söndag 31 augusti 2014

Lägesrapport

Det är lite mycket som snurrar i den här skallen för tillfället. Mitt mål är att skriva ett inlägg varje dag, men det blir ju lite si och så med det, kan man säga. Jag brukar koppla av och samla mina tankar genom att skriva, och det är väl därför jag skriver överhuvudtaget just nu. Men tack till er som är kvar iallafall J


Hur går det då? Ja… jag önskar jag hade ett bra svar, men det går nog sakta framåt tror jag. Vi har ju fått kontakt med läkaren som ska skriva intyg, och det innebär ett stort framsteg. Vi har ju bara jagat sen i början av året… Nu är vi lovade en tid runt den 20:e sept. Det ni! Så det känns ganska hoppfullt, igen.

Men så måste vi ju veta vad vi ska göra med intygen också. Och där är vi väl nu då. Helst vill vi att Sandra byter kommun, nämligen. Av flera orsaker, bl.a. att vi bor i en kommun som sparar mer än dom flesta när det gäller behov av extra stöd. Jodå, det sparas överallt, det vet jag. Men det underlättar ju att ha en handläggare som vet lagar och kan ge råd och stöd… Eller åtminstone hör vad man säger.


Man får flytta vart man vill. Visst låter det fint?! Och det är sant, dessutom! Men inte så enkelt. Ännu svårare blir det när handläggarna inte själva vet hur man ska gå tillväga. Det enda dom verkar vara överens om är att det är bäst att Sandra bor i den andra kommunen än den vars handläggare vi frågar ansvarar för. Eller att Sandra köper sig ett hus då. För då är hon välkommen att bo vart hon vill.

Så vart vi ska skicka intygen vet vi inte idag, och den ena säger att det krävs ett förhandsbesked först, medan den andra säger att Sandra måste flytta först. Så, ja… vi står och stampar lite där just nu. Enklast är ju att vi fortsätter bråka med den kommun vi bor i, men den andra kommunen är mycket bättre. Har mer resurser, möjligheter och mycket bättre handläggare. Jaa… vi vet inte vart vi ska lägga energin, riktigt… vi får fundera lite mer fram och tillbaks här. Vi har ju ett par veckor på oss.


Jag återkommer när jag har samlat ihop lite tankar igen. Må gott!

.

6 kommentarer:

Bellan sa...

Oj, oj, varför ska allt vara så krångligt för??
Kramen den största till dig ♥

//Bellan

Anonym sa...

Ont om tid men har läst någonstans att man har rätt att få förhandsbesked så kolla upp det tycker jag.Jag kan söka med men har fullt upp just nu med att ta hand om ett barnbarn då mamma åkte in på sjukhus.
Ha det gott och håller tummarna för er!
Annette

Annelie L sa...

Känns rent spontant som om den andra kommunen vore bättre att satsa på. Men jag förstår att det är mycket som ska tas hänsyn till och att det inte bara är att hoppa från det ena till det andra så för utan vidare.
Kramar ❤️

Unknown sa...

Jag skulle nog satsa på den andra kommunen. (Vet förstås inte allt om er bakgrund) men vi bor i en extra krånglig kommun som bara sparar pengar och vi har träffats en himla massa folk som man inte når fram till. Så mycket frustration och onödig energi läggs hela tiden på att tampas med folk som har stängda öron. Även för barnen blir det bättre i en kommun som förstår och prioriterar lite mer åt rätt håll även om jag vet att alla kommuner har en stram budget. Men det är vissa rätt stora skillnader ändå har vi märkt och det avgör mycket för individen som är berörd. // kram :)

Anonym sa...

Kollat nu och du hittar texten på Autism- och Aspergerföreningens hemsida.
Man kan söka insatsen i en kommun (inte flera) så man måste bestämma sig före för var man ska ansöka.
Ha det gott!
Annette

Annika N sa...

Sandra köpa ett hus ??? Hur tänkte de där :-( om de tänkte alls.. Hoppas ni får rätsida på allt. Verkar rörigt alltihop...Massor av styrkekramar till er <3 <3 Annika