söndag 27 september 2009

Mys på en lördag

Det var marknad här igår. En sån där ”bondemarknad” med lokalt odlade grönsaker. Vi tog rullstolen med oss och gick dit en sväng. Sandra tycker ju om att göra små utflykter och med rullstolens hjälp går det oftast ganska bra. Det är så mysigt när det funkar och vi kan göra saker tillsammans, om det så bara är att köpa morötter. Det är ju rätt stort för oss, och det funkade riktigt bra. Fast några morötter hittade vi ju inte, däremot köpte jag honung.

Efter det gick vi till pizzerian och köpte hem pizza. Det händer verkligen inte ofta! Vi hade ju kunnat passa på att gå på restaurang, men eftersom vi måste välja, så valde vi marknad idag. Både marknad och restaurangbesök hade blivit för mycket för lilla damen. Och att köpa hem pizza är också lite extra i vår familj, så Sandra var helnöjd.
Så lite lördagsgodis, förstås :)

Jag förberedde henne för dagens utflykt hemma, på morgonen, med en ritad serie. Timstock, toa, rullstol, marknad, pizza… Senare på eftermiddagen hade hon fortfarande kvar den lilla lappen, och då hade hon ritat en fortsättning på serien. Nämligen ett flygplan som betydde att vi skulle åka till Arlanda! :) Det kan ju knappast bli tydligare. Hon längtar ju, lilla gumman!

Jag börjar känna att det nog är smidigare att flyga än att bila iaf. Det är ju faktiskt ett par år sen nu och Sandra har utvecklats massor sen dess. Det kan omöjligt bli jobbigare än en del gånger förut iaf. Om det bara finns några resor som passar oss, förstås. Jaja, vi får väl se hur det blir med det hela. Jag har inte samma längtan utomlands längre, som jag hade förut. Det är nästan så det jobbiga överväger det mysiga med en resa.

Angående mitt förra inlägg, förresten, och Mias kommentar, så kom jag på en händelse från en kort period då jag var personlig assistent åt en tjej med Asperger syndrom. Vi var och handlade i det lilla innecentrum som fanns där. Jag skulle köpa nåt, vad det nu var, i Pressbyrån och lägger min väska bredvid tjejen, på ett litet bord. Jag frågar ”Kan jag lägga min väska här?” och hon svarar förstås ”Ja” Inte tänkte jag på det… Lämnar väskan och går till kassan. När jag kommer tillbaks ligger, som tur är, väskan kvar, men tjejen har gått för att kolla på nåt annat. Jag skulle ha sagt ”Kan du passa min väska” Hon måste ju ha tyckt att jag var bra korkad som frågade henne om jag kunde lägga väskan där.. Klart jag kunde, det var ju inte alls särskilt svårt! Det gav mig en tankeställare och en påminnelse hur konkret en person med autism/Asperger ofta tänker.

Nu till nåt helt annat. Vad det blommar ute! Smörblommor, lupiner, hundkex, blåklockor, midsommarblomster… och en massa andra som jag inte kan namnen på. Jag har t.o.m. sett en maskros! Nu har jag ju inte tänkt på om dom brukar blomma vid den här tiden, men jag vet iaf att dom brukar blomma runt midsommar! Och Riddarsporren i rabatten har iaf inte blommat om någon gång förut, så länge vi har haft den!

Men nu säger dom på tv att hösten ska komma i veckan, så man får väl njuta så länge det varar och framförallt vara nöjd över en lång sensommar!
Ha en fin söndag!
Kramen!

Photo by Maria sa...

Härligt med marknad.. Det älskar jag..
Och pizza, vad gott, syns att Sandra njuter av både den och sitt godis..

Njut de sista dagar innan höstoväder..

Mia

Sussi sa...

Så mysigt ni har haft, pizza är inte helt fel och jag kan tänka mig att du anpassade din lite efter ditt nya lättare liv? fniss
Blommor ja det är helt tokigt att vissa börjar att skjuta nya knoppar fast det är höst, upp och ner vända världen kan man ju lungt säga.
bobo sa igåpr mamma tänk om vi alldrig mer får snö.
ja tänk vad skönt sa jag, mitt dumma nöt.
Klart som korvspad att det ska vara snö på vintern.
kram
Sussi

Vilken härlig lördag ni hade! Marknad och att "restaurangen" fick bli hemma denna gång, gjorde kanske inte så mycket! Det går fler "tåg"! Ha en bra vecka! Kram till er/Agneta F

Patricia sa...

Åh va kul att det gick så bra med besök till marknaden och pizza-köp... =)

Ja du, det verkar som Sandra vill åka någonstans... hi hi ... bra att hon kan förmedla sina tankar... =)

Här blommar det med en massa saker som inte ska blomma så här års. Ute i mamma o pappas stuga så blommade Klematisen om...helt galet... ha ha..men härligt!!

Må så gott!
Kram Patricia

Hej!
Vad trevligt det lät, och kul att det funkade så bra för Sandra. Blir glad att ni verkar må så bra och att du fortsätter att göra det bästa av saker och ting. Du är en härlig människa!

Millie

Photo by Maria sa...

Jag har en award med uppgift till dig på min blogg.. Men bara om du vill så klart..