söndag 25 februari 2018

Reservplanering

Vi måste ha reserver nu. Vi vet ju inte hur länge vi kommer fixa att gå upp på morgnarna, och vi vet definitivt inte om Sandra kommer få behålla sin assistans. Ska man gå efter utkastet som läckte så är regeringens plan att slopa assistansen helt, och låta kommunerna ta hand om hela LSS. Då får man ju hoppas att dom pengarna staten sparar på att assistansen försvinner, hamnar i kommunerna för satsningar på alternativa lösningar. Sen lär dom nog få skjuta till lite extra, eftersom alternativen kommer bli dyrare. Iallafall om varje individ ska ha ett bra liv utefter sina egna förutsättningar.


Vi måste ha en akut-plan, så vi klarar att ta hand om Sandra även om assistansen försvinner. Vi måste se till att vi överlever utan assistansen i en övergångsperiod. För alternativet är ju att kommunen akut-placerar henne nånstans, och det kommer inte bli bra! Det måste vi bara undvika!

Ja, sen får vi väl hoppas att vi klarar oss tills kommunen har ett alternativ som Sandra klarar. Då bör dom ju verkligen ta reda på hennes behov först. Lycka till, alla kommuner (för Sandra är ju inte den enda).

Jag måste ju skriva till vår handläggare och fråga hur dom har tänkt lösa situationen när assistansen försvinner för så många individer som behöver individanpassade bostäder… För att inte tala om all personal med ingående kunskaper som kommer behövas.

Sen måste jag nog söka lite hjälp själv nu. Inte för att bli sjukskriven, för det kan jag ju inte, men för att få prata med någon så jag förhoppningsvis orkar vara människa. Tack till Göran som står ut, och som förstår att jag försöker.

Mitt mående kan bara räddas på ett enda sätt, och det är att trygga Sandras framtid. Den dagen hon mår bra utan oss föräldrar, den dagen mår även vi föräldrar bra.



.

3 kommentarer:

Sara sa...

Här i veckan var jag på ett studiebesök på solåkra by i Järna. De har en gruppbostad med ett helt hus för en person. De har jag ckså en ganska nybyggd gruppbostad där varje lägenhet är helt ljudisolerad för att de som bor där inte ska bli störda av varandra. Kanske värt ett besök? Det finns verksamheter som bedriver specialboenden i form av gruppbostäder. De ck är den största nackdelen att kommunen måste vilja köpa och fortsätta vetala för platsen.

Annelie L sa...

❤️❤️❤️

Anonym sa...

Har följt dig och din blogg i några år nu och jag önskar så att jag kunde hjälpa till på något sätt. Tyvärr vet jag inte hur, men jag försöker skicka så mycket är på och varma tankar som jag bara kan!! ❤ Många kramar/tanja