lördag 20 oktober 2012

Remiss, migrän och ny almanacka

Igår var ju Sandra ledig och vi hade tid på vårdcentralen på förmiddagen. Besöket gick bra och hon kom fram till det vi redan visste, att vi behöver hjälp att rensa öronen. Så nu är remiss skickad och i bästa fall går det att suga rent öronen utan att behöva söva Sandra. Men nu har vi bara att vänta på kallelse till öronmottagningen.

 
Resten av dagen blev lugn, och Sandra verkar må bra igen, vad vi kan se. Hon har ju varit lite orolig och skör en tid, men det har kanske vänt nu, hoppas vi.

När vi kom hem från vc låg den nya almanackan i brevlådan, och den var jättefin! :) Ungefär som jag hade föreställt mig, efter lite justeringar och ”Sandra-anpassningar” Jag tror det blir jättebra.

För er som vill veta mer om den så kommer lite bilder här.

Almanackan före anpassningen.
Det är som en vanlig filofax, fast bladen är färgade
med dom rätta färgerna för varje dag.

Sandra behöver bara en vecka i sin almanacka,
och med samma dag på varje uppslag.
Jag plastade in bladen två och två, så det blir
ny dag när Sandra byter sida.

Varje dag har en bild och en text för att markera
vilken månad det är.

Eftersom det är överkurs med månader för Sandra,
så satte jag kardborre där, och gjorde en lapp
som markerar vilken dag det är "idag"

Ja, sen blev det ju lite nya bilder som hon kan ha
i sin almanacka framöver. Bara det som är viktigt för henne
att ha koll på för att känna sig trygg.
T.ex. vilka dagar det är skola, korttids och ledigt,
och vilka som möter henne varje dag.
 
Sune var förstås tvungen att ligga mitt i alltihop och hålla kollen. Ibland känns han som väldigt mycket katt…

 
Meningen med en egen almanacka är att Sandra ska bli lite mer självständig med sitt schema. Det vi har på väggen använder hon inte själv, nämligen. Hon är helt beroende av sitt schema, men går inte och tittar på det själv, utan frågar oss så fort hon vill gå igenom det.

Förhopningen med en slags filofax är att hon ska kunna ha schemat med sig, och enkelt kunna öppna den när hon vill titta på det. Hur många bilder hon behöver ha i filofaxen får tiden utvisa, men vi börjar med bara några få. Är hon inte nöjd så får vi utöka efter hand.

 
Jag tog sista Eeze-tabletterna igår morse och frampå eftermiddagen mådde jag helt bra igen. Jag är ju inte säker, men nog verkar det som att tabletterna hjälpte, och OJ så skönt isf :) Att slippa kräksjukan vore ju rena drömmen!

Mia undrade ifall kanske Sandra också har migrän, eftersom hennes kräksjuka är väldigt lik min, och migrän är ju ärftligt, vad jag förstår. Det kan mycket väl vara så att det är migrän på Sandra med, men på henne kommer det inte plötsligt, utan där finns ett mönster, som jag inte hittar hos mig.

Sandra får det när hon har utsatts för stress en längre tid, typ som att gå in i väggen. Och det kan ju vara migrän hon får av stressen. Hos mig kan det kanske vara stress också, även fast jag inte ser det mönstret just. Alltså jag blir inte sjuk efter en stressig period utan det kan lika gärna komma fast jag har haft det jättelugnt en tid. Troligtvis beror det väl på stress ändå, även fast det inte kommer just när det har varit stressigt…

Lika är våra sjukor hursomhelst, så ja, det är mycket möjligt att hon också har migrän, och det blev ett långt svar på en kort fråga ;)

 
Idag tror jag att det blir pyssel med pärlplattor här. Sandra fick ju några nya plattor och en massa pärlor när hon fyllde år, så hon blev nog lite sugen på att ”pärla” lite.

Jag önskar er en fin helg!

♥ Kram ♥

Inga kommentarer: