lördag 19 augusti 2017

Träna valmöjligeter

Efter förra inlägget funderade jag vidare på det där med att träna egna val och initiativ. Sandra har en korg där hon har haft sina klipp-saker - tidningar och en sax. Den har vi alltid tagit ner åt henne efter frukosten, om hon har valt ”klippa” på sitt schema. Vi tar aldrig ner korgen innan hon har valt aktivitet, för att vi inte vill påverka hennes val.

På nätterna brukar hon, när hon mår bra, förbereda sin korg lite, och packa ner saker som hon vill ha nästa dag. (Hon vill aldrig vara i sitt rum på dagarna, antagligen för att sovrummen ligger en trappa upp och det tar väldigt mycket energi för henne att ta sig dit, så hon får ha sina saker i vardagsrummet). Att hon packar och förbereder på egen hand är ju helt fantastiskt, så det uppmuntrar vi förstås. Vi har alltid sett till att det bara är klippsakerna i korgen på kvällen, så vi inte påverkar något.


För några veckor sedan tog Sandra ett initiativ som vi behövde tillmötesgå. Hon är nu inne i en pussel-period, vilket vi är väldigt tacksamma över. Då hinner vi få ihop ett nytt förråd av klipptidningar, för det blir ju lite kris om det tar slut annars. Så en morgon för ett tag sen, såg jag att Sandra hade packat saker i sin klipp-korg igen. Jag tänkte att det var ju intressant att se om hon redan på natten hade bestämt sig för att klippa följande dag. Eftersom hon aldrig har packat korgen när hon gör annat än att klippa.

När jag hjälpte henne med morgonbestyren förklarade (!) hon för mig att hon ville ha klockorna på sig när hon pusslade. Alltså WOW säger jag bara! Innan hon var klar med sin frukost skulle jag hämta klockorna och då såg jag att det var dom hon hade lagt i sin klipp-korg!! Wow igen!


Vi gjorde en snabb ändring för att haka på utvecklingen, så nu ligger tidningarna i ett tidningsställ och saxen hänger på en krok i ett ”pysselförråd” hon har i sitt rum. Vi ser till att korgen är helt tom på kvällarna, ifall hon vill packa saker som hon vill ha kommande dag. Och sen dess har hon packat lite allt möjligt i sin korg.

Det här får mig att fundera vidare och det är nog här vi ska lägga krutet i träningen på nåt vis. Efter förra inlägget tänkte jag att hon kanske kan välja lättare med hjälp av föremål istället för bilder… Om vi skulle testa framöver att låta henne ta fram något från sin hylla som hon vill göra, istället för att välja en bild till schemat?!

Fast det måste tänkas igenom och finplaneras först, så vi vet att det går att genomföra rent praktiskt också, innan Sandra involveras. Skulle vi bara göra det nu, så skulle hon ju välja pussel och vår invanda schema-rutin skulle rubbas, vilket bara skulle oroa. Helst ska vi ha mer bemanning innan vi ändrar något, så vi har energi över och inte rör till det mer än nödvändigt. För ska vi satsa på en förändring, så måste det vara helhjärtat, med tålamod och engagemang. Men tankar kan ju gro så länge.


Problemet är ju att Sandra behöver ha saker klara för sig. Det går inte att låta något vara obestämt, för att ge henne en egen valmöjlighet kommande dag, t.ex. Hon blir väldigt stressad redan dagen innan, om hon inte vet vad hon ska få för val nästa dag. Där måste vi klura lite på nån bra lösning, så vi ger henne tryggheten att veta, men ändå en öppenhet för hennes egna val. Mycket svårt, faktiskt.

Jag tror iallafall att vi kommer fokusera mer på träning genom lek framöver. Sen föra över leken till verkligheten när Sandra klarar det. Jag är inne på att skapa ett lekrum åt henne när hon har ett eget hem sen. Jag blev så inspirerad när jag såg hur Sandra lekte när hon hade rätt förutsättningar, då vi hälsade på hos vänner för en tid sen. Genom leken kommer hon kunna lära sig betydligt mer än genom dom jobb vi haft tidigare, även om hon tycker jobben är roliga också. Så dom behöver vi ju inte ta bort för det.


Genom leken kan man träna både ADL och det där med egna val och initiativförmåga, som är så viktiga egenskaper i verkliga livet. Jag längtar efter lite ordning så vi kan komma igång och få handledning, det behövs verkligen.

Ha det fint.

.

1 kommentar:

Annelie L sa...

Leken är så mycket viktigare än vad vi mestadels tror. Det är genom leken man utvecklas, bearbetat samtidigt som man har roligt ( för det mesta) Hoppas ni snart får ordning på tillvaron så att du/ni kan komma igång med alla fina planer du har❤️
Kramar om ❤️