torsdag 7 april 2016

Sjukträning och viktig film

Det var ingen trött-sjuka utan nån vanlig sjuka med hög feber. Lite snorigt är det också, men ingen magsjuka och det tackar vi för. Vi har turen att inte drabbas av det så lätt i vår familj. Jag vågar inte skriva aldrig, men kan ju kosta på mig att skriva aldrig hittills iallafall, för så är det och vi är glada så länge det varar. Det går nämligen magsjuka på korttids, men som sagt, det är nåt annat Sandra fått nu.

Vi hoppas bara att hon inte har smittat ner någon annan, varken assistenter eller oss föräldrar. Min efterlängtade utflykt nästa vecka ligger i farozonen isåfall. Och det vore ju trist, med tanke på att jag så sällan kan göra nåt annat än att jobba. Men vi tar inte ut oro eller hopp i förväg, det blir ju ändå som det blir.


Natten har varit ganska vaken för min del. Sandra har kräkts för ofta för att det skulle bli nån vidare vila att försöka sova, så jag har suttit uppe mesta tiden istället. Att bli väckt innan man hunnit somna gör en bara tröttare.

Assistenterna jobbar ju idag, men det är, i stort sett, första gången dom är uppe i huset. Dom få gånger Sandra bara varit tröttsjuk sen hon började sin egna verksamhet i vår källare, har det funkat bra för henne att vila på jobbet. Hon har en säng där och det har varit lugnare för henne istället för att bryta rutinerna ännu mer. Dom gånger hon har blivit tröttsjuk har hon kommit från korttids, och går in en helt annan ingång än hon gör när hon är hemma. Så det har varit mest naturligt för henne att göra som vanligt då. Dessutom har vi märkt att tröttsjukorna går över fortare om vi följer rutinerna i den mån det går, men med vila, förstås.

Idag är ju Sandra hemma, och ganska dålig, så då tar det mindre energi av henne att vara hemma och vila i soffan, som hon brukar när hon är sjuk annars. Hur det kommer funka med externa assistenter har vi egentligen ingen aning om, hon brukar ha väldigt svårt att koppla av om det finns minsta chans att nåt roligare ska hända.

Men vi får ta det som träning, för hon måste ju fixa att vila när hon är sjuk, även med assistenterna som ju är mycket roligare än tråk-morsan ;) I början, när hon blev sjuk på jobbet i källaren, så kunde hon inte koppla av, men det fungerar jättebra nu och igår sov hon mest hela dan, i sin jobbsäng.


Jag hade tänkt göra ett inlägg om en film som länkas på fb nu, men det kommer annat emellan helatiden. Filmen vill jag dela med mig av ändå, för den är bra, och ca 1,5 minut lång. Sprid den allt ni orkar:

Om att ha autism
.

Inga kommentarer: