veta. Där ser man ett tydligt exempel på hur viktigt det är att göra det. Kramar <3
Kul att man gissade rätt på bilderna ;)
Tack för svaret också om din närvaro i skolan. Intressant! För Turbo blir det som sagt kaos, men så härligt att det fungerar för er!
Jättekul att se bilder ifrån Sandras skola! Kul att du delar med dig.
Hoppas ni håller er friska nu och att Göran piggar på sig snabbt!
Kram, kram ♥
//Bellan
Hej!
Nu har jag läst ikapp lite. Jag hinner inte med att läsa varje dag och du skriver ju så himla mycket bra så sen måste jag ju läsa ikapp allt :-)
Underbart! Tänkvärt och så himla pedagogiskt. Mycket som jag känner igen och mycket från mina jobb som jag också får bekräftelse på faktiskt, sånt som du sätter ord på och därmed så känns det så bra!
Tänker på det där du skriver om från förra skolan där dom sa att hon kanske skriker pga sin autism, känner igen tänket från en daglig verksamhet min dotter var på där dom sa att "brukarna får ha utbrott". Också en sån idiotisk mening. Självklart har man rätt att bli arg, även när man har funktionsnedsättning, men man blir arg pågrundav nånting och då måste ju personalen klura över vad det beror på så dom kan förändra. Så tänkte dom inte alls. Grrrr!
Någon skriver om det här med särskola. Jag har jobbat inom särskolan och man kan anpassa jättemycket. Jag tror ofta att det finns mer kompetens kring autism om det är specifika autismklasser, men så ska det inte vara utan den kompetensen ska ju finnas även i andra särskolor. I stort sett all pedagogik som man använder vid autism är användbart för andra också.
Nu har jag svamlat färdigt här :-)
Kram på dej Nina! Hejja dig!
Åh va kul att få följa med er till skolan .. =)
Va kul att det funkade bra att du var med, kan tänka mig att det var en lite speciell dag för Sandra .. =)
Hoppas Göran kurerar sig och inte smittar Sandra .. eller dig .. ;)
Må så gott!
Kram Patricia
Men så kul att det funkade så bra med ditt besök, ser så fint och bra ut i skolan.
ha det gott på ledigheten <3
Kram Maritha
Skicka en kommentar