måndag 28 mars 2011

Sommar, sommar, sommar...

Det bästa med sommartiden är att vintern är slut. Men tidsomställningen är vi gärna utan. Jag har aldrig bekymrat mig om sånt förut, men eftersom Sandra blir väldigt påverkad så är det inget jag ser fram emot, precis. Vi måste se till att helgen i övrigt är lugn, och helst veckan efter också, i den mån det går.




Gårdagen gick ganska bra, efter omständigheterna. Visst märktes det att damen var tröttare, men ingen större fara ändå. Jag antar att den största smällen kommer i skolan eller på korttids nu i början av veckan. Men det är ju bara att göra det bästa av det och jag tror inte det blir så allvarligt. Förut, när Sandra var yngre, och blev sjuk av tröttheten, då var det förstås jobbigare för alla.


Vi tog oss en ganska lugn dag och Sandra var nöjdast med inga krav. Hon och Göran gick ut en stund efter maten för då ville hon ”köra” bil, d.v.s. sitta och låssasköra, vilket hon gjorde en bra stund med musik i bilstereon.


Julmusiken spelas igen efter att ha varit lite tröttnad på ett tag. Här spelas det gärna julmusik året om, nämligen. Ja, Sandra, alltså… Hon älskar det och spelar det ofta när hon behöver lite ro. Det är inte så mycket ”Hej tomtegubbar” utan mer ”Nu tändas tusen juleljus” och såna lugna hon gillar. Men runt jul, och precis efter jul, verkar hon lite mätt på det så det är väl den perioden på året hon spelar det minst…


Idag ska vi till IKEA och köpa ny säng, äntligen! För det behövs, nämligen! Eller, nu fanns det inte nån säng som vi gillade så det lutar väl åt madrassbottnar och ben tills vidare, sen får vi se vad som händer och fötter framöver.


Madrasserna har vi så klart bytt några gånger, men sängen är runt 25 år gammal, så ingen kan ju klandra oss för ”slit och släng” iaf, det är verkligen på tiden! Och då passar vi på att byta upp oss från 80- till 90-bredd på en gång, och det ska bli ljuvligt! Kanske för att man blir bredare med åren? Eller va?...




Ang. Görans knä så har han nog inget brosk kvar, som Patricia och Annelie L skrev om. Har han nåt så är det isf väldigt lite. Det dom mest skrapade, och spolade, bort var tydligen inflammationen, om jag nu fattade det hela rätt. Läkaren sa till Göran efteråt att det såg ut som rött sjögräs i hela knäet..


Och nu verkar det som om inflammationen har kommit tillbaks igen då. Göran tål ju inte sånt där som är svårt att uttala, och ännu svårare att stava till, som finns i Magnecyl, och andra inflammationshämmande mediciner, ni vet acylsalisylsyra, eller nåt… så det blir nog en ny operation, gissar vi.


Och Lenaeff… Göran lyssnar inte på mig… ;) Han får vara rädd om sitt knä själv. Han har alltid haft svårt för såna saker som att vila och så, och mår bäst av att hålla igång. Men lite lugnare har han blivit med åren iaf. Han har ju blivit ganska så förstörd i kroppen vid det här laget så det har väl varit prat om operation i ryggen med, för den är nog ännu värre. Och armar, axlar och nacke har han väldiga problem med ibland, men det är sällan han klagar.


Nej nu har jag annat att göra. Jag återkommer väl imorrn kväll, eller nåt.. Ha det fint!


♥ Kram ♥

9 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Hoppas det ändå går bra nu trots tappad timme..

Gott med nya sängar.. Jag måste med ha en i min sida av sängen.. Putte har en Hästens, när han och hans fd fru skildes så tog han sin resårmadrass och köpte en billig till andra delen av sängen.. Den billiga har jag och jag får så ont i ryggen.. Jag hade ju en 140 cm när jag bodde själv, det var lyx :-) Den har Amanda nu..

Ha nu en fin dag..

Kram Mia

Maritha sa...

Vad skönt att ni kunde ha en lugn helg för Sandra.

Vad fint att få nya sängar så du sover gott och kan bre ut dig :-))

Ha ni en skön ledighet!

Kram Maritha

Annelie L sa...

Härligt med nya madrasser, det kanske gör gott för Görans rygg och axlar också. Jag sover åtminstone bättre sen vi köpte nya madrasser, de gamla fick jag så himla ont i ryggen av, men Lanny tyckte att de var bra, fast nu efteråt erkänner han också att det blev mycket bättre med de nya...
Jag måste bara skriva, Stackars Göran, bara så där rakt upp och ner och inte klagar han heller. Men han har rätt i att det är bättre att hålla igång så gott som det går. Den dagen det är dax för en protes, vilket det med all sannolikhet blir någon gång framöver, så kommer han fortare tillbaka och får snabbare upp sin rörlighet om musklerna runt om har använts så de finns kvar.
Ha nu en härlig ledighet, och njut av er helg och av era nya sängar i kväll, jag ska tänka på er.
Kram Annelie

Anonym sa...

Envisa karlar ;)
Jag tror att de är rädda för doktorer...
Nej sommartidsomstälningen kan vi vara utan tack, varför ändra alls. Det vore bättre med sommartid året om.
Skönt med nya sängar, även om ramen får komma senare. Jag byter också nu när jag flyttar och det ska bli så skönt.
Sen tror jag inte alls att det beror på att man blir bredare som äldre, snarare på att man behöver mer utrymmer för sina sinnen som utvidgas med åren.
Ha en fin dag, trots snötäcket!
Kram vännen//Lena

Unknown sa...

Ja du Nina, förstår inte varför män alltid ska vara envisa och inte lyssna på oss kloka kärringar när det gäller hälsan..
Hoppas det går bra för honom trots allt!

Så skönt med nya sängar. Och bara strosa på IKEA är härligt. Där man både kan fika OCH äta lunch utan att snåla..hihi!!
Hoppas ni får en skön skön mini sem ikväll.

Kramar om!!

Annika N sa...

hi hi ! Vi är nog värre för vår sängstomme är minst 30 år och är av furu.Men sängbottnarna bytte vi för 2 år sen och madrasser har vi med bytt, jag köpte min ju i år så nu sover jag gott.

Lycka till med köpet och ha en skön dag !!!
Kram Annika

Patricia sa...

Ja den där sommartiden.. =) Jag tror Alex med känner av den för han är inte go att tas med idag...

Va kul med ny säng .. eller nya madrasser i alla fall. Vi köpte nya madrasser för ett par år sen, jäkla skitmadrasser från Jysk, men men, det var vad vi hade råd med men nog blir man sur när man sover sämre i de nya än de gamla madrasserna .. =)
Hoppas ni hittar riktigt bra madrasser nu .. =)

Elände med Görans knä .. =(

Kram Patricia

Mia sa...

Jag tycker Sandra är så skön. Hon firar jul när hon känner för det helt enkelt;-) Förstår att ni tröttnar ibland på just tomtegubbar ochs sånt då.....Hoppas hon kommer i fas snart. Kramar

Bellan sa...

Jadu Nina, sommartider och omställning med klockan skulle man kunna klarat sig utan... skrev just på bloggen om min tabbe jag gjort idag. I morgon skrattar vi åt det men idag blev det ju jobbigt för sonen...

Sängar köper man inte så ofta, men när det väl blir av så är det underbart med en ny. Hoppas det blir bra för er också.

Ha nu en skön ledighet, det är er väl unt!
Kramar i massor!
//Bellan