tisdag 15 augusti 2017

Sjung och var glad

Sandra tycker väldigt mycket om när man sjunger för henne. Det har inte blivit så många sång-stunder förut, för vi har inte haft det som valmöjlighet åt henne. Hon kommer sällan på saker själv, utan behöver hjälp i sina val och vi har ju ett par tillfällen under dagen där hon får välja aktivitet med hjälp av bilder.

Nu har jag gjort schemabilder för att ”sjunga” och låtit Sandra få den valmöjligheten i sitt schema, och vips så sjunger vi massor.


Jag håller också på att uppdatera sång-korten vi har haft, och jag har gjort om hennes egen ”sångbok” så den hör ihop bättre med korten.


Tanken är att alla sånger i ”boken” även ska finnas som sång-kort. Och tanken med sång-korten är att göra Sandra mer delaktig i sångstunderna.

Det finns en bild till varje sång, både i ”boken” på korten och i korkar. När vi använder sång-korten lägger vi ut alla korkar och kort på bordet. Sandra får vända på en kork och hitta rätt kort, sen sjunger jag sången för henne. Hon älskar det! 👌



Jag sjunger ju hellre än bra, och min röst tröttnar fortare än både mig och Sandra. Det hade suttit fint med ett par sånglektioner, faktiskt, så jag lär mig använda rösten rätt. Men om vi inte sjunger alla sånger varje dag så håller nog rösten ganska bra.


I övrigt var det meningen att jag skulle vara lite ledig i veckan, men det händer grejor som gör att jag får korta ner det. Jag hann iallafall ha en mysig lunch-date med två ”ex” igår. Stort tack! Jag saknar er och är tacksam över att vi kan ses lite ibland.

Avslutar med att tacka för kommentaren från Johannes mamma, efter senaste inlägget:

”Håller med!
Kan i stort sett överföras till vår Johannes också.
Men det här med stöd utifrån är ju drittsvårt när det inte finns någon som känner Johannes så bra som jag...
Vem utifrån har du till hjälp?”

Det är ju ett dilemma att det tar så lång tid att lära känna våra barn. En introduktion på max två veckor räcker inte så långt och det är ju vi föräldrar som kan bäst, så är det. Samtidigt måste vi göra oss oberoende. Det måste helt enkelt fungera utan oss om det ska vara nån mening.

Vi får stöd från assistansbolaget, som kan autism och förstår behoven. Dom handleder själva eller sätter in annan hjälp om det behövs. Jag tror att individer som behöver det där ”lilla” extra, också behöver ett assistansbolag med specialkompetens. Dvs som har en inriktning mot just autism.

.

Inga kommentarer: