torsdag 30 juli 2009

Ensam!

För första gången på över tre veckor har jag EGEN TID idag! Hela förmiddagen! Jag har t.o.m. hunnit duscha i lugn och ro! Jodå, jag har kunnat duscha varje dag, ja… nästan iaf… men idag kunde jag göra det i lugn och ro! Och jag hann raka benen, bara en sån sak! :)

Ja, så har jag gjort en del vanliga måsten och förberedelser, förstås. Och fixat till ett par blommor som såg förskräckliga ut. I övrigt har jag mest njutit av att bara vara och att det bara är jag och mina egna behov. Det kallar jag lyx!

Men ensamheten är bara härlig om den är självvald.

Imorgon åker Sandra till fritids/korttids klockan nio och kommer inte hem förrän vid halvtretiden på måndag. Så i helgen blir det mycket "bara-vara-tid" och kunna duscha precis när jag VILL och inte när jag KAN… DET är skönt! Att göra vad jag vill när jag vill, utan att behöva ta hänsyn till någon annan eller något annat. Så skönt, så skönt! Uppskattas ännu mer efter en ”semester” kan jag säga!

Jag minns en gång, för ganska länge sen, när Göran och jag hade avlastning en av dom första gångerna. Vi var lixom inte vana vid att vi ”kunde”. Vi var på nån festival, eller vad det nu var, i Sthlm och kom till nåt slags torg med stånd där man kunde köpa mat och dryck. Där var det proppat med folk och vår första reaktion var ”Nä, dit kan vi inte gå” (för det kan vi ju inte heller, när Sandra är med). Men vi behövde inte säga nåt, bara titta på varandra och vi tänkte samma sak ”Jo, det kan vi”. Så var vi bara tvungna att gå rakt in i folkmassan, bara för att vi kunde! Hahaha! Jag tror inte man förstår den känslan om man inte har varit i den situationen.

En annan gång, vid ungefär samma period, innan vi var vana att ha avlastning, skulle vi äta på nån restaurang. Vi kommer in och börjar genast titta runt efter ett bort nånstans längst in i nån ensam hörna där det inte skulle vara så mycket folk. Sen kom vi på att Sandra inte var med och vi faktiskt kunde sitta varsomhelst!

Det är såna saker jag njuter av. Att kunna "bara vara" och att kunna göra det man vill, när man vill och hur man vill. Ibland blir jag så lycklig när jag kommer på, sent en kväll, att jag kan gå ut om jag vill. Sen behöver jag nödvändigtvis inte gå ut, men det känns bra att jag KAN.

Men nu är det dags att köra in kycklingen i ugnen, så den hinner bli klar innan Göran kommer hem och vill äta. Sen blir det kyckling och currysås till Sandra ikväll, det gillar hon. Till Göran och mig gör jag tomatsås med en skvätt rödvin i, det gillar inte Sandra så det passar vi på att äta när vi äter själva.

Ha nu en fortsatt härlig dag!
Kramen!

6 kommentarer:

Moonrose/ Vonneli sa...

Egentid är verkligen guld värd, passa nu på att skämma bort dig ordentligt med massor av saker och ting som annars inte hinns med. Skönt att bara vara, vilket också behövs för att batterierna ska laddas.
Mys och må så gott!
KRAM

Patricia sa...

Ja du Nina...man tar så mycket för givet, och tänk vilket himla tur att det finns avlastning, hur skulle någon annars orka med ett handikappat barn...men måste man så måste man så klart och då fixar man ju det..men ändå..sån himla skön känsla det måste vara att kunna göra vad man vill när man vill...som vi andra är vana att kunna göra ganske ofta i alla fall... =)

Ha nu en underbar "bara vara" helg ... =)

Kram kram
Patricia <3

MarianneK sa...

Vad härligt med lite egen tid. Hoppas du fick några riktigt sköna timmar. Jag håller med dig om att självvald ensamhet kan vara superskönt.
Hoppas ni får det mysigt i helgen du och din Göran.
Kramar Marianne

Britt-Marie sa...

Vad härligt det låter! Det är ni värda! Tack för alla dina snälla ord, de värmer! Kram

Anonym sa...

Sånt som vi tar för givet är det bara just då, något kan hända som tar ifrån oss detta. Därför är det så viktigt att värdesätta de små tingen. Jag lyssmnar på en ljudbok---- vilken tur att jag kan höra, jag promenerar------vilken tur att jag kan gå, så själklara saker just nu!
Njut Nina och ha en underbar helg med Göran!

Kramar Maritha Qvist

Photo by Maria sa...

Egen tid behöver vi alla men jag tror att ni föräldrar som har barn med särskilda behov och just autism behöver det än mer än oss andra..
Så jag försår att du njuter och det gör du helt rätt i..

Kramar
Mia