måndag 15 mars 2021

Återhämtning

Jag är så tacksam över att vi har husvagnen att åka till för lite vila. Det innebär ju att den som är hemma är själv med allt som egentligen kräver dubbelbemanning. Det är såklart intensivt och tröttande, och gör att vi inte orkar stimulera Sandra så mycket som hon behöver. Men att inte ha möjligheten att åka hemifrån och vila skulle inte fungera. Ibland får man välja det minst dåliga alternativet, helt enkelt.

Nu har vi haft det så här i några år, och hur konstigt det än kan verka så är det den som har varit i husvagnen som är tröttast av oss när vi ses igen i slutet av veckorna. Det är inte bara avkoppling att åka till husvagnen när precis allt tar anergi. Packa, köra, packa upp, husvagnsbestyr (toa, disk, dusch, hämta vatten) och veckohandling. Jag känner allt oftare att jag inte orkar åka till husvagnen, men måste ju det eftersom det är enda sättet att få koppla av lite iallafall.

 


Det finns ju ingen bra lösning på det här. Vi behöver avlastning, men kan inte få det. Så det är bara att gilla läget och fokusera på en dag i taget. Så hoppas vi att vi inte kollapsar innan Sandra fått flytta. Jag vågar knappt skriva det, för det är väl det dom väntar på, känns det som. När dom blivit av med jobbiga föräldrar kan dom placera Sandra vart dom vill. Sen finns det ingen som kan larma längre, när hon far illa.

Vi måste orka, och därför måste vi ha återhämtning, även om den tröttar. Det känns inte som om dom vill lösa det här för oss på något smidigt sätt. Jag har iallafall fått besked om att Sandra ska placeras i en annan kommun, men inte än…

Jag har tagit reda på ett ställe som har platser. Det är nybyggt, har dom anpassningar som Sandra behöver och är det närmaste som finns. Jag har skickat det till handläggaren, så helt ärligt vet jag inte vad dom väntar på, annat än vår kollaps.

Jag påminner er om att skriva på HÄR, för Sandra och alla andra utsatta som inte själva kan påverka eller larma. Vi måste ju vara deras röster.

Tipsa media om bristerna i LSS: tipsa@aftonbladet.se, 71717@expressen.se, svtnyheter@svt.se, kontakt@svt.se, nyhetstips@dn.se, nyhetsmorgon@tv4.se, efterfem@tv4.se, kalla.fakta@tv4.se, granskning@svt.se maloueftertio@tv4.se

.

1 kommentar:

bluees sa...

Så viktigt att du skriver om det här

För jag går snart ut som färdig usk.

Och ärligt vi får inte lära oss om den autism en Sandra har.
Infantil autism?

Men som tur är jag vetgirig och har jobbat med unga med svår autism.

Men som assistent är det svårt.
Man ska jobba för den med autism.

Men har inte resurserna.

Tex kollegor som drar åt ett håll.

Inget att göra. Då personen inte kan vara med på gemensamma aktiviteter

Föräldrar som är utmattade

Det blir tungt för mig som assistent

Och ja jag har landat i att ska jag jobba med personer med svår autism. Som ej kan delta i samhället alls.

Då behöver jag en bra arbetsgrupp där alla jobbar åt samma håll och har kunskap i Labb och kunskap i gott mednötande
Och där man inte säger upp de enda assistenterna som inte håller med om att brottas med en arg person är en toppen idé.

Jag hade velat jobba 1 till en baserat.

Där jag hade fått utgå ifrån personens intressen.

Och fått lära känna personen i lugn och ro.

Men allt styrs av pengar.

Och tid och resurser.

Jag längtar efter att få jobba med personer som Sandra.

Och få jobba Npf nära.
Och jobba med föräldrar
Och personen i nära samarbete.

Även längtar jag efter att kunna hyra sig en simhall tex habb. Och låta personen med autism få simm träna själv

Och kanske med 1 person till om det är en person som funkar med den jag jobbat med.

Har tyvärr inte hittat en arbetsplats som jobbet så här.