fredag 8 maj 2015

InPrint hjälpmedel och tydliga bilder

Kursen i InPrint, på Hab. var väl okay, även om det var en hel del dötid och upprepningar så det hade säkert gått att halvera tiden. Fördelen med att jobba jämt är ju att jag inte behövde offra nån ledig dag till kursen ;) Det hade gått bra hemma, men Göran var bra trött.

Vi lärde oss iallafall att byta ut fotona så det blev aktuella bilder i programmet. Bort med alla personer som Sandra aldrig träffar längre, och in med nya foton. Assistenter, bilen, dv och lite annat nytt, som jag hade med mig i ett USB-minne. Vi lärde oss också att föra in det i ordlistan, så bilderna kommer upp när Sandra ska ”skriva” sen. Fler bilder ska in så det får jag väl pyssla med nån gång när det blir nån ledig dag framöver.

Planen är att avsluta veckorna med en liten kort redogörelse över vad Sandra har gjort under veckans gång. Sen kanske få hjälp av pedagogen att skriva ut och göra nån slags dagbok av det på nåt sätt.

Jodå, jag kan nog själv, men tänkte slippa göra lite, faktiskt. Vi gick också igenom allt annat som finns i programmet och hur man kan använda det på olika sätt. En del nya idéer fick vi, som vi ska be pedagogen fixa, bl.a. en jättefin inköpslista. Vi har ju tänkt att Sandra ska få vara lite delaktig i vissa inköp också, så småningom.



Själva bilderna i programmet har vi inte så stor användning av som schemabilder, eftersom dom inte är tillräckligt tydliga för Sandra. Men det finns ju andra användningsområden. Till schemat har vi ju foton, och det är det Sandra förstår bäst. Det måste vara så neutrala och tydliga bilder som möjligt. Skulle vi t.ex. använda nån av bilderna för ”äta” så skulle Sandra tro att det blev korv till maten. (Texten skriver man själv, det här är bara ett exempel från nätet)


Ibland behöver bilderna också vara på saker som Sandra känner igen, men det viktigaste är att det inte finns nåt annat som stör eller förvirrar. Sandras schemabild för ”äta” är ett neutralt foto på en tom tallrik.


När Sandra fick sin diagnos och vi började med schemabilder, så fick vi ”Nilbilder” som hjälpmedel av Hab. Ganska snart märkte vi att många av dom inte funkade på Sandra, eftersom det var för många detaljer som inte hörde dit.


När jag använde bilden för ”utflykt” så undrade Sandra vem som skulle sitta i rullstolen. Då började jag tillverka egna bilder som var mer anpassade efter just Sandra.

Sandras utflyktsväska

Det är ju tur att utvecklingen går framåt för i början var det framkallning av en hel del fotorullar och en massa kopior som gällde. Jag vet att jag tänkte att dom som framkallade våra foton måste ha undrat en del när jag bl.a. beställde ca 20 kopior på en toarulle ;)

Jag önskar er en fin dag och skön helg!

.

2 kommentarer:

Tina sa...

Ha ha ! Ja det hör nog inte till vanligheterna med såna bilder i mängder !! Och tydliga måste de vara för att få rätt funktion och fokus på rätt sak . Kramar om <3

Bellan sa...

Hahaha, toarullen var bra! :) Nog lever vi i en annorlunda värld....

Kram påre! ♥
//Bellan