lördag 30 januari 2016

Schema-test

Vissa dagar känns allt bara helt övermäktigt. Det är en så lång väg med många hinder innan Sandras framtid känns tryggad. Kommer vi nånsin dit? Ibland vill jag bara ge upp och dra nåt gammalt täcke över mig.

Ibland får jag bråttom, och kör på för fort. Bakslagen tar längre tid än att skynda långsamt från början. Men kommer vi någonsin att hinna? Och kommer det bli ordning på allt som känns kaos nu? Hur i hela friden ska andra kunna ta över det jag inte ens som mamma klarar?

Vem ska vara Godman, och vem ska se till att Sandra har det bra i framtiden när hon inte har någon släkt som bryr sig om henne? Vem ska se till att lagarna följs när vi inte finns mer? Vem ska ansöka och överklaga? Vem ska tillgodose behoven som inte ens Sandra vet och förstår?

Vem ska handla när Sandra har långa svackor och inte klarar att vara utanför dörren? Vem ska städa? Vem ska tillverka material? Vem vet vad Sandra tycker om och vad hon vill? Vem ska klia henne på ryggen och smörja in fötterna framför tv:n? Vem ska köpa kläder och lägga upp byxor och vem ser till att tandborsten byts och sängen bäddas ren?

Vem köper julklappar åt henne. Vem sjunger när hon fyller år och vem finns där när hon vill ha tröst? Vem ser till att hon kommer till tandläkaren och vem söker vård om hon blir sjuk? Vem ser till att hon får näringsriktig mat och vem ser till att det alltid finns chips på lördagarna? Vad händer om Sandras fina assistenter slutar och vem ser till att dom nya är rätt?

Jag vet att det kommer bli bra, men ibland blir det så mycket på en gång och det tar sån tid med allt. I Sandras värld ska allt liksom bara funka, men hon kan inte själv säga vad hon behöver. Tankarna svämmar över lite ibland.

Hursomhelst, igår tog vi en biltur. Sandra var pigg och glad, så det var en lagom utflykt för henne och hon älskar ju bilturer. Jag skulle köpa kattmat och nya schema-lådor, så nu är det fixat. Och materialet vi ska beställa i katalogen får vänta ett par månader...

Tanken är att vi ska byta ut Sandras kardborre-schema mot magnet. Det gamla schemat vi har börjar gå sönder och måste göras om, och då tänkte vi byta ut det på en gång. För vi tror att magnet är enklare och smidigare.

Förutom att det har funkat väldigt bra med Sandras schema-pärm, och den blir svår att byta mot magnet utan att det tjorvar till sig för Sandra när hon ska använda den.


Varje kväll har jag lagt pärmen på bordet, Sandra har bläddrat fram rätt dag med hjälp av färgerna, och satt upp schemat för kommande dag på väggen. På jobbet sätter Sandra upp dagens jobbschema på samma sätt, fast på morgonen.

Alternativ lösning på schema-pärmen fick bli lådor, och igår kväll testade vi den. Sandra fixade det galant och det var ju skönt för jag vet inte hur jag skulle göra annars.


Bilderna ligger i rätt ordning i varje låda, med den första bilden överst/längst fram. Det som var lite svårt för Sandra var att se färgerna ordentligt, men jag ska testa med att dra ut den aktuella lådan lite innan så det blir tydligare vilken låda hon ska ta.

Vi får prova oss fram lite här hemma innan vi byter på jobbet, men det verkar funka och Sandra gillade det nya. Bara inte magneterna fastnar i varandra i lådan sen... Vi har ju inte bytt schemat än, utan testar med dom gamla kardborr-bilderna först. Magnetschemat skulle vi hämta när dom får in det på hab. och det har inte kommit än. Eller, två stycken är det, eftersom Sandra behöver ett hemma och ett på jobbet.

Hare fint!

.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår att det känns svårt men berättar hur det ser ut där jag arbetar, hos en person som har autism, utvecklingsstörning och svår epilepsi, X har många likheter med Sandra.

Handla mat = varudistribution (hemtjänstinsats, assistenter beställer och tar emot varor)
Städa och tvätta = assistans (här finns ett städschema)
Bädda rent i sängen = assistans (här finns städschema för hushållssysslor)
Fålla upp byxor = assistans (görs vid tillfälle av den assistent som kan)
Göra material = assistans (görs vid tillfälle)
Byta tandborste = assistans (här finns det med i hygienrutiner)
Klia på ryggen och smörja in fötter = assistans (här finns rutiner för det)
Trösta X = assistans (finns med i arbetsbeskrivning)
Sjunga när X fyller år = assistans (rutiner för högtider finns)
Tandvård = assistans (finns rutiner och bildschema för det)
Söka vård om X blir sjuk = assistans (finns rutiner och bildschema för det)
Köpa kläder = assistans (här sköter kontaktpersonen det)
Köpa julklappar åt X = assistans (här sköter kontaktpersonen det)
Veta vad X tycker om och vill = assistans och god man (här mest kontaktpersonen)
Rekrytering och introduktion = assistans (arbetsledning)

Det är jättebra när anhöriga är med och ser till att få med personlig information i arbetsbeskrivningen.
Fortsättning följer.

