lördag 16 januari 2016

Fortsättning

Jag måste skriva av mig och få ut ilskan. Orkar ni inte med det så hoppa bara över dagens inlägg. Imorrn kommer ett vanligt och mer sansat inlägg igen.


Den fega chefen för Daglig verksamhet la sig i och försökte skjuta fram datumet för IP-mötet. *surprise* För hon kan inte komma det datumet, utan meddelade ”Jag återkommer när det går bra med möte” vilket bara skulle innebära att hon inte återkommer. Lite märkligt, kan jag tycka, att hon plötsligt inte ”kan” eftersom datumet är bestämt utifrån henne från början, då dom ville ha samrådsmöte…

Sen började dom tjafsa om svar från IVO igen. Det är ju så att om kommunen får rätt den här gången också, så är det den chefens lögner socialnämnden förmedlar till IVO, för oss har ingen kontaktat i vanlig ordning. Det svaret ska bli väldigt intressant att få och det ska vara klart nu i dagarna. Och tror kommunen att dom ska slippa ansvar bara för att dom har ljugit för Socialnämnden så är dom ju ute och cyklar.

Bara som ett exempel. Jag var på möte med den personen angående lite konstiga påståenden hon kläckt ur sig. På det mötet, eller samtalet (det var ju bara vi två) läste jag upp en paragraf för henne som jag inte har ordagrant nu, men nåt i stil med att kommunen har skyldighet att tillsätta den personal som krävs för en individ, vilket var en av anledningarna till anmälan. Dom hade ingen personal som bedrev verksamheten för Sandra.

Då svarar människan – Vi kan inte följa lagen, för tänk om det kommer nån som vill ha 10 personal.

Men alltså… Ni fattar nivån va?!! Det är tamejfan absurt! Synd jag inte hade bandspelaren påslagen, för det där har hon ju så klart aldrig sagt om jag går vidare med det.


Så nu går kommunen och väntar på att få rätt från IVO igen. Sist hade dom skickat in ett schema, och när IVO tittade på det så tyckte dom att det fanns en verksamhet. Ingen kollade upp om det fanns några förutsättningar att följa schemat. Personal som förberedde allt, t.ex.

Men oavsett vems version IVO tror på, så har kommunen fortfarande samma skyldigheter att följa lagen, och Sandras IP har inte ett dugg med den anmälan att göra. Varför får dom ens jobba kvar? Och varför ska alla idioter samlas i samma kommunhus? T.o.m. Socialnämnden verkar ju vara inavlad?!! Eller åtminstone hjärntvättad. Ska mina skattepengar gå till sprättar som bara har släktmöten hela dagarna istället för till verksamheter där det behövs resurser? S.U.C.K.A.

Eftersom vi inte vill släppa det datum vi äntligen har fått (eftersom det skulle innebära ännu mer förhalning) så ska vi ha mötet nu, trots att en viktig feg ”bessermiss” inte kommer delta. Vi får väl ge henne en massa uppdrag ändå…. Fast vi har mailat och begärt att hon ska meddela LSS-handläggaren vilka datum hon kan inför uppföljningsmötet som ska vara inom tre månader. Annars kan vi inte få datumet nerskrivet i IP:n, och då lär ju uppföljningen förhalas den med…


Några har funderat över varför det är så svårt för oss, och tackolov så fungerar det på många ställen också. Jag vill absolut inte svartmåla samhället! Vi bor i ett land med unika lagar och rättigheter och jag kan inte tänka mig något annat land där man har det så pass bra. Vi har möjlighet att få hjälpmedel gratis och vissa funktionshindrade har rätt till assistans. Det finns många jättebra boenden och verksamheter, även i vår kommun, och jättemånga duktiga människor som jobbar med helt rätt saker. Så jag är tacksam över väldigt mycket!

Sen finns det idioter som förstör och bara tänker på sitt. Som rent ut sagt skiter i om en människa bryts ner (så som Sandra gjorde i de verksamheter som dom anser sig ha anpassat så bra). Det är inte samhällets fel, utan amöbor som får ett jobb dom inte är lämpade för. Vi har aldrig begärt nåt orimligt och vi fattar att Sandra är dyr. Vi försöker hitta vägar som fungerar och vi vet att det finns såna vägar. Skolan lyckades i alla år!

Det jag egentligen skulle skriva var väl att den största anledningen till att det verkar så svårt att följa lagen när det gäller Sandra är att Sandra inte klarar av dom verksamheter och boenden som kommunen erbjuder, och som dom flesta faktiskt klarar av. Det finns inga alternativ för Sandra, och dom få andra som har såna stora svårigheter att dom behöver en annan specialanpassning. Då blir det väldigt dyrt, förstås. Det är största orsaken till att kommunen tar in konsulter och skaffar sig alla möjliga försäkringar för att komma undan. Som om det skulle bli billigare?!

Andra anledningen är förstås att människorna som sitter och tror att dom kan köra över svagare grupper inte har nån empati, och att dom ser ner på personer som Sandra.


Samtidigt är det ju lite Sandras räddning, att hon inte accepterar att inte ha en ordentlig verksamhet. Alltså, hon förstår det inte själv, men hon blir ohanterbar om man inte anpassar rätt. För annars hade hon nog suttit på den första verksamheten vi provade efter skolan, och klippt i kataloger i ett rum för sig själv hela dagarna. Då går det inte åt nån personal alls… (Inte för att kommunen någonsin har haft nån personal på Sandra ändå, utan det är assistansen som har räddat henne genom dom här verksamheterna)

Att Sandra skulle sitta i ett rum och klippa för sig själv är inget jag bara vräker ur mig, jag har sett hur det fungerar på kommunens dagliga verksamhet, och tycker det är konstigt att ingen reagerar. En person sitter för sig själv och stickar hela dagarna. När jag var där och gick förbi blev hon överlycklig över att någon pratade lite med henne. Fy fan, jag får tårar i ögonen när jag tänker på henne. Hon var så himla go.

Resten, som klarade att vara i grupp, men inte klarade att vara ute på uppdrag/jobb, satt runt ett bord och pusslade med två personal som övervakade. Hade dom tur så var pusslen hela, för dom pussel Sandra fick använda på sin tredje verksamhet var väl såna som blev över och dom var inte hela.


Pjhu! Nu har jag nog argat klart för den här gången. Sorry. Nu är det helg så nu kommer ingen ringa med korkade undanflykter och nya påståenden på ett par dagar. Så nu blir det andra tankar och njutningar. Sandra mår ok, men är lite tröttare än vad hon brukar vara. Vi tar en lugn helg i vanlig ordning och imorrn ska jag skriva om oss istället :)

Må så gott!

.

1 kommentar:

Annelie L sa...

Skönt att du kan arga av dig och få ur dig alt elände, inte för att det hjälper i sak, men du får det ur dig och slipper kanske för en stund at gå och mala om det inne i huvudet för dig själv. Massor av styrkekramar till dig ❤️