tisdag 23 november 2010

Lite juligt


Ja, som ni ser har jag julpyntat lite här :) Jag tänkte att eftersom jag inte kan göra det hemma så får jag väl jula i bloggen istället. För jag gillar ju julen, egentligen. Bara inte ihop med Sandra då, och det beror ju bara på att hon inte fixar det. Ska vi ha julefrid gör vi bäst i att försöka undvika julen så mycket det går.

Damen var trött och skör efter skolan, med en hel del gnäll och tjafs under eftermiddagen och kvällen. Kanske är det julstressen, kanske är hon på väg att bli sjuk, kanske är det nåt annat? Det lutar ju åt julen, för även om vi inte har nåt här hemma än, som påminner om julen, och alla runt Sandra vet att dom ska tona ner så vet hon ju att den närmar sig.


Total låsning blev det iaf när det var dags för mat igår kväll, men det var ju bara att vänta ut det hela… Bara och bara, det är rätt jobbigt att höra henne när det bara gnälls om precis allt och inget. Men det går ju över fortare om man bara ser till att dunsta en stund.

Sen tog Göran över och efter det gick faktiskt resten av kvällen ganska bra. Lite smågnäll då och då, men inga utbrott och ganska glad mellan varven.

Lenaeff undrar om Sandra klarar såna där oförberedda händelser som en plötslig biltur, som jag skrev om i förra inlägget. Ja, om vardagsrutinerna är trygga och det oförutsedda inte händer för ofta, så det blir en oro, då går det bra.

Hon gillar det mesta och vill alltid vara med överallt, vad vi än ska göra. Kommer hon hem från skolan och jag säger ”Nu ska vi till tandläkaren” så studsar hon ur taxin och tycker det är jätteskoj :)

Det är så att vi oftast måste låta bli att förbereda eftersom Sandra annars hinner stressa upp sig för mycket när vi ska göra något utöver det vanliga schemat. Då är det bättre att vi inte har sagt något förrän det är dags.

Att Sandra är nyfiken och positiv till allt är ju för det mesta väldigt bra. Det hjälper henne att utvecklas och våga prova nya saker. Men det kan också vara en nackdel, eftersom hon inte klarar allt hon vill utan blir sjuk om vi inte begränsar hennes intryck och upplevelser. Det kräver att man känner henne ordentligt för att ge henne lagom av livet.


Lenaeff skrev att hennes son oftast säger nej och att det gärna blir utbrott av såna oförberedda aktiviteter, och det är ju ganska vanligt att det blir nej. För nej är tryggare… Med ett ja vet man oftast inte riktigt vad som väntar och det gillar ju oftast inte personer med npf.

Npf-familjen frågar om det är Sandra på bilderna, och det är det :) Idag är bilderna från jularna -08 och -09 och ljusen överst har Sandra gjort i skolan.

Patricia och Mia, jag vet inte om Sandra har varit med så hon har sett ett sånt där bett när det inte är i munnen på hästen. Men det låter ju ganska troligt :)


Nu önskar jag er en fin dag, var rädda om er!
Kram!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Godmorgon fina Nina!
Tufft att hon är så skör just nu, det där "gnället" har ju en förmåga att krypa under skinnet på en. Ni är ju så fantastiska som vet så väl hur ni ska göra med Sandra hela tiden, jag tycker att det är så svårt att hitta rätt om du förstår hur jag menar. Ni är ju så kloka hela tiden. Jag hoppas att jag lär mig efter hand, men jag önskar ju att jag hade alla svaren NU. Jag vill ju så gärna göra det bästa.
Jag kan inte heller berätta för långt iförväg för sonen för då kommer oron.
Kram och hoppas att Sandra mår bättre idag.
Lena

Maritha Qvist sa...

Åh Nina så fint du gjort! Ja kan du inte pynta hemma så är det väl tur att du kan göra julfint i din fina blogg. Vilka fina ljus Sandra har fått göra.

Vilket tålamod ni har du och Göran när det är skört, gnälligt och utbrott. Ni är fantastiska!

Kram Maritha

Annika N sa...

Så julmysigt här är, och Sandra är jättefin på alla bilderna. Vilka fina ljus hon gjort :-)

Ha en härlig tisdag !!! Kram Annika

Bellan sa...

Godmorgon Nina! (för mig är det morgon iaf :))
Vad skönt att ni är två som kan lösa av varann när det behövs. Det underlättar ju vardagen.

Wow, vilka snygga ljus Sandra gjort! Jag är lite smågalen i ljus, de där var riktigt snygga. Gillar Sandra att ha tända ljus? Här finns ett litet manér hos min son att han ska blåsa ut dem direkt...på pin tji eller av tvång, jag vet inte...
Ha en skön tisdag!
Kram från Bellan!

Unknown sa...

Känner igen mig. Emil blir också väldigt uppstressad, om det är något speciellt som ska hända. Tex åka till mormor eller göra nått speciellt på helgen. Då är det bättre att säga det samma dag.
Även om han blir stresad då också, så är det inte samma som om han fått veta flera dagar i förväg.

Blev jätte fint här inne Nina.
Försöker få till det "hemma" hos mig med idag.

Ha en skön dag!
kramar om!

Pernilla Be sa...

Åh, så julfint du har gjort det på bloggen. Måste hitta något jullikt till min blogg också.

Tove är ju inte autistisk, hon har bara "autistiska drag", och hon älskar julen och allt som hör därtill. Vara lucia, öppna chokladkalender, baka lussebullar och pepparkakor, tända adventsljus, skriva önskkelistor, ta in en gran och klä den, få en fin julklänning, sjunga julsånger och luciasången, skriva julkort, slå in paket, träffa tomten och få en godispåse (helst hur många gg som helst) - ALLT detta älskar hon nästan för mycket.

Hon har tjatat om julen och julklappar i en månad redan. Var och varannan dag får jag en önskelista, alltid med samma önskningar: Toystorydocka (buzz) och Pippis häst. Och givetvis ska hon få det i julklapp.

Hon upplever det inte som jobbigt alls - däremot är det lite jobbigt för oss eftersom det är ett evigt tjatande om julen från morgon till kväll.

kram//pernilla be

Photo by Maria sa...

Man längtar ju efter julen när man ser din header och bilderna på Sandra i tomteluva.. Så fin hon är och så lik dig :-)

Hoppas gnället har lagt sig lite idag..

Kram Mia

agneta sa...

Du har verkligen gjort julfint på bloggen! Fina kort på Sandra också, hon ser så nöjd ut bredvid alla klapparna. Hon tycker väl om att öppna paket, eller blir det också för mycket? Ha det så gott och hoppas Sandra nöjd! Kram