Jag
tänkte jag skulle samla ihop lite av dom nyaste materialen vi har gjort till
Sandra. Vill man ha fler idéer så finns det mer under fliken ”Pedagogiska tips”
här ovan. Det jag visar här är förstås anpassat efter Sandra, men man kan nog
få lite idéer iallafall och anpassa om dom efter den person som ska använda
det. Jag tog med lite gammalt också för jag har dålig koll på vad jag redan har
visat, men håll till godo hursomhelst.
Handla
Målet
är att Sandra så småningom ska kunna vara lite delaktig vid vissa inköp. Det
kan säkert funka längre fram, när allt annat är tryggt runt henne, så energin
räcker till det vanliga livet. Anpassar man det ordentligt, handlar i en känd
affär där det inte är så mycket folk, och på tider då det sällan är andra där,
så tycker Sandra nog att det är roligt. Hon har dessutom en rullstol till såna
ändamål, och behöver inte lägga energi på att gå, och att akta sig för andra
som rör sig osv. Får hon då en egen uppgift i affären, så hamnar fokus på vad
hon ska göra, vilket gör henne tryggare.
Vi
har tänkt att börja med att ”leka affär” och få in lite uppgifter hemma som
kanske kan förbereda henne på vad hon sen ska göra i affären. Vi har inte
kommit längre, egentligen, eftersom Sandras ork inte har räckt, men tanken är
att hon ska få en egen handlingslapp där hon kan flytta varorna till en
kundvagn vartefter assistenterna hittar dom i affären.
![]() |
Mallen kommer från Inprint |
Tvätta
Tvätten
hade vi börjat med, och Sandra hade kommit så långt att hon bytte handdukar och
la dom i maskinen. Vi hade förberett så hon skulle kunna hälla i tvättmedel och
starta maskinen också, men hon var inte riktigt där än. Nu har vi tagit bort
det tills vidare, eftersom vi inte vet hur det blir framöver och Sandra har
behövt sin energi till annat.
Nästa
steg blir iallafall att hon ska få hänga upp tvätten, och det första vi gjorde
var att lära henne hantera en klädnypa. Det är nämligen inte så lätt att förstå
hur en sån fungerar. Vi gjorde övningar med färgsortering, som i sig är enkelt
för Sandra. Så syftet var ju inte att sortera rätt, utan att kunna sätta dit
klädnypor.
När
hon behärskade det så fick hon lite svårare övningar, bl.a. para ihop strumpor.
Vi
har tänkt att hon ska få sortera tyg-strumpor också, och sätta dom på en lina,
så när vi har lite tid över ska en lina fixas till det. Sen kan säkert Sandra
hänga tvätt på riktigt, när orken finns, och förberedelserna är rätt.
Ordningsföljd
Den
här uppgiften är svår, men med hjälp så klarar Sandra det ganska bra. Vi pratar
då om bilderna, förstås och hur ordningsföljden är. Vi får också in lite
toa-träning på köpet då vi även tränar på att spola och tvätta händer. Och det
börjar komma nu :)
Här
är lite olika övningar som tränar kroppsuppfattningen.
En del material kan Sandra vara med och tillverka, då blir det extra roligt |
Sandra reagerar med oro när nån byter frisyr, här kan hon prova lite varianter |
Sortera "Glad" och "Ledsen" är väldigt klurigt |
Och
så lite mönsterpassning.
Jag
avslutar med en favoritövning som vi har gjort många olika varianter på.
Plasta
in en bild så det går att rita på den med whiteboardpenna. Gör småbilder av
detaljer från den stora bilden (just den här hade färdiga såna). Uppgiften är sen att hitta, och ringa in
detaljerna.
Det
får räcka för denna gång, hoppas det gav lite inspiration :)
.
2 kommentarer:
Har sett nånstans att klädnyporna satt fast på tvättlinan så blev det lite enklare att hänga tvätt,kommer tyvärr inte ihåg mer men det kan vara värt att testa.
Hos min dotter finns tvättmaskin och torktumlare i badrummet och vi kommer att börja med "tvätt" på schemat när hon är mogen för det.Nu sätter hon igång tvättmaskinen och sedan byter hon kökshanddukar varje dag.
Hälsningar
Annette
Hej. Vart har du hittat bilder på strumporna som sorteras? Jag har haft just sådana innan men har glömt vart jag hämtade den någonstans.
Skicka en kommentar