fredag 4 februari 2011

Hem ljuva hem :)

Jag har minsann saknat er! Men nu är jag här igen och vi har haft det toppenbra, så bra vi nu kan ha det. Jag får nog ta och berätta lite i taget, så ni orkar läsa…

Det började ju med lördag morgon, då jag väckte Sandra och berättade att vi skulle åka till Marbella, vilket hon ju inte hade en aning om… Hon blev förstås jätteglad :)

Men stressad också, så klart. Så vi klarade av ett rejält utbrott innan frukosten var klar. Efter det funkade det mesta utan några problem alls, faktiskt. Sandra var jätteduktig mest hela dagen! Det var kanon att flyga mitt på dagen, så vi slapp gå upp mittinatten, som vi har gjort förut och som har resulterat i en jätte-övertrött Sandra.

Ditresan i bilder:

Här sitter vi på bussen som tar oss från Benstocken (långtidsparkering på Arlanda) till terminalen.


Sandra kollar schemat och vänder på dom bilder som är klara. Där hade jag satt in Frukost, Våran bil, Benstockens buss, Köa för att lämna resväskor, Säkerhetskontroll, Klocka (Sandra får Görans klocka och ska lämna tillbaks den i taxin, den hjälper henne att klara allt det svåra som flygningen innebär, anledningen till att hon får den efter säkerhetskontrollen är att hon inte fixar att lämna ifrån sig den när vi ska igenom kontrollen) Flyga, Hämta resväskor, Taxi, Huset i Marbella.


Sandra och Göran tittar när dom packar in väskorna i vårt plan.


Lite att äta. Det blir dåligt med mat på flygdagarna, mest godis…


Sandra gillar att titta ut och flygningarna har gått bra dom senaste gångerna och ditresan var riktigt behaglig med en nöjd och glad tjej. (På hemresan var lilla damen inte riktigt lika nöjd, kan man säga… men mer om det sen)


Här är vi framme vid lägenheten.


Dom byter lås ibland, av säkerhetsskäl, så vår nyckel passade inte. Här väntar vi medan Göran går ner till vakten och hämtar vår nya nyckel. Trots väntan efter en lång resa, hungrig, trött och sen kväll så är Sandra fortfarande strålande glad :)


Det var ditresan det. Jag återkommer med resten sen :) Vi är iaf hemma och mår bra allihop och i det stora hela har vi haft det skönt, men skönast är alltid att komma hem igen. Nu ser vi alla fram emot att vardagen ska komma igång. Göran och jag behöver lite vila och Sandra längtar till skolan.

Jag avslutar med svar till Npf-familjen. Jag tar inte illa upp av frågor, jag gillar dom :) Sandra har autism och medelsvårt begåvningshandikapp, så hon behöver mycket stöd för att klara sin vardag och hon har det ganska jobbigt med mycket. Hon har alltså inte Asperger syndrom eller Högfungerande autism.

Jag fokuserar oftast på dom positiva bitarna när jag skriver, men vill även få fram svårigheterna och hur vi gör för att försöka hjälpa Sandra. Hon är väldigt positiv och vill vara med på det mesta som händer vilket ju hjälper henne att utvecklas, men det är också en balansgång då hon inte klarar allt hon vill utan blir stressad och sjuk ifall det blir för mycket.

Som assistenter till Sandra är det vår uppgift att anpassa allt runt henne så gott vi kan så att hon ska förstå omvärlden och må så bra som möjligt. Gör vi ett bra jobb där så utvecklas Sandra och klarar mer i vardagen. Hon fungerar ganska bra socialt med vår hjälp, och vi vet hennes begränsningar och kan oftast utsätta henne lagom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är det bra att du frågar igen :)

Hoppas ni har haft det bra allihop, medan vi har varit borta!

