måndag 18 mars 2013

Pedagogisk planeringstid

Göran tyckte att jag kunde behöva vila lite, eftersom jag inte mådde helt okay imorse, så han åkte och veckohandlade själv. Och jag la mig på sofflocket, förstås. Nä, det gjorde jag inte alls det ;) Jag fixade nya bilder och tänkte ut en massa pedagogiskt, det var vad jag gjorde. Så nu har jag ännu mer ont i skallen... Men jag är rätt nöjd, faktiskt J Nu återstår bara att se om det fungerar, dvs om Sandra förstår det och kan använda det.

Nya schemabilder, två av varje till för- och eftermiddag.

Det var ju det där med den fria aktiviteten (som jag skrev häromdagen) som jag inte var riktigt nöjd med hur vi hade löst. Eller inte löst, snarare. Visserligen var det inte ett stort problem, men kändes ändå inte helt bra för Sandras skull.


Hon behöver veta vad hon ska göra, och ”Fri aktivitet” är inte alls så tydligt och konkret som hon behöver ha det. Även fast hon vet vad vi brukar göra och vilka alternativ hon har att välja på, och det har gått hyffsat bra med vår hjälp, så är det inte tillräckligt tydligt. Det oroar henne ibland och dagar då hon är skör kan sånt räcka för ett utbrott.

När jag skrev inlägget om det ”problemet” så hade jag inte tänkt ändra något. Dom lösningar jag hade i huvudet var för krångliga för att vi skulle vilja använda det i vår vardag. Man ska ju orka också, och det går inte att göra nånting halvdant, utan ska man göra så måste det vara tydligt och bra. Och varje gång. Man kan inte följa schemat ibland, när man har lust och ork, liksom.

Men medan jag skrev inlägget så började en ny lösning ta form, och den har jag utvecklat nu och ska testa till helgen, för det är bara på helgerna, eller lediga dagar, som vi behöver strukturera upp det lite. När det är skola eller fritids så hinns ingen aktivitet med.

Sandra får sätta upp ”Fri aktivitet” som vanligt när vi gör ordning hennes schema kvällen före. Innan vi sen går igenom schemat på morgonen så har jag förberett en pärm där hon kan välja på ett par aktiviteter som hon får sätta upp bredvid ”Fri aktivitet” på sitt schema.


På så vis behöver vi inte bestämma alla aktiviteter dagen innan, utan hon nöjer sig förhoppningsvis med att veta att hon får välja ur pärmen på morgonen. Mest för att det oftast är svårt att bestämma allt dagen innan. Det beror på ork, mående och väder vad vi orkar och vill göra när dagen väl kommer. Men också för Sandras skull, för hennes lust och ork kan ju hinna ändra sig över natten.

Dom små bilderna sitter med kardborre, resten är laminerat.

Aktiviteter att välja på till förmiddagen.

Och till eftermiddagen.
Antal bilder anpassas efter hur många val Sandra klarar.

Eftersom Sandra inte kan läsa, eller förstår skillnaden på för- och eftermiddag, så delade jag upp det med hjälp av färger (som inte finns på någon veckodag) och lunchen får vara markeringen som skiljer på för- och eftermiddagsaktiviteten.

Men nu ska vi ta helg här och hälla upp varsitt glas vin och njuta ledigt!
Må gott!

♥ Kram ♥

4 kommentarer:

Annelie L sa...

Så duktig du är på detta, hoppas det kommer att fungera med pärmen för fria aktiviteter. Det låter väldigt bra i vilket fall som helst.
Kramar om och saknar.

stina sa...

jag har läst din blogg o den är jätte bra, Undrar lite över varför sandra åker rullstol? har sett det på några fina semesterbilder bla // stina

Tina sa...

Kanske kan vi ta en träff och du visar hur du gör dina fina bilder ? Jag behöver lite inspiration ....Och du gör det sååå bra ! Kramar

Anonym sa...

Kikade in här av en slump! Fina tips för mig som arbetar med detta! Har ni testat en Sigvart-tavla för att underlätta att se dagen försvinna? Inget man bär med sig precis men ett bra hjälpmedel i hemmet.

http://www.abilia.se/userfiles%5CSigvart_II_idehefte_sv_151206.pdf