Vi kom fram till att det kan ha
varit schemat, och att hon av nån anledning har börjat ”förstå” att vi har fyra
veckor uppe, men bara använder två. Fyraveckors-schemat kom till i förra årets
julstress, men hann aldrig användas till det som det var tänkt för.
Tanken är nämligen att vi ska
kunna sätta upp saker som Sandra vet ska komma, så hon ser när det kommer.
T.ex. julafton. Att vi bara använder två veckor (för att det skulle bli för
mycket information med fyra) men att vi kan ha en enda bild, t.ex. bilden för
julafton, på den rätta dagen, och att vi ska kunna räkna dagarna och få väntan
tydligare för Sandra.
I skolan har dom börjat jobba med
almanackan, och kanske blandar Sandra ihop det lite. Almanackan med hela
månaden, och schema med två veckor i taget. Kanske börjar hon förstå att
veckorna fortsätter, som dom gör på almanackan, men blir orolig över ”vad som
kommer” när det bara är två veckor på schemat?
Vi har diskuterat olika
alternativa lösningar, från att ta bort dom två veckorna vi inte använder,
eller täcka över dom när dom inte används, till att använda fyra veckor.
Det vi kom fram till, och som vi
tror är bäst för Sandra, är att ha fyra veckor uppe, men bara ha bilder på en
vecka i taget. När en dag är klar, tas dom bilderna bort och sätts på nästa
vecka. Dom tomma veckorna ska det bara sitta dom viktigaste bilderna på, och det är om det är
skola, fritids, korttids eller ledigt. Ja, vi backar alltså lite, och det är ju ”bara”
att prova sig fram tills Sandra blir lugn. Lugn blir hon när schemat är
anpassat så hon förstår det.
Inringat: Idag (onsdag) till vänster, dagens detaljerade schema. Aktuell vecka med dagen "idag" markerad. |
Det där med förståelse har jag
funderat en del på den sista tiden. Eftersom vi söker fler assistanstimmar åt
Sandra så dyker det upp såna funderingar. Vad Sandra har för behov och hur
andra uppfattar henne och så.
Det är ju aldrig roligt som
förälder att fokusera på alla svårigheter, vilket är det man måste när man
söker assistans och annat stöd. Man vill ju helst fokusera på lättheter,
utveckling och färdigheter. Det brukar jag, och då är det lätt att ”glömma”
svårigheterna, men dom sista dagarna har jag insett att dom finns där. Min
”stora, lilla, duktiga tjej” ♥
När någon utomstående frågar om Sandra pratar
så brukar jag svara att hon pratar mer än hon förstår, men ibland förstår hon
mer än man tror. Och precis så är det. Men det är också väldigt lätt att tro
att hon förstår fast hon inte alls har förstått.
För att se när Sandra är orolig
eller trygg, när hon förstår eller inte, när hon är stressad, trött, uppe i
varv, eller när hon behöver vara ifred, så behöver man känna henne riktigt väl.
Det är det absolut viktigaste när vi ska vänja in en ny assistent till Sandra.
Det är både spännande och lite
oroligt, men blir säkert bra i slutändan.
Alla citat-bilder kommer från min fotosida Amatörfotografen, välkommen in och gilla sidan på Facebook |
Jag önskar er en fin dag!
(P.S. Glöm inte våra temaveckor, som den här veckan handlar om skolan. Följ oss genom att klicka på bilderna Twitter eller Facebook i högermarginalen)
(P.S. Glöm inte våra temaveckor, som den här veckan handlar om skolan. Följ oss genom att klicka på bilderna Twitter eller Facebook i högermarginalen)
♥ Kram ♥
2 kommentarer:
Så finurligt med detta schema......som verkar passa så bra när ni är så eftertänksamma och testar så det blir bra!
Hoppas damen är pigg när hon kommer hem <3
Kram Maritha
Blir så glad när jag läser dina inlägg. Vi får också ofta frågan- Men han pratar ju så bra-
Tack för att du på ett så bra sätt förklarade hur Sandra har det. Så har vi det med, men det är så svårt för utomstående att förstå. Jag ska börja att arbeta mer med tidsschema framöver och suger åt mig tips och ideer från dina.
Ha en bra dag själv!
Skicka en kommentar