♥ Kram ♥

14 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! Välkommen hem till ett grått Sverige igen. Du har verkligen varit saknad. Det verkar ju som om nedresan gick jätte bra, skönt!
Jag kan tro att ni haft det mysigt i värmen, trots byggjobbare!!!
Jag förstår att ni känner att ni behöver vara lediga nu och att Sandra längtar till skolan och vardagen även om ni haft det bra.
Kramar om och önskar en bra dag. NI har väl lite och stå i kan jag tro!
Lena

Annika N sa...

Åh så härligt att ni är hemma igen..har saknat dej <3 Skönt att allt gick bra på ditvägen.

Ha en härlig fredag !!! Kram Annika

Annelie L sa...

Välkommen hem !! Jag som så många andra har saknat dig väldigt mycket, men vi har naturligtvis njutit av att veta att ni har haft sol och lite varmare och goare en vad vi har haft här hemma.
Hoppas nu att ni snabbt kan komma in i vardagen och att solen har gett er lite extra kraft och energi.

Stor kram till er alla tre (när kommer Sune hem förresten ?)

Unknown sa...

Välkomna hem!! Härliga bilder på en strålande söt Sandra!
Visst är borta alldeles underbart men hemma är bäst.
Ska bli kul att läsa om er resa,
Kram Petra

Britt-Marie sa...

Välkommen hem, roligt att ha dig tillbaka. Jag hoppas ni har haft det mest skönt även om det verkar ha varit tufft ibland. Kram!!

Anonym sa...

Välkommen hem,, du har varit efterlängtad.

Det låter som ni har haft en ljuvlig semester i alla fall,, underbart. När vädret har varit som det har varit här hemma i ljuva Sverige.

Tack för ditt sms, det var roligt att få.. :o))

Ha det allra bäst goa vännen.. // Varm kram Annelie

Unknown sa...

Välkommen hem alla tre!
Så skönt att det flöt på.
Allt handlar ju om förberedning och planering. :)

Du har varit enormt saknad här.
Skönt när allt blir vardag igen, även för oss
bloggister! ;)

Kramar om!

Patricia sa...

VÄLKOMNA HEM!!! Jag har saknat dig och dina inlägg, det har varit så tyst o tomt här ... =)

Va skönt att resan ner gick så bra, det går bättre o bättre med det mesta, helt underbart!!

Ser fram emot att se och höra resten av historien ... =)

Landa nu hemma i lugn och ro, förstår att ni ser fram emot kortis och lite ledigt .. =)

Kram kram
Patricia

Mia sa...

Välkomna hem! Jag har saknat dina inlägg:-)

agneta sa...

Välkommen hem, även jag har saknat dig mycket men samtidigt glatts mycket åt er resa!Kram <3

Photo by Maria sa...

Välkomna till Sverige igen!!!
Den biten på resan som du berättar om låter härlig och ni har ändå kunnat ha lite semester känns det som..

Ha nu en fin fredag och hoppas den funkar som den skall..

Kram Mia

Maritha sa...

Välkommen hem till oss alla som saknat dig och dina inlägg!
Trodde inte att du skrivit blogg under resan så jag har inte kollat .....

Skönt att nerresan blev bra och Sandra var nöjd.
Ha nu en skön helg innan ledigheten tar vid!

Kram Maritha

Bellan sa...

Vad roligt att du är tillbaka på bloggen igen. Kul att du visar erat äventyr lite dag för dag så här.
Vad duktiga ni varit som åkt iväg på en sån här stor grej med Sandra, kanonbra gjort av er. Bara när jag tittar på bilden där ni sitter i flygplanet får mig att rysa. Tänker på vår situation och sitta så inträngd och veta vad som kan hända.... Men ni fixar det bra med planering!

Kul att Sandra var så glad över resan.

Kramar om er alla i familjen!
//Bellan

Unknown sa...

Välkommen hem och tack för ditt svar! Skönt att du tar sådana frågor på ett positivt sätt. Mitt syfte är ju just att lära mig ännu mer. Det är ju hos mig ett stort intresse och det ska bli himla intressant att möta barn med olika förmågor och svårigheter i förskolan. Måste ju också säga att ni ser ut att ha haft en härlig resa, vilka fina bilder!!

Många kramar