lördag 4 september 2021

Nästa år

Så har hösten kommit. Iallafall är det höstmånad nu, även om vädret fortfarande är ganska somrigt. Iallafall mitt på dagen.

Jag har knappt varit ute på hela sommaren. Antingen har jag jobbat, dvs assisterat Sandra inomhus (oftast inne iaf). Eller så har jag (innan Görans olycka) stängt in mig i husvagnen och vilat.

Det har varit ett tufft år på många sätt, men en lever på drömmarna och nu är vi ju närmare ett liv än vi varit på flera år. Så…

…nästa sommar kan vi sitta ute i kvällssolen med varsitt glas vin. Vi, eller iallafall jag (eftersom Göran har svårt sen olyckan) kan ta en promenad. Jag kan fixa min cykel och börja cykla igen. Jag kan gå ut precis när jag vill. Jag kan bada i havet.

…nästa höst kan vi tända ljus och mysa. Krypa upp i soffan med en bok. Lyssna på musik. Dricka vin och småprata, eller fixa ett musik-quiz till varandra. Spela spel. Promenera. Göra ingenting. Städa.

…nästa jul (för den här julen lär vi nog mest sova) kan vi julpynta. Laga julmat (utan planering och utan att det måste ske i smyg). Köpa lite julklappar till varandra, tända ljus, dricka glögg och öppna dom i lugn och ro. Vi kan gå på julmarknad, eller åka till Liseberg som vi gjorde en gång när vi hade korttids, det var så mysigt.

…i vår kan jag träffa vänner igen, och gå på musikal, ta in på hotell, dricka vin, skratta och stänga av mobilen (dvs ingen beredskap).

Snart kan vi prata med varandra, och slipper skriva lappar när det är något akut. Vi kan göra en spontanresa till Köpenhamn och kanske käka på ett ölbryggeri som vi gjorde innan Sandra föddes. Kanske kan vi åka till Kroatien igen, bara vi, och vara lediga på semestern. Gå på restaurang, eller till en bar på kvällen. Kanske kan min dröm gå i uppfyllelse också – att åka på safari och fota vilda giraffer.

Iallafall kan vi sitta bredvid varandra i tv-soffan. Ta en dusch eller gå på toa utan att planera det först. Få ordning på sömnen och ta sovmorgon. Sitta uppe på kvällen (när vi orkar det igen) utan att tänka på att vi måste hinna sova ifall Sandra vaknar. Slipper få hjärtat i halsgropen om det ringer på dörren, börjar åska, grannarna har fest eller klipper gräset. Vi kan svara i telefon när det ringer. Vi kan slappna av.


.

2 kommentarer:

Annelie L sa...

Önskar er allt det där, allt det som de flesta tar för givet och inte ens tänker på att de kan och gör.
Kram och kärlek till er alla 💖

Anonym sa...

Oj, men vad har hänt med din man? Måste ha missat att han skadat sig! Så kämpigt för er nu när ni ska driva en hel flytt:( Jag förstår att det känns konstigt att tänka sig ett annat liv än det ni har nu, men det låter verkligen som om ni har många härliga stunder framför er med resor och julfirande och välförtjänta ledigheter tillsammans,

Tack för det du skrev i ett tidigare inlägg. Jag känner inte direkt någon annan med barn som har samma diagnos tyvärr. Vi gick en föräldrakurs i våras men den var digitalt och vi såg inte varandra, bara kursledare var i bild, Så det blev ingen kontakt där direkt, Denna kurs var via hab och tja, vad ska man säga? Tycker inte jag lärde mig mkt nytt. T.ex. så frågade en deltagare vad man ska göra när det känns övermäktigt och svaret blev ”se till att ni har ett stort nätverk av släkt och vänner som kan avlasta”. Jag kunde inte låta bli att påpeka att vi nog är flera som har anhöriga långt bort och ingen avlastning alls. En annan deltagare lyfte då fram att man har rätt att söka lss/stöd men kursledaren sa genast att det är så svårt att få igenom… Mer hjälp än så känner jag inte att jag fick. Jag känner också att jag måste ligga på så mkt för att få någon som helst hjälp, det tar all energi, I vår värld är det mkt oro för att sonen ska bli hemnasittare, det är en evig kamp, Han har också mkt oro och ångest över saker och jag hoppas att vi ska få hjälp att bemöta honom.

Vad rolig att få se lite hur Sandra ska bo sedan! Det låter så bra att det finns två lägenheter, hoppas nu att personal och ledning blir så bra som möjligt. Jag har inte riktigt hängt med i svängarna, men eftersom du skrev att det är långt att åka så undrar jag om ni alltså fick igenom flytt till en annan kommun för Sandra? Minns att ni försökte det nån gång men fick avslag,

/ Tanja