söndag 7 november 2010

Utbrott eller inte utbrott?

Oj vad jag har tappat läsare de senaste två dagarna. Jag hoppas att det bara beror på att det är helg och inte på att min blogg är trist… Fast jag tycker iofs att den är lite trist mellan varven. Det känns som om jag bara tjatar om samma ”ingenting” hela tiden. Vad vill ni läsa om?


Det var iallafall en lång och ”kaffesugen” förmiddag igår, innan sjukhusbesöket. Jag var yr och mådde inte särskilt bra. Jag fick ju inte ens dricka vatten, eller ens ta ett tuggummi. Men det gick ju det med, jag hade ju inget val.

När jag kom dit sen så undrade jag verkligen om det stod fel på min lapp. Jag menar, Alla Helgons dag, röd lördag, liksom… Allt såg bommat och mörkt ut och dörren till avdelningen jag skulle in på var låst. Inte en människa syntes till.

Men jag ringde på och där inne var iallafall verksamheten igång, även om det gick lite på halvfart. Å andra sidan var det ju rätt skönt det med, att nästan vara den enda som blev ompysslad :) Nåja, undersökningen gick bra och allt såg fint ut och det var ju skönt, förstås. Återstår bara fortfarande då varför jag blir så himla sjuk alldeles för ofta för att det ska kännas okay.

Nåja, det är kanske stress iallafall och mot det finns ju bara ett botemedel… Men jag blir väl pensionär jag med, vad det lider ;) Skönt att alla prover visar att jag är kärnfrisk iaf, för det lär ju behövas i några år till…

På kvällen var det dags för chipsmys för Göran och Sandra i vanlig lördagsordning, men plötsligt blev det utbrott istället. Sandra var på toa och tog först av sig morgonrocken. Så skulle Göran hjälpa henne på med den igen, efter toan, men då blev det lite trassligt och tog två sekunder för lång tid. Mer behövs ibland inte.

Efter en hel del skrik och låsningar så hade det blåst förbi och allt var frid och fröjd igen. Men det var på vippen att det inte blev nåt mer mys av kvällen. Det bästa vi kan göra är att förebygga och försöka undvika utbrott, men när det inte behövs mer än lite trassel i två sekunder så är det inte alltid så lätt att undvika det.

Samtidigt kan det gå bra också, för inte alls långt efter det där utbrottet så rasade högen med CD-skivor när Göran skulle byta skiva och då säger Sandra bara helt lugnt till Göran ”Ojojoj, så det kan bli ibland, ta det lugnt” och sen var det inget mer med det. Så vad som egentligen gör att det blir utbrott kan man ju inte veta alla gånger. Kan ju varit att hon var lite skör just efter toabesöket, eftersom toan är en pressad situation för henne. Hade det varit en skör dag i största allmänhet så hade det blivit utbrott när skivorna välte.


Idag blir det en lugn dag och imorrn börjar vardagen igen. Sandra längtar mest till skolan, men även korttids gillar hon ju och det känns kanon det. Göran och jag har möte på kommunen ang. framtida boendeform, men det får jag väl berätta mer om när vi har varit där. Ska bli intressant att se om dom kommit nån vart sen vi var sågs för ett år sen.

Ha nu en skön söndag, ni läsare som är kvar :)
Kram!

10 kommentarer:

Mia sa...

Hoppas ni får en skön söndag. Jag tror det är stress som gör att vi blir sjuka oftare än vad vi tror tyvärr:-(
Kramis MIA

Unknown sa...

Hej, min vän!

Jag tycker i alla fall inte att din blogg är tråkig!! Den är fantastisk och har hjälpt och hjälper mig mycket. Känner igen det där med utbrott, steget före OCH att det inte behövs mer än 2 sekunder och något lite som är lite fel för att utbrottet är ett faktum.

Min son blev tokig i morse. Han har ju fyllt fem och han ska ju klä sig själv. Jag la kläderna bredvid vår säng och sa: där är de, klä nu på dig. Då fick han ångest. Jag kan inte, mamma, sa han. Du måste lägga dem i mitt rum där de brukar ligga. Enligt bup har han ADHD och inget annat vad de ser än, men mina tankar till Asperger kommer ändå emellanåt, vi får se.

Läste att du inte mådde så bra, tråkigt. Glädjande var det ju dock att höra att proverna var bra!

Vi hörs igen!!

kramar i 1000-tal

Bellan sa...

Hej Nina!
Vad skönt att få på papper att man är kärnfrisk iaf. Stress kan ju ställa till med mycket i kroppen så det kan säkert vara det som orsakar dina sjukor. Dock inte alltför lätt att åtgärda i eran situation....

Hoppas du får vila dig ikväll nu och att du kryar på dig (såg på fb att du var lite krasslig).

Många kramar från Bellan!

Lenaeff sa...

Hej Nina!
Har nu läst ifatt lite efter att ha varit borta över helgen. Din blogg är inte tråkig att läsa, vad du än skriver ;)
Ibland hinner man ju som sagt inte med när utbrotten kommer, är det bara två sekunder det hänger på ibland då är det ju nästan omöjligt.
Tur att det gick över och att det är vardag imorgon igen.
Kramar Lena

Anonym sa...

hej. vad bra att ni har börjat leta boende till Sandra redan nu:)

vad jobbade du och göran med innan ni fick Sandra?

Anonym sa...

Hej! Tycker att du ska skriva precis som du gör, om er vardag och saker däromkring!
Kram Agneta

snorkfröken sa...

Jag har legat under en sten i några veckor men nu är jag tillbaka på din blogg :)
Känner igen både dina sjukdomssymptom och Sandras utbrott och allt det andra.
Jag har hela tiden när jag läst hos dig tyckt att du och Göran verkligen ser till att ta hand om er mellan varven och att det var för att inte jag själv gjorde det som jag blev utbränd.
Men jag tror också att stressen inte ger sig av bara för att man vilar sig en vecka eller ett par dagar emellanåt. Det fungerar nog inte så,
Nu läser jag här bland kommentarerna att ni börjat leta boende för Sandra och du har ju mitt nummer så ring gärna så ska jag ge alla tips jag kan.
Kram!

MammaMorran sa...

Jag är kvar...såklart! :) Din blogg är intressant precis som det är! Ibland är det bara 2sekunder som krävs, som tur är kan det ju även gå över på 2sekunder!
Kram
MammaMorran- funderar på livet & Barn med ADHD/Autism

Annelie sa...

Gomorron gumms,, din blogg är absolut INTE tråkig.
Å sen detta med att du inte har såå många kommentarer som du har haft förut,, det beror nog på att många av dina läsare kanske du har på FB numera.
Å tyvärr så förlorar man kommentarerna då..
Jag läser ofta din blogg, men har blivit sämre på att kommenterar.
Ska skärpa mig..

Hihi,, hon är föööör go Sandra, vilka härliga kommentarer hon kommer med ibland.

Ta hand om dig ordetnlgit när ni har kortis till er älskade dotter,, så du inte bränner ut dig.

Kramar om i massor <3 <3 // Annelie

Annika N sa...

F´låt men jag har inte haft tid eller ork eller lust, men så klart har jag inte slutat läsa din härliga blogg Nina :-) Massor av kramar !!! Annika

P.s så fina vinterbilder !!!