Exempel 1
Sandra skriker på morgonen och vill inte åka till skolan. Hon säger att ”X” är konstig i håret. När Sandra har kommit iväg så ringer jag till skolan och berättar hur morgonen har varit och vad som har oroat Sandra hemma. Svaret jag får från ”X” är ”Så jag får inte klippa mig nu heller? Det är inte roligt att få såna påhopp av föräldrar”
Exempel 2
Sandra skriker på morgonen och är orolig. Hon säger att ”Y” inte ska ta i henne och dra ut henne från taxin. När Sandra har kommit iväg så ringer jag till skolan och berättar om Sandras oro. Jag får berättat för mig hur det hela hade gått till och ”Y” konstaterar att Sandra har uppfattat det annorlunda. ”Y” bestämmer sig för att ta upp det i personalgruppen för att kunna förändra den situationen som oroar Sandra, och för att dom ska kunna bemöta hennes oro så hon känner sig trygg.
Ser ni skillnaden? Exempel 1 är från Sandras förra skola och exempel 2 från den fantastiska skola hon går i nu. Så viktigt det är att ha ett bra samarbete och att vi, både personalen och vi föräldrar, känner att vi kan ta upp problem som uppstår innan dom blir för stora. Alla vet att det är för Sandras skull, för att hon ska känna sig trygg. Att det inte spelar någon roll hur det egentligen var, utan att det är hur Sandra har uppfattat det som är viktigt. Att jag inte är ute efter något fel hos personalen utan bara att vi alla ska kunna bemöta Sandra rätt.
Så himla viktigt att kunna ta till sig när Sandra oroas över nåt, för annars kan hon aldrig bli trygg. Vi är så glada över alla fina människor som jobbar med Sandra, både i skolan och på korttids. Vi kan alltid prata om saker som oroar och vi löser alltid eventuella svårigheter tillsammans utan att någon känner sig påhoppad.
Tack för att ni finns och ser till att Sandra är trygg och mår bra!
Sandra skriker på morgonen och vill inte åka till skolan. Hon säger att ”X” är konstig i håret. När Sandra har kommit iväg så ringer jag till skolan och berättar hur morgonen har varit och vad som har oroat Sandra hemma. Svaret jag får från ”X” är ”Så jag får inte klippa mig nu heller? Det är inte roligt att få såna påhopp av föräldrar”
Exempel 2
Sandra skriker på morgonen och är orolig. Hon säger att ”Y” inte ska ta i henne och dra ut henne från taxin. När Sandra har kommit iväg så ringer jag till skolan och berättar om Sandras oro. Jag får berättat för mig hur det hela hade gått till och ”Y” konstaterar att Sandra har uppfattat det annorlunda. ”Y” bestämmer sig för att ta upp det i personalgruppen för att kunna förändra den situationen som oroar Sandra, och för att dom ska kunna bemöta hennes oro så hon känner sig trygg.
Ser ni skillnaden? Exempel 1 är från Sandras förra skola och exempel 2 från den fantastiska skola hon går i nu. Så viktigt det är att ha ett bra samarbete och att vi, både personalen och vi föräldrar, känner att vi kan ta upp problem som uppstår innan dom blir för stora. Alla vet att det är för Sandras skull, för att hon ska känna sig trygg. Att det inte spelar någon roll hur det egentligen var, utan att det är hur Sandra har uppfattat det som är viktigt. Att jag inte är ute efter något fel hos personalen utan bara att vi alla ska kunna bemöta Sandra rätt.
Så himla viktigt att kunna ta till sig när Sandra oroas över nåt, för annars kan hon aldrig bli trygg. Vi är så glada över alla fina människor som jobbar med Sandra, både i skolan och på korttids. Vi kan alltid prata om saker som oroar och vi löser alltid eventuella svårigheter tillsammans utan att någon känner sig påhoppad.
Tack för att ni finns och ser till att Sandra är trygg och mår bra!
♥ Kram ♥
6 kommentarer:
Så otroligt viktigt och vilken enorm skillnad det är. Tänk om de som inte vet kunde lära sig att förstå...
Det är ju en sådan otrolig befrielse när man får ett bemötande av förståelse av personal, att man jobbar mot ett gemensamt mål med barnets bästa för ögonen och framförallt att de som jobbar med dessa barn kan lägga sin prestige åt sidan och se vad det handlar om.
Vi har haft tur som har fått det så för våra barn. Det är inte allom givet, tyvärr.
Kram på dig//Lena
Det är ju för väl att hon fick byta till den nya skolan ... =)
Hoppas ni får en bra helg!
Kram
Den viktigaste meningen (i mitt tycke) är när du skriver att det spelar ingen roll hur det har varit, det är hur Sandra har uppfattat det som har betydelse.
Precis så är det. Inte bara för barn med funktionshinder utan även för helt väl fungerande barn på dagis, ursäkta förskolor heter det visst, runt om i vårt land.
Pedagogerna måste kunna se och förstå att det inte är nån fajt om vem som har rätt eller fel, föräldrarna är inga motståndare, man är där för att hjälpas åt att få barnen bli så trygga som det bara går.
OCH BARNETS BEHOV SKA ALLTID KOMMA I FÖRSTA HAND.
Tack för ordet, jag är så glad för er skull att Sandra har bra pedagoger runt omkring sig som förstår vad det hela handlar om.
Kram Annelie
Rätt personer på rätt plats, det är väl roligt och skönt när det fungerar! Ha det gôtt! Kram Agneta
Vad skönt att ni fick byta skolan!
Kram Maritha
Vad underbart det låter med det fina bemötandet som Sandra får nu! Det är guld värt när det funkar så bra, och att ni kan ha en öppen dialog utan att någon tar illa upp.
Kram! //Bellan
Skicka en kommentar