söndag 19 juni 2016

Materialidéer

Jag tänkte jag skulle samla ihop lite av dom nyaste materialen vi har gjort till Sandra. Vill man ha fler idéer så finns det mer under fliken ”Pedagogiska tips” här ovan. Det jag visar här är förstås anpassat efter Sandra, men man kan nog få lite idéer iallafall och anpassa om dom efter den person som ska använda det. Jag tog med lite gammalt också för jag har dålig koll på vad jag redan har visat, men håll till godo hursomhelst.

Handla

Målet är att Sandra så småningom ska kunna vara lite delaktig vid vissa inköp. Det kan säkert funka längre fram, när allt annat är tryggt runt henne, så energin räcker till det vanliga livet. Anpassar man det ordentligt, handlar i en känd affär där det inte är så mycket folk, och på tider då det sällan är andra där, så tycker Sandra nog att det är roligt. Hon har dessutom en rullstol till såna ändamål, och behöver inte lägga energi på att gå, och att akta sig för andra som rör sig osv. Får hon då en egen uppgift i affären, så hamnar fokus på vad hon ska göra, vilket gör henne tryggare.

Vi har tänkt att börja med att ”leka affär” och få in lite uppgifter hemma som kanske kan förbereda henne på vad hon sen ska göra i affären. Vi har inte kommit längre, egentligen, eftersom Sandras ork inte har räckt, men tanken är att hon ska få en egen handlingslapp där hon kan flytta varorna till en kundvagn vartefter assistenterna hittar dom i affären.

Mallen kommer från Inprint

Tvätta

Tvätten hade vi börjat med, och Sandra hade kommit så långt att hon bytte handdukar och la dom i maskinen. Vi hade förberett så hon skulle kunna hälla i tvättmedel och starta maskinen också, men hon var inte riktigt där än. Nu har vi tagit bort det tills vidare, eftersom vi inte vet hur det blir framöver och Sandra har behövt sin energi till annat.

Nästa steg blir iallafall att hon ska få hänga upp tvätten, och det första vi gjorde var att lära henne hantera en klädnypa. Det är nämligen inte så lätt att förstå hur en sån fungerar. Vi gjorde övningar med färgsortering, som i sig är enkelt för Sandra. Så syftet var ju inte att sortera rätt, utan att kunna sätta dit klädnypor.


När hon behärskade det så fick hon lite svårare övningar, bl.a. para ihop strumpor.


Vi har tänkt att hon ska få sortera tyg-strumpor också, och sätta dom på en lina, så när vi har lite tid över ska en lina fixas till det. Sen kan säkert Sandra hänga tvätt på riktigt, när orken finns, och förberedelserna är rätt.


Ordningsföljd

Den här uppgiften är svår, men med hjälp så klarar Sandra det ganska bra. Vi pratar då om bilderna, förstås och hur ordningsföljden är. Vi får också in lite toa-träning på köpet då vi även tränar på att spola och tvätta händer. Och det börjar komma nu :)


Här är lite olika övningar som tränar kroppsuppfattningen.

En del material kan Sandra vara med och tillverka, då blir det extra roligt




Sandra reagerar med oro när nån byter frisyr, här kan hon prova lite varianter

Sortera "Glad" och "Ledsen" är väldigt klurigt

Och så lite mönsterpassning.




Jag avslutar med en favoritövning som vi har gjort många olika varianter på.


Plasta in en bild så det går att rita på den med whiteboardpenna. Gör småbilder av detaljer från den stora bilden (just den här hade färdiga såna). Uppgiften är sen att hitta, och ringa in detaljerna.

Det får räcka för denna gång, hoppas det gav lite inspiration :)

.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har sett nånstans att klädnyporna satt fast på tvättlinan så blev det lite enklare att hänga tvätt,kommer tyvärr inte ihåg mer men det kan vara värt att testa.
Hos min dotter finns tvättmaskin och torktumlare i badrummet och vi kommer att börja med "tvätt" på schemat när hon är mogen för det.Nu sätter hon igång tvättmaskinen och sedan byter hon kökshanddukar varje dag.
Hälsningar
Annette

Anna sa...

Hej. Vart har du hittat bilder på strumporna som sorteras? Jag har haft just sådana innan men har glömt vart jag hämtade den någonstans.