Jag
träffade ju den pedagog som ska handleda assistenterna, och hon kom med en del
bra tankar och idéer direkt. Jag var tvungen att justera lite i Sandras schema,
för att få ordning på den viktiga strukturen som har fallit bort iom
sjukskrivningar, akut-insatta vikarier och lite annat som rört om i grytan.
Eftersom
Sandra inte kan vänta när ostrukturen stressar henne, så är jag väldigt tacksam
över dom snabba råd jag fick från pedagogen. Vi, eller assistenterna snarare,
ska utveckla det sen, när dom får lite vägledning. Men jag tänkte iaf visa er
hur jag gjorde för att börja åt det håll som pedagogen var inne på.
Tanken
med hela upplägget är att Sandra ska bli delaktig i sitt schema, och börja
använda det. Hon ska inte ha samma bilder varje dag som hon har memorerat, utan
hon ska ges möjlighet att påverka sin dag själv. Schemat måste vara aktuellt
och intressant om det ska ge henne rätt stöd.
Så
första åtgärden var ju att flytta schemat till en bättre plats i huset, där det
blir mer lättillgängligt för Sandra. Sen utvecklade jag den ”välja-pärm” som
jag gjorde tidigare, då jag kände att Sandra behövde hjälp att veta vad hon har
att välja på eftersom hon klippte väldigt mycket. Jag misstänkte att hon gjorde
det för att hon inte visste något annat.
Hon
fick då några bilder att välja på, och genast började hon göra lite annat än
att klippa, även om hon klipper fortfarande. Men nu väljer hon klippa när hon
vill klippa, och det är ju en enorm skillnad.
Pedagogen
var inne på att ha tomma bilder på schemat, där Sandra har möjlighet att välja.
Så jag utvecklade pärmen som hon har lärt sig använda och förstår. T.ex. före
frukosten väljer hon, med hjälp av pärmen som vanligt, vad hon vill göra efter
frukost. Då byts ”vald aktivitet” på schemat ut mot en likadan bild som hon
valt i pärmen.
För
att det inte skulle bli för mycket information på schemat (och för att alla
bilder inte fick plats) sätter Sandra bara upp dagens bilder fram till
kvällsrutinerna. När det är kväll väljer inte Sandra några aktiviteter längre,
och dom bilderna är lika varje dag. När dagens aktiviteter är slut och kvällen
tar vid, sätter man upp kvällsbilderna på schemat. Då är alla andra borttagna,
eftersom Sandra tar bort bilderna vartefter dom är klara, och lägger dom i en "idag-låda" som sen assistenterna sorterar tillbaks i rätt ordning i rätt låda.
Det
här upplägget är ju jättebra, och anpassningsbart. Det går att utveckla hur
mycket som helst, och ger valmöjligheter utefter dagsform på ett mycket bättre
sätt än det fasta gamla schemat. Det kommer framkalla en nyfikenhet hos Sandra,
och om det används rätt kommer hon att själv vilja följa schemat lättare än hon
gjort tidigare då hon snabbt tröttnade på aktiviteterna hon skulle göra.
Nu
är det bara finplaneringen kvar. Att få meningsfulla och roliga valmöjligheter
efter dagsformen, med strukturerad variation hela tiden. Det känns kanonbra!
Idag
blir det en tur till vc, och jag kommer få bakläxa för att jag slarvat med
återhämtningen. Men trycket över bröstet lättar inte förrän jag får gjort
måsten som måste göras för att Sandra ska må bra. Hur man än vänder sig.
Må
gott!
.
2 kommentarer:
Hoppas att din bakläxa inte blir för tuff, men som du säger. Det går ju inte att återhämta sig om det inte fungerar i vardagen för ens barn hur mycket det än behövs.
Hoppas det blir bra när pedagogen gett assistenterna lite bra kunskap och tips så du kanske kan få lite bättre ledigheter och återhämtning.
Kram pårej
Det var bra tips,utveckling är alltid bra och det är härligt när man lyckas hitta rätt.
Hoppas du kan vila så du blir kry igen och att det löser sig med boendet för Sandra.
Ha det gott!
Annette
Skicka en kommentar