Men jag har
ju förklarat?!
Det spelar
ingen roll vad man har sagt, om den man pratar med inte har förstått. Det är
omgivningens ansvar att tydliggöra så individen förstår och blir trygg. Alltid.
Sandra har
ett schema på den toalett hon använder på morgnar och kvällar. Det är ett
bildschema som vi ändrar till morgonrutiner respektive kvällsrutiner. På
kvällarna avslutas schemat med en säng som så klart betyder att hon ska gå till
sängen när hon är klar med kvällsrutinerna. (Hon får såklart hjälp att följa schemat, och göra det som ska göras. Texten under bilderna är till för att alla som hjälper Sandra ska säga samma saker om bildernas betydelse).
Gå på toa. Tvätta händerna. Borsta tänderna. Borsta håret. Tvätta ansiktet. Gå till sängen. |
På morgnarna
slutar schemat innan sängen, förstås. Självklart för dom flesta att
morgonrutinerna är klara och att sängen tillhör kvällsrutinerna… Men för Sandra
blir det bara ”ingenting” då, om sängen tas bort från schemat.
Flera gånger
har Sandra satt dit sängbilden själv. Jag har inte funderat så mycket på
orsaken och det har inte verkat vara något problem för henne. Men det kan ju
vara så att hon blir orolig över ”ingenting” i schemat, även om vi runt henne
inte ser oron. En morgon uttryckte hon en viss oro och sa ”Ta bort sovabilden,
inte sova” och plötsligt gick det upp för mig att hon ju inte har något
alternativ. Att hon på rutin vet vad hon gör när morgonschemat är slut räcker
inte.
Så jag satte
bilden för ”göra schema” där, eftersom vi går igenom schemat när vi kommer ner
från toan.
Göra schema |
Reaktionen
lät inte vänta på sig. ”Ta bort kvällsbilden” sa Sandra då… Hm, tänkte jag.
”Göra schema” är ju en kvälls-bild i stora schemat som betyder att hon ska
sätta upp schemat till nästa dag. Hur tänkte jag där, liksom?! Gör om och gör
rätt.
Jag
konstaterade att det blev tokigt och frågade om ”Välja aktivitet” är bättre. Nu
kan ju inte Sandra svara på det, utan jag frågade mest för att förbereda henne
på vilken bild vi skulle använda. För det är ju ”Välja aktivitet” hon gör i sitt schema efter
morgonbestyren.
Välja aktivitet |
Men då gick
hon ju såklart och valde aktivitet direkt, och då kom jag på att hon inte alls
gör det först. När morgonbestyren är klara väljer hon först en skiva som hon
ska lyssna på till frukosten. Sen väljer hon aktivitet och sen går vi igenom
schemat. Sen är det frukost.
Så, tillslut
blev det rätt och nu ser morgonschemat ut så här.
Gå på toa. Sätt på underkläder. Tvätta händerna. Ta på roll-on. Sätt på kläder. Borsta tänderna. Borsta håret. Tvätta ansiktet. Välja skiva. |
Det gör inte
så mycket att det blir fel ibland, det är faktiskt det som gör att vi lär oss
och utvecklas. Så länge man inte låter det vara fel, förstås, utan ser Sandras signaler och letar efter
lösningar som funkar.
Jag önskar
er en fin dag.
.
1 kommentar:
Lyhördhet och ödmjukhet ❤️ Så blir det riktigt bra❤️ Du är bäst ❤️ Det hoppas jag du vet ❤️
Skicka en kommentar