söndag 9 oktober 2011

En lyckad dag

Morgonen igår, med födelsedagsfirande, gick bra och Sandra blev så glad så över att det plötsligt var ”födelsedag” med massa paket och chokladbollar.



"Födelsedagsmuggen" används bara på födelsedagen

Det nattlinnet tänkte jag sno... ;)

Sen ville hon så klart se sina nya filmer och klippa i kataloger en stund. Vi sa inget om väntat besök, för det hade bara stressat upp den lugna morgonen.

Jag skrev för ett tag sen hur det brukar låsa sig för Sandra när vi har gäster, och ska sätta oss vid bordet för att fika. Alla liksom väntar på att hon ska komma och då känner hon en press och blir stående. Såna situationer leder till ökad stress hos henne, som i sin tur ofta leder till utbrott.


Jag fick då tipset i en kommentar att det kanske hjälper att Sandra sätter sig vid bordet först. Ja, så självklart, egentligen! Man blir så hemmablind ibland… Vi gick ut i köket och sa till Sandra att gå och sätta sig vid bordet i matrummet så skulle vi komma sen.

Det gick jättebra! Inga låsningar och inga utbrott. En glad och nöjd Sandra hela förmiddagen och resten av dagen med, förresten. Det blev ett alldeles lagom anpassat firande med en pigg tjej även när det var över redan vid tolvtiden. Kändes mycket bra!

Men jag var jättetrött! Luften gick liksom ur efter maten. Det blir ju att man är mer beredd än annars när man har folk hemma, och när rutinerna inte är vanliga. Det behövs så lite för att det ska spåra ur, så man är lite på helspänn mest hela tiden. Man måste ju ligga steget före och leda på rätt spår hela vägen, och det blir man väldigt trött av. Så jag tvärsomnade, och sov en hel timme!


Idag ville Sandra gå ut, så det ska hon få göra om det blir någorlunda trevligt uteväder. Jag har just inget särskilt att göra, så jag följer väl med ut jag också. Kan vara skönt med lite luft, faktiskt.

Ha en skön söndag!
(Aspiggan, jag gillar frågor, så fråga på du :))

♥ Kram ♥

7 kommentarer:

Annelie L sa...

Vilken lycklig Sandra, så härligt att se och höra att hennes dag blev så lyckad. Skönt också att ni fick tips om hur ni kan göra vid fika bordet, och att det verkligen fungerade.
Vi har sol här idag, det hoppas jag att ni också har så att ni får en härlig utedag tillsammans.
Massor av kramar till dig och hela din fina familj// Annelie

Anonym sa...

Hej där!!!
Jag vet inte om jag har några direkta frågor idag, men jag hälsar på ändå :)
Härligt gult och höstigt det var här idag. Du kan snart ha en tävling om vilken för blir det imorrn´då? ;)
Förstår att du blev sugen på Sandras nattlinne, hi hi hi!!! Nån som retas lite med dig eller har du köpt det till henne?
Förstår så väl att du blev trött av den förmiddagen, jag hade nog också varit helt slut av den anspänningen. Bara att fösöka vara som vanligt innan folk kommer tar ju musten ur vem som helst.
Så bra att det funkade med att Sandra satte sig först, tänk att jag kunde komma på nåt som hjälpte er som annars har koll på det mesta. Känns lite bra om du ursäktar...
Kram på er och hoppas att det blir en lugn och harmonisk söndag i solskenet.
Här blir det nog en skogstur om vädret håller i sig

Patricia sa...

Åh va härligt att ni fick en bra födelsedag.. och besökare dessutom .. hurra! .. =)

Vilken härlig kalas-mugg ni har .. kul idé .. =)

Ha ha .. kan tänka mig att du vill ha det nattlinnet .. =)

Må så gott!
Kram Patricia

Photo by Maria sa...

Det är nog bäst att du köper ett likadant nattlinne så du slipper gå och vara avundsjuk ;)

Härligt firande ni hade och vad bra att det funkade att Sandra satte sig först..

Kram Mia

Maritha sa...

Härlig hon ser ut där i sängen Sandra :-))
Vad bra att du fick ett tips som funkade för er!

Kram Maritha

Bellan sa...

Vilken bra dag ni fick trots gäster. Förstår hur tröttande det kan vara, man måste vara på helspänn hela tiden - aldrig slappna av. Kul att det gick bra och Sandra var nöjd och glad.
Fin mugg Sandra dricker ur! Och mysigt nattlinne förstås.

Kramar om ♥
//Bellan

mariellejohnsson sa...

Vilken bra idé med en födelsedagsmugg som bara används då liksom! Kram!