måndag 5 september 2011

Kantarellyx

Gårdagen började med en låsning det första som hände när Sandra klev upp. Hon brukar alltid välja en skiva som hon tar med sig till köket sen, och lyssnar på medan hon petar i sig sin frukost. Igår ropade hon på mig och ville ha hjälp att hitta en speciell låt som hon ville höra.

Nu har hon en del skivor, kan man säga. Och dom flesta är fulla med blandade barnlåtar, så det är inte precis enkelt att hitta en speciell låt bland alla låtar, lixom. Dessutom hörde jag inte vad Sandra sa, och det gjorde ju inte saken lättare…


Hon pratar inte alltid jättetydligt, och är det då ord som hon inte ens vet vad dom betyder, så försöker hon ju bara härma ordet. Så det är inte alltid så lätt att lista ut vad hon säger.

Igår hörde jag inte vad det var för en låt hon ville att jag skulle hitta, så hon blev ju en aningens arg där, förstår man. Vilket inte gjorde att jag hörde bättre, förstås. Hon upprepade samma konstiga, ungefärliga, ord om och om igen med en entonig, gnällig röst.


Sen blev det ett mindre utbrott när jag sa att hon får leta fram den själv, eller nöja sig med det jag valde. Efter mycket om och men och gnäll och skrik hörde jag plötsligt vad hon sa… ”Uppegupptäcktsfärd” Jamen jahaa! Och vilken TUR! Jag visste faktiskt vilken av alla blandade skivor just den låten låg på. Frid och fröjd hos familjen igen :)

Resten av dagen funkade bra och idag är det vardag igen, det ser vi alla fram emot. Förresten, kolla in vad vi fick av vår finaste ”frissa” och vän!


Bara sådär, liksom! Hon gillar att plocka och rensa! Vi gillar att äta ;) Vilken lyx va?!! Så det blev kantarellsås till det grillade köttet igår, mumma tycker vi alla! Tack snälla Ingvi!

Resten frös jag in till ett annat tillfälle. Det är första gången jag har kantareller i frysen. Det har hänt att Göran och Sandra har hittat ett par stycken i skogen några gånger, men det har ju bara räckt till två munnar, knappt det när dom blivit smörstekta, och dom har alltid Sandra mumsat i sig.


Jag får önska er en skön dag! Själv är jag ledig snart, vettni :)

♥ Kram ♥

6 kommentarer:

Maritha sa...

Verkligen lyxigt att ha en sån fin vän som ger dig skogen vackraste guld :-))

Ha en toppen ledighet fina Nia!

Kram Maritha

Annelie sa...

Tack för kommentaren.. :-D

Urrkk för svamp,, det är nåt varken jag eller Göran äter,, så detta gula guldet får alla andra jaga rätt på i skogarna.

Ha en underbar vecka.. // Kram Annelie

Annika N sa...

Vad skönt att ni hittade rätt låt till slut :-) Är det den med Robert Broberg ? Är så gott med svamp..mums !
Vilka fina bilder :-)

Ha en fin vecka !!! Kram Annika

Anonym sa...

Det låter som en lite sådärig dag, tur att du kom på vilken låt det var till slut iallafall.
Hoppas att du haft en alldeles skönt underbar ledig dag på egen hand...kramar om//Lenaeff

Annelie L sa...

Skönt att det löste sig i morse.
Jag vet hur svårt det är att försöka förstå ord som inte låter som man är van att höra dom.
Jag hade ett dagbarn som varje morgon bad om kakiphu, och jag fattade inget, så inte fick hon några kakiphu av mig inte. Så var vi i affären en dag och denna lilla tjejen var med, rätt vad det var klövs hela hennes ansikte i ett enda stort leende -Dä kakiphu sa hon glädjestrålande och pekade med hela handen på ett paket Kalas puffar. Jag brukade inte köpa det, för jag tycker det är alldeles för sött, fast den gången kunde jag faktiskt inte ta hennes glädje från henne, så vi köpte ett paket och lyckan var fullständig. Kanske inte bara för att hon fick de efter längtade kalaspuffarna, utan för att jag äntligen förstod...
I år blir den tjejen 22 år och är med i hemvärnet och och har gjort lumpen, så det blev folk av henne också.
Underbara bilder du har i bloggen idag Nina.
Massor av kramar

Bellan sa...

Inte så lätt att hitta rätt låt förstår jag... Stressande situation för lilla mamman där, tror jag. Att veta att om du inte hittar den så lurar ett utbrott.... Tur att du hittade till slut!

Vilken underbar frissa ni har som ger er kantareller - härligt!

Och titta, där kom ju pärlorna på nätet! Vackert!!

Kramar om igen då ♥
//Bellan