lördag 27 maj 2017

Bokstavslek

Sandra är väldigt intresserad av bokstäver och hon känner igen en del. Plötsligt kan hon säga rätt begynnelsebokstav när hon har klippt ut en bild. Men hon kan inte läsa.

Eftersom hon har intresset, och vi faktiskt inte vet om hon skulle kunna lära sig att läsa om vi bara hittar rätt sätt, så har hon en del bänk-jobb med bokstäver. Jag har samlat några av dom här, ifall det är fler som får idéer av dom. Själv har jag fått inspiration och tips genom att kolla runt på olika sidor som finns med pedagogiskt material.

När jag ser en bild så klurar jag en stund och anpassar det sen efter Sandras förmåga. Jag gör också, ibland, samma uppgift med lite olika svårighetsgrad, så vi kan variera det efter Sandras dagsform. Hoppas det kommer fler till nytta, varsågoda.

Pärmen innehåller fler blad med bilder där Sandra ska sätta rätt ord till rätt bild.
En svårare variant är att hon får bokstäver istället för hela ord, vilket brukar gå
galant när damen är på jobb-humör.


Två liknande uppgifter, men med lite olika utseende.
Genom att använda olika material blir det "ny-känsla" som lockar Sandras nyfikenhet.

Den här uppgiften  går att utveckla och vi har en hel del bilder med tillhörande ord.





Jag önskar er en skön helg.

.

Inga kommentarer: