torsdag 1 juni 2017

Förberedelser

Jag håller på att rensa bland allt material vi har i Sandras egna verksamhet, som vi gjorde iordning i källaren när kommunens verksamhet inte fungerade. Det är en hel del gamla jobb som inte används längre, och massor (!) med sparat jox som ligger och dräller lite varstans och som jag helt ärligt inte vet vad det ska vara till för något.

Jag tar små tillfällen då och då att rensa och slänga och sortera i bättre ordningar. Det är ju tur att vi har utrymme, så sakerna kan ligga framme på ett stort bord i källaren medan jag grejar, för det tar längre tid att plocka fram allt varje gång än vad jag hinner greja. Det brukar bara bli nån minut i taget medan jag måste hålla mig utom synhåll, men ha full uppsikt, för att undvika låsningar.


Rätt vad det är så kanske det blir klartecken från kommunen att det finns en bostad åt Sandra, och då är det ju bra om vi slipper börja med att rensa bland massa skräp. Det kommer bli ett pusslande att få till det ändå, när vi kommer så långt. Men en sak i taget.

Jag försöker få till lite planeringar av Sandras schema också, när det blir luckor och lite tid över här och där. Det är ju bra om det är så lättarbetat som möjligt när det är olika personer som måste förstå hur tanken är tänkt. Så måste det ju vara tydligt för Sandra med, förstås. Så det är lite klurande och sorterande för att få ordning på all o-ordning och för att det ska bli så lite kaos i kaoset som möjligt när det blir dags för flytt.

Bl.a. har jag bytt ut alla bilder i Sandras ”välja-pärm” till magnet istället för kardborre, efter att ha klurat ett tag på hur det ska fungera rent praktiskt. Det underlättar väldigt, både för Sandra och assistenterna och blev nog riktigt bra. En ”välja-bräda” med magnetbilder ligger nu där pärmen brukar ligga och jag får se hur det går när jag ska visa den för Sandra.

Eftersom det som Sandra väljer ska sättas upp på hennes schema, som är magnet, så var det lite krångligt tidigare då hon valde en kardborrebild och sen fick byta ut den mot en magnetbild varje gång. Anledningen till att det blev så krångligt var att vi redan hade välja-pärmen innan vi fick hjälp att anpassa schemat bättre åt Sandra. Hon satte tidigare inte upp det hon valde på schemat, utan valde bara i pärmen. Eftersom hon var van att använda välja-pärmen, så var det tydligast för henne att fortsätta med den när vi ändrade hela upplägget med schemat.


Idag har Sandra beställt regn-fritt och promenad, så jag antar att det blir så, det ser lovande ut just nu iaf. Igår sken det upp mellan skurarna precis när vi skulle ut, och det var damen nöjd med. (Fast bilden är från ett annat tillfälle).

Må fint!

.

Inga kommentarer: