tisdag 29 oktober 2013

När det sjunker in

Sandra tog en välbehövlig sovmorgon igår, och jag gjorde allt för att inte störa henne. Vi hoppas ju att hon ska vila upp sig ordentligt och orka vara uppe längre på kvällarna igen, för nu har hon blivit trött alldeles för tidigt en period, för att vi ska få nån ordning i rutinerna.


Eftersom Sandra behöver lite ledigt ett par dar, och är hemma istället för på korttids, så åkte Göran och klarade av veckohandlingen själv. Sandra tog det mest lugnt och tyckte nog att det var lite tråkigt t.o.m. Den där balansgången med lagom aktivitet är inte alltid så enkel, särskilt inte när damen är trött, eller börjar bli pigg. Men hon var rätt nöjd med lugnet, så det funkade bra tills Göran var hemma igen.

Vi har fortsatt att gå igenom schemat och den värsta oron börjar lägga sig lite. Vi har pratat om att skolan slutar när man blir vuxen, precis som för hennes ”gamla” skolkamrat som hon har träffat på DV ett par gånger. När jag sa det så blev hon glad och verkade förstå, men hur mycket hon förstår på riktigt av att skolan slutar för gott, det vet jag ju inte.

Lite senare tittade hon iallafall själv på schemat, och sa att hon inte orkar skolan när hon är vuxen och att hon ska vara med Jane på DV varje dag. Det där med att hon inte orkar betyder nog inte ordagrant orkar, utan är nog mer hennes sätt att sätta ord på det bara. Men vad härlig hon var när hon gick igenom det själv J


Kvällen gick bra, och vi börjar nog komma lite mer i fas med klockan nu. Fortfarande måste vi hinna klart med alla rutiner innan Sandra blir för trött, men nu är det inte så stor skillnad mot vanliga kvällar, och det är ju skönt.

Idag tänkte vi utmana oss lite. Om det är så smart som vi hoppas, eller bara korkat, det lär ju visa sig. Mer om det imorrn.

Ha det fint!


P.S. Jag har inte riktigt tid med några tema-inlägg just nu, det är så mycket annat jag behöver skriva om när tiden finns, men gå gärna in på Neurobloggarna och läs andras inlägg. Den här veckan har vi Tema ”Fördomar” och det går bra att skicka bidrag till oss som meddelande på sidan.

Har du ingen blogg, men ändå vill dela med sig av lite tankar kring det aktuella temat, så är du välkommen att gästblogga hos mig. Skriv då din mailadress i en kommentar här, och den publicerar jag förstås inte, så hör jag av mig. Det går bra att vara anonym.

Hjälp oss gärna att dela vidare Neurobloggarna också, så fler får ta del av alla läsvärda inlägg. Ett bra sätt att sprida förståelse och kunskap.

.

2 kommentarer:

Bellan sa...

Vad bra att Sandra börjar bearbeta schemat på egen hand. Hon låter det sjunka in sakta men säkert och det gäller för er att ha tålamod.

Nu blev jag ju nyfiken på vad ni hittar på idag.... Vad det än är så hoppas jag det går bra.

Kram på dig <3
//Bellan

Photo by Maria sa...

Goa Sandra.. Det kommer säkert ifatt henne på något sätt, att skolan är definitivt slut, men förhoppningsvis blir det ändå lugnt.. Att det blir bra i slutändan är jag övertygad om..

Kram Mia