onsdag 7 oktober 2015

Pyssel, godsaker och svamp-skräck

Jag måste skärpa till mig lite och sluta stoppa i mig godsaker lite nu och då. Eftersom vi inte kommer kunna skaffa ”motions-hund” än på ett tag, så är det ju bra om jag orkar röra på fläsket när vi väl skaffar en ;)

Av nån märklig anledning så tror jag alltid att jag måste moffa i mig en chokladbit (eller två..tre..) för att piggna till när jag håller på att somna. Det har inte hjälpt en enda gång, men ändå tror jag det fortfarande?!

Nåja! Gårdagen gick iallafall bra. Sandra var lite tjatig och skör mellan varven, men jobbade på bra. Vi konstaterade att det har varit väldigt mycket nytt för henne på kort tid, så det är ju inte konstigt att det kommer en reaktion. Vi tar det så lugnt vi kan och hoppas att hon kommer ifatt sig snart.

Hon ser svampar lite överallt och dom oroar henne. Hon har ju svårt att bara släppa saker som stör, men vi kan inte plocka bort alla svampar som hon kan tänkas stöta på, för dom växer ju upp över en natt och finns ju nästan överallt om man tittar noga. Och det gör ju Sandra…

Vi försöker få henne att strunta i dom, för det vore ju det enklaste om hon bara kunde låta dom vara. Vi får väl se hur det utvecklar sig, förhoppningsvis lugnar det sig om ett par dagar.

Jag surfade runt lite igår, som jag brukar, och såg ett tips på en räkneuppgift på nätet. Det var två bilder som passade ihop, som pusselbitar, med en siffra på den ena och antal föremål på den andra. Eftersom vi inte håller på med siffror, men Sandra är intresserad av bokstäver (utan att kunna läsa) så tog jag idén och ”Sandra-anpassade” den lite.


Det gillade hon :)

Jag har också skrivit ut en massa ”träd-mallar” som går att utveckla till allt möjligt med lite fantasi. Just nu är det ju väldigt roligt med alla fina färger på träden och vi jobbar ju med temat årstiderna lite över lag. Så igår blev det ett äppelträd med hjälp av små äpplen i kartong.


Assistenterna hittade på en annan rolig grej som jag inte riktigt vet om jag kan förklara… Om jag fattade det rätt så la dom ett ritpapper, med lite flask-färg på, i en sån där plastpåse som går att stänga, och sen fick Sandra klämma ut färgen på pappret. Som fingerfärg utan att bli kladdig :) Det tyckte hon var jätteskoj, och det passar nog henne som gillar att måla och pyssla, men inte älskar att bli kladdig.


Sen gjorde dom chokladbollar, så kladdigt blev det tillslut ändå ;)


Dom ligger nu i tryggt förvar från godissugna morsor, i frysen. Sandra fick förstås smaka först men dom är till hennes födelsedagsfirande i helgen, hade vi tänkt. Fast det vet förstås inte Sandra något om.

Jag var ju ledig hela dagen igår, och Göran var inte hemma, så tillslut hade jag så tråkigt att jag gick ner till jobbet och störde lite. Jag behövde lite social samvaro innan dom skulle vidare till korttids. I em kommer Sandra hem och då lär jag inte ha långtråkigt mer.

Ha en fin dag!

.

Inga kommentarer: