fredag 20 november 2015

Framsteg

Igår gjordes det fantastiska framsteg. Den låsta situation vi fick för att vi körde på för fort är nu i stort sett löst. Vi behöver fortfarande skynda långsamt, men oron och den fobi som Sandra byggde upp är borta nu. Ja, sånt ligger ju på lur hela tiden förstås, men fortsätter vi att göra rätt så funkar det.


För er som har missat vad det handlar om kan jag berätta lite kort att vi har börjat vänja Sandra med externa assistenter utanför jobbet. Efter jobbet på torsdagar och fredagar är det externa assistenter som har hand om toa- och badrutinerna.

Utan att gå in närmare på det så har det alltid varit laddat för Sandra och när andra började ta över så gick det, som väntat, väldigt bra till en början. Då körde jag på för fort. Jag skriver ”jag” för det var mitt ansvar att hitta en lagom balans här, eftersom det är jag som känner till situationen bäst. Dessutom borde jag ha lärt mig den svåra konsten att inte köra på för fort vid det här laget. Jag har ju åkt på samma nitar flera gånger.

Bakslaget blev en fobi för badkarsproppen, och avloppet. Det var väldigt nära att Sandra vägrade bada alls, och det måste hon göra varje dag, av orsaker jag inte vill gå in på här. Vi backade direkt, men fortsatte ändå med externa assistenter i den situationen. För vi måste ju igenom det, men vi måste göra det på Sandras villkor och i hennes takt.

Så jag tog över huvudansvaret och assistenterna har varit mer i bakgrunden, och gjort det som Sandra säger/visar att hon vill att dom gör. Kort sagt, Sandra har bestämt när det är okay att någon annan än mamma hjälper henne.


Och så igår, som magi :) Sandra vill att assistenten tar över i den mest kritiska situationen, och jag håller mig undan. Wow! Vilken känsla när man hittar rätt och når fram. Bevis på att vi jobbar på helt rätt sätt.

Nu gäller det att vi inte kör på så vi får börja om igen. Vi ger det ytterligare några veckor innan jag drar mig undan helt från situationen. Sandra vet att jag finns där om hon vill det ett tag till, hon bestämmer hur länge.

Idag hoppar jag in och vikarierar på jobbet, och det är ju skoj. Det står tvätt, rörelse och bänk-jobb på schemat och är damen lika pigg idag som hon var igår så ska det nog gå bra att genomföra alla uppgifterna. I annat fall så anpassar vi efter dagsformen. Kul på jobbet brukar det vara hursomhelst.


Jag önskar er en fin dag och skön helg!

.

Inga kommentarer: