söndag 27 september 2015

Framtidsplaneringar

Nu när vi har bestämt oss för att satsa på assistenter i hemmet istället för den här kommunens idioti, så kan vi ju börja jobba mot helt nya mål. Och det ger ju massor med möjligheter. Vi kan redan nu tänka i banorna ”hur funkar det sen” och anpassa så övergången blir så smidig det går.

När jag satt och kollade runt efter lite olika tips och idéer på nätet, som jag brukar göra lite nu och då, så hittade jag ett så fint hus som jag sparade i datorn och tänkte att jag nog skulle ha användning av. Nu har jag kommit på till vad.

Jag har tyvärr ingen bildkälla, men jag tror att jag
googlade "montisorimaterial" eller nåt liknande

Längre fram, när assistenter ska börja ta över lite mer, så tänkte jag att huset kunde vara smart för att tydliggöra för Sandra vem som jobbar när. Det är nämligen viktigt för henne att ha koll på vissa saker i förväg och ”Vem hjälper med kvällsrutinerna” ”Vem sover” ”Vem jobbar” (på Sandras jobb, alltså) och ”Vem hjälper med duschen” är sånt som är viktigt för Sandra. Så tanken är att sätta ”huvudena” på dom assistenter som jobbar i fönstren på huset.


Ja, det är mest en tanke än så länge, men det börjar oftast med en tanke och sen klurar jag lite på idén och vips så blir det nåt av det. Jag tror det blir bra när vi kommer så långt att det blir olika personer på olika dagar. Högst upp på ”vindsvåningen” tänkte jag att dagens färg skulle kunna sitta.

För övrigt är det mesta bra med oss. Sandra har mått väldigt bra hela veckan och det har hållit i sig så här långt av helgen. Söndagar är ju lite för tråkiga för att damen ska förväntas nöjd, men mår hon bra så kan hon stråla även på en söndag. Vi får väl se när dagen är igång ordentligt.

Hon längtar förstås mest till vardagen i vanlig ordning, och nu när den dessutom är anpassad så orkar hon ju med den också. Det känns oförskämt bra, faktiskt. Tacksam över oss själva och bästa assistenterna :)


Igår kväll, när Sandra satte upp dagens schema, och bläddrade fram rätt dag i schema-pärmen, såg hon att det var en assistent som ska duscha henne på torsdag. Det har ju varit så två torsdagar nu, men vi har inte satt upp det på schemat än, eftersom vi har haft introduktion.

Sandra har inte förstått sammanhanget utan trott att det varit enstaka tillfällen, och då är det lugnare att inte ha det på schemat. Då går hon bara och väntar och stressar upp sig av längtan. Men nu kände vi att det måste upp på schemat eftersom det är tredje gången och ska fortsätta varje torsdag. Kanske, troligtvis, kommer det att bli en assistent som tar fredagsduschen också snart, och då måste Sandra ha koll på vem som gör vad och när på sitt schema, annars blir det oro.

Fantastiskt hur bra allt blir när vi bara hittar rätt i alla tankar och vet vilka vägar vi ska välja. Så. Himlans. Skönt.

Fler citat från mig hittar du på Amatörfotografen på Facebook
Gilla gärna sidan, det skulle jag gilla :)

Må finemang!

.

Inga kommentarer: