söndag 17 juni 2012

Lite skola-längtan

Jag önskar ni kunde se filmen som Sandra fick med sig hem från skolan, skolans musikalfilm. Ni skulle se vad duktiga dom är, eleverna. Alla med autism och begåvningsförsening. Att dom sitter alla tillsammans och deltar var och en på sitt sätt. En del sjunger, några t.o.m. solo med mikrofon, en del lyssnar, en del klappar händerna.

Man ser att Sandra är lite stressad och på gränsen till att fixa det, men hon gör det! Minsann att hon fixar det :) Hon sitter med, och ser rätt nöjd ut, och det är så roligt att se. På slutet dansar dom tillsammans. Jag blir så stolt när jag tittar på filmen, och jag önskar jag kunde dela den med er.

Före.......

Annars funkar lovet bra, hittills. Lite frågor om när skolan börjar, vilken dag det är och vem som möter då. Men inte på långa vägar så mycket tjat som det har varit förr om loven. Hon frågar, förvissar sig om att jag ska säga till när det bli dags, och är sen nöjd. Otroligt vad hon har utvecklats bara sen förra sommaren. För att inte tala om sen hon bytte skola och började må bra :)

Igår var det inte precis nåt grillväder, så det blev en mysig innedag med lite bakning på schemat. Och provsmakning sen, förstås! Både av smeten och kakan :)



Efter maten gjorde Sandra och Göran en biltur i regnet, och jag hann både få undan disken, duscha, packa korttidsväskan och dricka kaffe innan dom var hemma igen. Sandra hade fått syn på pion-busken innan hon kom in, och ville ge mamma en stor fin blomma :)

Efter......

Goa unge! Sen började jag undra vart alla myror kom ifrån… Jag tror dock att jag lyckades få bort dom så vi kan ha kvar blomman. Om Sune låter bli den…

Bellan skrev i en kommentar förut att hon förundrades lite över att Sandra fixar schemaändringar så bra. Ja, om hon bara blir förberedd så går det jättebra att ändra planerna in i det sista, och det underlättar enormt i vardagen. Som när vädret inte tillåter det man har satt upp på schemat, t.ex. Eller personaländringar och sånt, för det kan ju hända att nån blir sjuk och då är det jätteskönt att, bara Sandra får veta att det är ändrat, så funkar det jättebra.

Däremot att bara ändra, utan att förbereda det, då skulle det bli oro i lägret ganska snart, även om hon fixar det väldigt bra enstaka gånger. Sandra är sån att hon tröttnar om det är för mycket lika och enformigt, och hon blir alltid glad när vi ska göra nåt nytt, eller ”oplanerat” och det är ju en stor fördel på många sätt i en annars ganska låst och inrutad vardag.


Dom första sommarlovsdagarna har bara försvunnit, men dom har funkat väldigt bra och Sandra har varit lugn och glad mest hela tiden. Nu är det redan söndag och imorrn är det fritids/korttids och lite ledigt för föräldrar till på onsdag.

Vi har inga stora planer, men jag hoppas vi får lust att åka och jämföra lite priser på glasögon. Jag behöver nämligen både vanliga, läsglas och solglas. Det kostar ju inte gratis precis, så det kan ju vara värt att kolla runt och jämföra lite.

Jag får önska er en fin dag!

♥ Kram ♥

2 kommentarer:

Tina sa...

Så skönt att hon nöjer sig med att du ska tala om när det är dax för skola. Hoppas det håller i sig länge !!! Låter som det flyter på ändå hos er med sommarlov, glädjer mig ! Ha en skön ledighet ! Och glöm inte att styra husbilen åt kusten nån gång ;) Kramar om massor :)

Maritha sa...

Så bra att schema ändringar går bra för henne och att hon nöjer sig med att veta att du talar om för henne.

Gott med smet!!!!

Nej glasögon är inte billiga men vanliga läsglasögon köper jag billigt, de går åt nämligen :o))

Massa kramar Maritha