måndag 21 juli 2014

Luriga färdigheter

Gårdagen var en lugn dag med i stort sett bara filmer och ”klippa kataloger” för Sandras del. Vi märkte tröttheten under ytan och ville inte utmana nånting. När det var dags för oundvikliga måsten så blev det genast skört och innan damen kom i säng klarade vi av ett utbrott.

Natten har iallafall varit lugn och jag tror att hon har sovit bra. Om en stund ska vi göra oss klara och åka till korttids där Sandra ska vara till på torsdag. Göran och jag ska inte hitta på några större roligheter, precis. Det finns annat vi måste passa på att hinna och däremellan ska vi njuta av att göra just ingenting.


Igår morse blev jag så glad att jag blev tårögd när jag hittade den här teckningen bland nattens skörd.


Jag stod och bläddrade igenom teckningarna och försökte tyda dom, för man ser en hel del av Sandras tankar i det hon ritar. Så ser jag att ungen har skrivit BOLIBOMPA och blir alldeles paff. Har hon knäckt läskoden helt plötsligt??

Jag var ju tvungen att dela min glädje på fb, förstås och alla blev lika glada J Sen, på kvällen, kom Göran på att Sandra ju har ett Bolibompatäcke i sängen just nu. Då slog det mig att det låg upponer när jag bäddade hennes säng, alltså med texten vänt mot Sandra… Hm, så var det med den läsförståelsen, men hon skrev av väldigt fint iallafall, haha ♥

Teckningen är inramad, för även om hon inte hade skrivit själv så är det ju stort ändå, att kunna skriva av så fint. Och när jag frågade henne vad hon hade skrivit, svarade hon ”Bolibompadraken” så hon var iallafall med på noterna J


Tack Annette för förklaringen angående alternativ till timstocken. Hoppas ”läsare som efterfrågade tips” fick lite hjälp av det. (Läs kommentaren efter föregående inlägg)

Jag kom på att även vi gör så ibland, istället för timstocken. ”När filmen är slut är det mat” t.ex. Det kanske kan vara nåt för personer som blir stressade av timstocken?! Att försöka hitta aktiviteter som har ett naturligt slut på nåt sätt. Det är ju inte så lätt i alla situationer, förstås, men funkar kanske ibland.

Musik kan ju vara ett annat alternativ, om det inte finns tid att se en film varje gång så kanske man kan lyssna på en låt? Eller äggklockan? Eller nån kort aktivitet mellan två aktiviteter? Typ att rita vad man ska göra härnäst? Nu bara spånar jag. För Sandra funkar ju timstocken så jag har inte behövt tänka längre när det gäller just den biten. Hoppas lite idéer kom upp iallafall J



Jag önskar er en fin vecka och återkommer när jag har nåt att skriva om.

.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lurigt det där med avslut och övergångar och de är svåra även för mig som ändå är vuxen och högfungerande. Bara en sån sak som med städning, jag vet inte när jag ska sluta så jag gör oftast ALLT på en och samma gång. Och så det att inte vilja bli styrd av andra för att det är obekvämt att inte få det på sitt gamla invanda sätt gör ju att nya sätt tar tid att ta till sig.

Oavsett om Sandra skrivit själv eller inte så finns ju nåt där ändå med skrivna språket som hon klurat ut. Det är häftigt tycker jag :D

Hoppas nu att alla får det gott på sitt håll!
KRAMEN till DAMEN <3

Anonym sa...

Början och slut är alltid svårt och det behöver alla med AST hjälp med på olika vis (stor skillnad i utvecklingsnivå bland annat).
Hanna har faktiskt också skrivit som Sandra!Hon skrev också av en text och för henne var det 'FRIGGS' som hon sett på en vitaminburk (hon är förtjust i sånt för de har både siffror och bokstäver och fina färger).
Det viktigaste är att man utvecklas och jag blir lika glad för alla framsteg.Vi jobbar nu med hennes adress,namnet har hon jobbat med sedan skolstarten så det kan hon.
När man gör bilder åt Hanna (hon tittar och väljer på internet) så är det viktigt att det ska stå förnamn efternamn gatuadressen postadress.
Hoppas ni har en skön ledighet!
Annette

Me and my wonderful kids sa...

Tack tack för din söta kommentar!
Fin teckning :-)
Ha en härlig vecka i värmen