Anonym sa...

Lite om hur det funkar på mitt jobb och tips som kanske är till hjälp för er eller någon annan.
Vi har en utförlig arbetsbeskrivning där det finns med om olika vanor/hur X vill ha det.
En assistent är kontaktperson och tar extra ansvar,sköter kontanter/kvitton och redovisar till god man,beställer kläder,skor,bläckpatroner,apoteksvaror och liknande (det fina är att X tycker om att vara med och näthandla och det planeras noggrant innan),köper julklappar och presenter åt X.
Hämta paket är enklare för X än att gå i affärer, ibland hämtar kontaktpersonen ut paket ensam.
Kontaktperson = den i gruppen som känner X bäst och är bäst på att ta reda på vad X vill (inte enkelt).

Arbetsledning (ni har väl en arbetsledare du kan samarbeta med):
Personalmöte varje månad är ett måste (vi har 3 timmar/månad).
Inskolade vikarier är ett måste.
Planera arbetsschema t.ex. passens längd, särskild dag/nattpersonal, semestrar/ledigheter.
Ta fram rutiner och gör arbetsbeskrivning och bildscheman för sjukdom/vårdbesök, akuta vårdbesök (svårt men går bättre om man har en grundplanering),medicin/behovsmedicin.
Ta fram rutiner och gör arbetsbeskrivning för hemsysslor (städa, hålla ordning,tvätta, bädda etc.),
övrigt (göra schema,schemabilder,pysselmaterial/lådor,hålla ordning,underhåll elektronik/lägenhet).

Gör en skriftlig plan för introduktion:
antal pass, vad man går igenom för varje pass,
plan för de olika stegen när X blir bekväm med nya assistenter i olika situationer (vi har 4 steg och under introduktion räknar vi med att uppnå steg 1 medan resten kan ta 6 månader för steg 2 upp till några år för det som är svårast för X)
vi har två introduktionsansvariga (dag/natt) och de sköter även planering och uppföljning

Se till att hitta en god man ni kan samarbeta med och som ni känner förtroende för. Det är klokt att göra det medan Sandra bor hemma för det gör ert liv enklare och en bonus är att handläggare tvingas sluta att omedvetet lägga en massa ansvar på er som föräldrar.
En god man behöver inte känna sin huvudman om det finns nära anhöriga eller andra som känner huvudmannen, kan beskriva behoven osv.

Anonym sa...

Tips på bilder för sjukvård/vårdbesök:
gå,rullstol,åka buss/bil/taxi/ambulans
vänta (en stol och vänta måste man massor tyvärr)
undersöka (tecknad "allmän" bild för att täcka in det mesta)
blodprov,röntgen (tecknade bilder)
plåster/bandage
kanyl, operation, duscha (gör man vid planerade operationer)
hem (viktigt att veta att man får komma hem igen)

Vår akutmapp (en klämmapp att ta med):
Förbered alltid - boka sjukresa,litet dagschema, sätt upp planerade besök på schemat

Förbered akuta vårdbesök - ring 1177, tala om X diagnoser, säg att X inte kan tala om t.ex. om/var det gör ont, ring arbetsledare (ev. ändrade arbetstider), ring närmaste anhöriga

Ta alltid med - mobil, X väska, papper och penna (anteckna helst på plats), nyckelringsschema,assistentbricka*

Ta också med akuta vårdbesök - mobilladdare, reservnyckel, tandborste, tandkräm, ombyte underkläder,tofflor, skor och ytterkläder

Blodprov - t.ex. är X väldigt svårstucken)
Röntgen och övriga undersökningar - hjälp personalen att ge instruktioner till X genom att förtydliga "lägg armen där/titta på den",man kan t.ex. hålla upp X:s arm etc.

Kom ihåg - vårdavgifter (här på faktura till godman), ev. sjukresa hem bokas av vårdpersonalen

Efter besöket - dokumentera händelsen,åtgärder,ev. avvikelse etc.
be om skriftliga instruktioner för t.ex. såromläggning)

*Assistentbricka = ett inplastat kort att ha runt halsen med personuppgifter (de frågar ofta om personnummer),diagnoser,telefon anhöriga/godman/arbetsledare

I mappen finns även en medicinlista (de frågar alltid efter en sån).

I samma mapp finns ett blad "sjukhusvistelse/narkos/operation".
Ligga inlagd på sjukhus:
förbered,ta med,anteckningar,på avdelningen,när X skrivs ut
Narkos/operation:
Om X ska få narkos, specialtvätt inför operation,uppvakningen,när X skrivs ut,hemma efter operation

Nu blev det mycket men nu är jag klar.