söndag 18 februari 2018

Dom viktiga detaljerna

Men jag har ju förklarat?!

Det spelar ingen roll vad man har sagt, om den man pratar med inte har förstått. Det är omgivningens ansvar att tydliggöra så individen förstår och blir trygg. Alltid.

Sandra har ett schema på den toalett hon använder på morgnar och kvällar. Det är ett bildschema som vi ändrar till morgonrutiner respektive kvällsrutiner. På kvällarna avslutas schemat med en säng som så klart betyder att hon ska gå till sängen när hon är klar med kvällsrutinerna. (Hon får såklart hjälp att följa schemat, och göra det som ska göras. Texten under bilderna är till för att alla som hjälper Sandra ska säga samma saker om bildernas betydelse).

Gå på toa. Tvätta händerna. Borsta tänderna.
Borsta håret. Tvätta ansiktet. Gå till sängen.

På morgnarna slutar schemat innan sängen, förstås. Självklart för dom flesta att morgonrutinerna är klara och att sängen tillhör kvällsrutinerna… Men för Sandra blir det bara ”ingenting” då, om sängen tas bort från schemat.

Flera gånger har Sandra satt dit sängbilden själv. Jag har inte funderat så mycket på orsaken och det har inte verkat vara något problem för henne. Men det kan ju vara så att hon blir orolig över ”ingenting” i schemat, även om vi runt henne inte ser oron. En morgon uttryckte hon en viss oro och sa ”Ta bort sovabilden, inte sova” och plötsligt gick det upp för mig att hon ju inte har något alternativ. Att hon på rutin vet vad hon gör när morgonschemat är slut räcker inte.

Så jag satte bilden för ”göra schema” där, eftersom vi går igenom schemat när vi kommer ner från toan.

Göra schema

Reaktionen lät inte vänta på sig. ”Ta bort kvällsbilden” sa Sandra då… Hm, tänkte jag. ”Göra schema” är ju en kvälls-bild i stora schemat som betyder att hon ska sätta upp schemat till nästa dag. Hur tänkte jag där, liksom?! Gör om och gör rätt.

Jag konstaterade att det blev tokigt och frågade om ”Välja aktivitet” är bättre. Nu kan ju inte Sandra svara på det, utan jag frågade mest för att förbereda henne på vilken bild vi skulle använda. För det är ju ”Välja aktivitet” hon gör i sitt schema efter morgonbestyren.

Välja aktivitet

Men då gick hon ju såklart och valde aktivitet direkt, och då kom jag på att hon inte alls gör det först. När morgonbestyren är klara väljer hon först en skiva som hon ska lyssna på till frukosten. Sen väljer hon aktivitet och sen går vi igenom schemat. Sen är det frukost.

Så, tillslut blev det rätt och nu ser morgonschemat ut så här.

Gå på toa. Sätt på underkläder. Tvätta händerna.
Ta på roll-on. Sätt på kläder. Borsta tänderna.
Borsta håret. Tvätta ansiktet. Välja skiva.

Det gör inte så mycket att det blir fel ibland, det är faktiskt det som gör att vi lär oss och utvecklas. Så länge man inte låter det vara fel, förstås, utan ser Sandras signaler och letar efter lösningar som funkar.

Jag önskar er en fin dag.

.

1 kommentar:

Annelie L sa...

Lyhördhet och ödmjukhet ❤️ Så blir det riktigt bra❤️ Du är bäst ❤️ Det hoppas jag du vet ❤️