söndag 6 mars 2011

Sista snögubben?

När Sandra mår så här bra som hon gör nu, så är det så mycket som funkar och det är så härligt. Jag tror nog att vi njuter av såna ”funkar-bra-dagar” mer än andra, eftersom Sandras ”funkar-bra-dagar” inte är vardag hos oss. Men igår käkade Göran och Sandra frukost tillsammans, och satt och småpratade i köket i säkert tio minuter! Sånt gör mig lycklig!

Sen ville damen ut och göra snögubbe så Göran följde med och dom lyckades faktiskt få ihop en, trots att det var lite isigt. Men det är vår i luften nu :) Härligt efter en lång vinter.


Undertiden passade jag på att njuta egentid, duscha och fixa kycklingen vi skulle ha till lunch. Ja, sen var det ju inte så mycket mer än lördag hela dagen, med allt vad det innebär av godis och sånt, ni vet. Ja, och dom vanliga bestyren, så klart.

Jag har fått några fina tankar och idéer runt det där med tid och dusch, och jag tänkte dela med mig av dom till er, utifall det är nån av er läsare som har nytta av dom. Tips och idéer kan man ju inte få för mycket av och även om det inte passar precis så kan man ju alltid spinna vidare och komma på egna lösningar som passar för just en själv och den situation man är i.

Jag ska först försöka förklara dusch-proceduren för er. När väl låsningarna har släppt då, och om hon tvättar sig själv… Hon börjar alltid med ena underarmen och tvålar in ungefär en 6-del av den med små, små cirkelrörelser. Så tar hon mer tvål och fortsätter om och om igen på samma lilla 6-del av ena underarmen, tills hon tycker att det är tillräckligt löddrigt där.

Då tar hon nästa 6-del av underarmen och gör samma sak. Ja, så håller hon på, med små cirkelrörelser, en liten bit av kroppen i taget. Så ni förstår ju att hon hinner missa både Bolibompa och sovtiden om hon får hållas…

Pernilles tips gick ut på att man kan sjunga en sång eller läsa en ramsa för att veta hur länge man ska tvätta sig. Smart! Men det är tyvärr för svårt för Sandra. Maria var inne på att använda timstocken och det har jag också haft funderingar på, men har inte kommit på hur. Att sätta den på 20 min. och säga att hon måste vara klar då förstår hon inte. Jag måste ta det i mindre delar (hur länge ska man tvätta den lilla 6-delen av underarmen…) och då passar inte timstocken så bra längre.

Hönsmamman och en tjej på fb var inne på samma idé, nämligen att spela in Bolibompa för att hinna se det efter duschen. Den idén är jättebra, och nog den som skulle passa Sandra bäst, om det rörde sig om nån kvart eller så. Men eftersom hon är extremt känslig för trötthet så får hon inte komma i säng för sent. Hon klarar bara att titta på Bolibompa till 18.30 nämligen.

Nejdå, hon är inte trött 18.30 och somnar inte då, men hon blir för trött för att gå och lägga sig om klockan hinner bli över sju. Då blir det utbrott av alltihop. Så hon måste i säng innan sju och sen får hon leka sig trött där och somnar runt 22-tiden.

Nu förkastar jag inte idéerna, även om dom inte passar precis som dom är och just nu. Jag brukar alltid ta till mig alla förslag och tankar och fundera vidare, för ofta kan man ta delar lite varstans så det passar i den egna situationen. Så jättemycket tack för alla fina tips!

Problemet i duschen är mer att få henne att tvätta varje liten del av kroppen lite fortare så just nu jobbar vi med att det räcker att tvåla varje del en gång… Det är ju bäst att passa på att träna nu när hon är i en bra period :)

Jag påminner om tävlingen igen, det ramlar in en och annan då och då. Ni som är nya, tillfälliga eller kikar in ibland (och ni trogna som inte är med än…) Klicka på tulpanerna i högermarginalen och skriv några rader så är ni med och tävlar om ett hemligt litet paket.

Ha en skön söndag!

♥ Kram ♥

8 kommentarer:

Unknown sa...

Hoppas att det är sista snögubben hos er och att solen och barmarken snart hittar till era trakter. Skickar en knoppigg påsklilja med tanken till er ! Kram

Patricia sa...

Det var bra jobbat att få ihop en snögubbe, och en snygg en med, jättefin!!

Förstår att det är svårt att hitta den perfekta lösningen på dusch-problemet. Det enda jag kommer på när jag läser detta är om det går att träna henna att göra större rörelser, att tvätta en hel arm i taget t.ex.
Hur skulle det fungera om du t.ex duschade samtidigt och visade med dina rörelser?

Här skiner solen för fullt idag, hoppas den gör det hos er med och att ni får en bra dag!

Kram Patricia

Anonym sa...

Vad härligt med må-bra-dagarna, både för er och för Sandra. Tänk att det ska vara så svårt att hitta bra lösningar ibland. Men ni kan ju inte vara de enda med dessa dusch-bekymmer. Det borde ju finnas någon som löst det problemet och sitter inne med en bra idé.

Men hur lyckades ni få till en snögubbe med den isiga snön, Göran måste verkligen vara envis ;-)
Skönt med sol iallafall och att Sandra gillar att gå ut.
Hoppas att det löser sig med duschningen på något vis. Det går inte att "torr-öva" med rörelserna så där som man gör när man lär sig simma? Allså att man tränar rörelserna och den ungefärliga tiden? Eller blir det för svårt att omsätta det till duschen sen?

Klura och fundera...
Kram på er och ha en lika bra dag idag//Lena

agneta sa...

Härligt att Sandra har en sådan måbra-period och då gäller det att ta vara på det på bästa sätt,precis som du gör! Hon verkar ju vara mer mottaglig för förändringar än tidigare och det är ju jättebra! Nina, du är bäst! Ha en bra söndag/kram Agneta

Anna sa...

Hej! Vad härligt för er och sandra att det är en bra period:)

Jag hade en tanke på det här med duchen.

Kan ni inte göra ett duch schema och anvädna en ägg klocka där ni sätter den på 5 min?

tex.

Höger arm får hon tvåla i 5 min
Vänster arm får hon tvåla i 5 min

Och att ni har bilder på varje moment av duchningen?

tess sa...

Tusen tack... ja e nöjd med bloggens nya utseende å de passar ju bra med lite foton även på barnen då de ändå är med så pass mycket som de är.

Hoppas allt är bra. Har jobbat helgen så nu sitter ja å pustar ut.

Pernilla sa...

När jag trillade in på hjälpmedelscentralen i umeå så hade de en bild för varje kroppsdel där det satt en färgplutt. (för vilken knapp på timstocken som skulle tryckas på) men jag har fått för mig att det inte riktigt funkar för sandra. Men så var det där :) Jag har timstocken när jag ex slänger mig i badet, annars blir det lätt bara tio minuter. Liiite slöseri med vatten kan man tycka.

Bellan sa...

Vad roligt med den sista snögubben, blev ju fint!

Oj vilket tålamod ni måste ha varje gång Sandra ska duscha, ni är så duktiga.

Leker Sandra TRE timmar i sängen varje kväll? Måste ni vara med då eller är hon helt själv och somnar så småningom? Också tålamodsprövande förstår jag...

Kramar om!
//Bellan